prezentacja

Jak zrobić prezentację?
IntimoIntimo - specjalista Tipy.pl

Masz stworzyć prezentację i zaczynasz wpadać w panikę? Nie denerwuj się, przeczytaj poniższe rady i krok po kroku naucz się jak dobrze przygotować i napisać prezentacje.
P

* laptop
* laserowy wskaźnik
* woda

1
Plan prezentacji

Napisz sobie wszystko na kartce nie zapominając o najmniejszych detalach. Zapoznaj się dobrze z treścią a następnie podziel materiał na części, nadając każdej tytuł lub punkt.

2
Praktyka

Zanim staniesz przed dużą grupą osób i zaczniesz prezentację, poćwicz przed lustrem oraz przed rodzicami lub przyjaciółmi. Pamiętaj, że im więcej będziesz ćwiczyć tym pewniej będziesz się czuć przedstawiając swój materiał docelowej grupie osób.

3
Przygotowanie prezentacji

Stwórz swoją prezentację multimedialną ( np. Power Point). Nie zapomnij o dobraniu odpowiednich kolorów, wykresów, zdjęć oraz innych elementów, które podniosą wartość Twojego materiału (możesz również dodać dźwięk).

Pamiętaj, że Twoja prezentacja powinna być jak najbardziej zrozumiała i przedstawiona w taki sposób, aby przedstawione przez ciebie informacje dotarły do jak największej liczby osób. Każdy przyswaja sobie nowe treści w inny sposób - dlatego tak ważne są oprócz słowa mówionego, słowo pisane, wykresy, zdjęcia, animacje czy dźwięk.

Nie przesadzaj jednak z efektami, aby nie odciągnęły one uwagi odbiorców od najistotniejszych informacji, które masz im do przekazania.

Przygotowane slajdy wydrukuj kilkanaście razy (w zależności od wielkości grupy docelowej) i rozdawaj na bieżąco odbiorcom prezentacji.

Jeśli nie będziesz mieć podczas prezentacji dostępu do rzutnika zadbaj o wizualne przedstawienie istotnych informacji na tablicy. Rysuj na bieżąco wszystkie omawiane wykresy, wypisuj ważne liczby i dane, itp.

4
Przygotuj pomieszczenie

Jeśli masz taką możliwość przygotuj wcześniej pomieszczenie, w którym będzie odbywać się prezentacja. Zadbaj, aby każdy z odbiorców posiadał notatnik oraz coś do pisania. Możesz również rozłożyć krótkie informacje na temat przygotowanej prezentacji. Sprawdź czy oświetlenie jest odpowiednie. Każdy na sali powinien dobrze widzieć Ciebie oraz wyświetlane slajdy.

5
Przygotuj się

Podczas stresowych sytuacji często zdarza się, że zasycha nam w ustach. Dzieje się tak również, podczas długiego, nieprzerywanego mówienia. Z tego powodu przygotuj sobie wodę oraz szklankę, aby móc w każdej chwili się napić. Rozłóż sobie na stoliku wszystkie materiały w taki sposób, aby podczas przemawiania mieć do nich łatwy dostęp i nie marnować czasu na nerwowe poszukiwanie potrzebnej informacji.

Przygotuj sobie wskaźnik (najlepiej laserowy). Będzie Ci łatwiej wskazywać na wykresach i diagramach odpowiednie punkty o których mówisz.

Przed rozpoczęciem prezentacji weź kilka głębokich oddechów. Dotlenisz tym swój mózg i odzyskasz jasność myślenia. Staraj się wyobrazić sobie, że mówisz do swoich znajomych lub do rodziny. Staraj się być rozluźniony.

Mów głośno i wyraźnie. Gestykulacja oraz właściwe akcentowanie poszczególnych słów i fraz zapewni Ci większe zainteresowanie odbiorców przekazywanymi przez Ciebie informacjami.

6
Pytania

Poproś swoich odbiorców na początku prezentacji, aby w przypadku wątpliwości zadawali Ci na bieżąco pytania. Pomoże to utrzymać lepszy kontakt ze słuchaczami oraz da Ci poczucie, że wszyscy dokładnie rozumieją omawiane przez Ciebie zagadnienie.

7
Feedback

Jak już skończysz swoją prezentację postaraj się (o ile to możliwe) uzyskać informacje zwrotne na jej temat. Poproś o opinię swoich odbiorców na temat sposobu jej przeprowadzenia oraz poproś o uwagi czy sugestie wprowadzenia pewnych zmian. Możesz również rozdać ankiety i poprosić o ich wypełnienie. Informacje te pomogą Ci uniknąć ewentualnych błędów podczas kolejnej prezentacji.

?

Wskazówki
* pamiętaj, aby zawsze zachować spokój

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

VTMaps
08.07.2015
Przy tworzeniu prezentacji należy pamiętać,że ma być ona tylko dopełnieniem tego co mówimy. Nie należy więc umieszczać w niej zbyt dużych ilości tekstu. A informacje starać się przekazywać w ciekawej formie, grafik, obrazów czy wykresów
djpiechu
01.03.2011
ale gdzie to jest
DuSkaa
13.01.2011
Phi Phi !