Jak zarządzać domowym budżetem?

Jak zarządzać domowym budżetem?
BiznesBiznes - specjalista Tipy.pl

Prawidłowe gospodarowanie domowym budżetem może okazać się nie lada wyzwaniem. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą ci bez problemu zapanować nad domowymi finansami.
1
Prowadzenie rachunków

Nie pozwól, by sumy oraz rachunki się kumulowały, lecz unikaj również pośpiechu przy rozliczeniach. Jeśli chcesz uniknąć błędów i pomyłek, wybierz taki moment w ciągu dnia, kiedy jesteś spokojny i pewny, że zdołasz doprowadzić rozpoczętą pracę do końca. Zapisuj wpływy i wydatki w specjalnie przygotowanym do tego zeszycie, dzięki temu będziesz zawsze wiedzieć, na co wydałeś pieniądze i nie umknie ci żadna kwota.

2
Banki

Porównaj warunki, jakie oferują poszczególne banki. Zwróć szczególną uwagę na stopy procentowe, okresy rozliczeniowe i koszty prowadzenia konta. Pamiętaj, że banki proponują różne oferty dla rozmaitych typów klientów, a prawo nakłada na bank obowiązek pisemnego informowania klientów o wszelkich zmianach. Kalkulując koszty, musimy przede wszystkim sprawdzić, ile płacimy bankowi za prowadzenie konta, za karty kredytowe oraz za wyciągi.

Książeczki czekowe są wydawane nieodpłatnie, ponosimy jedynie koszty zaksięgowania operacji. Przechowuj je w bezpiecznym miejscu, a w wypadku zgubienia lub kradzieży natychmiast przekaż bankowi numery utraconych czeków.

Uważnie sprawdzaj wyciągi z konta i niezwłocznie informuj bank o wszelkich nieprawidłowościach. Dowiedz się, jak długo należy przechowywać poszczególne dowody wpłat. Większość dokumentów wymaga okresu pięciu lat; w razie potrzeby bank wyda ci duplikaty (niestety odpłatnie). Dzięki bankomatom nie musisz już nosić przy sobie dużej ilości gotówki. Bank nie pobiera prowizji od wypłat dokonywanych we własnej sieci bankomatów; wypłaty dokonywane w obcych bankach są zazwyczaj obciążone stałą kwotą prowizji. Po wybraniu pieniędzy z bankomatu przelicz je i sprawdź czy kwota na wydruku się zgadza.

W wypadku utraty karty kredytowej lub bankomatowej musisz niezwłocznie zawiadomić bank, telefonując pod specjalną infolinię, której numer dostałeś wraz z kartą. Jeśli karta została skradziona, należy zawiadomić policję, a kopię doniesienia złożyć w banku. Oprócz tradycyjnej obsługi kont i pożyczek banki oferują obecnie wiele nowych, ciekawych usług (w tym także dostępnych przez internet), takich jak: ubezpieczenie na życie, ubezpieczenie emerytalne itd. Informacje o aktualnej ofercie banku można uzyskać zarówno w placówce, korzystając z infolinii, jak i przez internet.

3

Ubezpieczenia

Ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą są zobowiązani uiszczać, co miesiąc składki na ubezpieczenie zdrowotne (ZUS), obowiązkowe jest również ubezpieczenie samochodu od odpowiedzialności cywilnej (OC).

Pamiętaj o przechowywaniu polis oraz wszelkich dowodów wpłaty

W miarę możliwości finansowych korzystne jest również ubezpieczenie mieszkania od kradzieży oraz wykupienie dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego i emerytalnego (tzw. trzeci filar). Możesz też ubezpieczyć mieszkanie na wypadek zalania przez sąsiadów lub pęknięcia rury, które spowoduje, że ty zalejesz sąsiadów. Obecnie dostępnych jest wiele ofert, koszt wynosi od 5 do około 50 zł miesięcznie (zależnie, jaką kwotę ubezpieczenia wybierzesz), płatności wnosi się wraz z opłatą za czynsz.

4
Podatki

W poprawnym wypełnieniu zeznania podatkowego (PIT) oraz innych ważnych dokumentów finansowych (dotyczących podatku VAT, opłat skarbowych itd.) pomogą ci pracownicy twojego urzędu skarbowego. Przykładowe dokumenty i programy komputerowe do wypełniania zeznania podatkowego, możesz znaleźć w Internecie.

Przechowuj kopie złożonych zeznań podatkowych oraz dowody wpłat, kopie przelewów bankowych lub przekazów pocztowych, rachunki potwierdzające odliczenia itd. Powinieneś trzymać pełną dokumentację (nawet do 5 lat) nawet wówczas, gdy minie termin urzędowo nałożony przez ustawę - nigdy nie wiadomo, kiedy te dokumenty mogą ci się przydać.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

maciej
02.03.2019
Prostsze życie daje wiele plusów, ogólnie fajnie poczytać takie rzeczy, zawsze jakieś przemyślenia o tym, jak się teraz żyje.