Jak gotować szparagi?

Jak gotować szparagi?

JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl
Oprócz faktu, że szparagi są pyszne i łatwe do przyrządzenia, mają właściwości moczopędne, wpływają dobrze na serce, nie zawierają tłuszczu, cholesterolu, ani sodu. Poniżej znajdziesz dokładną instrukcję jak gotować szparagi oraz jak je kupować i przechowywać.
1

Jak kupować szparagi?

- Kupując szparagi wybierz te, które są proste, twarde, są tej samej wielkości i mają zamknięte łuski. Nieświeże szparagi są zwiędnięte.
- Końce szparagów - cięcia powinny być wilgotne, a nie suche. Jeśli są suche i zdrewniałe, to znaczy, że szparagi nie są najświeższe.
- Szparagi bardzo szybko się psują. Kupuj te, które są w lodówce. Nigdy nie bierz tych leżących na słońcu, w cieple i bez wody.
- Jeśli kupujesz białe szparagi, wybierz te grubsze. Weź pod uwagę fakt, że trzeba będzie je obrać.
- Zielone szparagi mogą być cienkie. Jeśli są młode, wówczas nie trzeba ich obierać. Możesz to sprawdzić wbijając w nie paznokieć. Jeżeli nie uda się to ze względu na pokrywające warzywa twarde włókna, wówczas należy szparagi obrać.

2

Jak przechowywać szparagi?

- Szparagi powinny być wykorzystane w ciągu 2-3 dni od czasu ich zakupu. Im świeższe, tym lepsze.
- Szparagi przechowuj w miseczce z zimną wodą w pozycji pionowej.
- Szparagi możesz przechowywać również w lodówce z zawiniętymi w wilgotny papier końcami.
- Gotowanie szparagów w żelaznym garnku zmienia ich kolor.
- Jeśli szparagi są bardzo twarde lub stare, obierz je ze skórki za pomocą obieraczki do warzyw.
- Szparagi po ugotowaniu należy przechowywać w temperaturze pokojowej. Lodówka zabija ich zapach.

3

Jak gotować szparagi?

Ogólnie mówiąc, nie potrzebujemy szczególnej instrukcji gotowania szparagów. Wystarczy nam para wodna, woda lub grill, troszkę masła, sól, pieprz i gotowe. Jest to niezwykle proste, chociaż istnieje kilka zasad, które przedstawiam poniżej.

4
Szparagi potrzymaj w wodzie przez kilka minut, a następnie poruszaj nimi, aby usunąć piasek i zanieczyszczenia. Możesz je również umyć pod bieżącą wodą.
5
Gotowanie szparagów 2
Ułam twarde końce szparagów. Górna część jest bardzo miękka i delikatna, jednak ich trzon jest twardy. Ułam je więc od dołu - około 1/3 łodygi.
6
Gotowanie szparagów 3
Twarde końce szparagów możesz również obciąć (na wysokości 1/3 łodygi). Odrzuconych łodyg nie wyrzucaj - możesz ich użyć do gotowania zup lub do sosów.
7
Gotowanie szparagów 4
Jeśli szparagi są grube i twarde lub stare, obierz je tak cienko jak cienka jest ich końcówka. Szparagów, które są bardzo cienkie, nie trzeba obierać. Pączków szparagów nie trzeba w ogóle obierać.
8
Na czas gotowania zwiąż szparagi w wiązkę (łatwo będzie ci je później wyciągnąć na raz). Szparagi włóż do gotującej się, osolonej wody. Gotuj przez około 10 min lub po prostu do czasu gdy będą miękkie.
9
Szparagi możesz ugotować na parze. Dopraw je solą i pieprzem i gotuj na parze przez około 4 minuty (zielone szparagi), 10 minut (białe i fioletowe) - aż będą miękkie.
10
Jeśli używasz garnka do gotowania szparagów lub wysokiego wąskiego garnka, wówczas zwiąż szparagi w wiązkę, a następnie wstaw do garnka główkami do góry - powinny się one znajdować nad wodą.
11
Gotowanie szparagów 5
Jeśli używasz kuchenki mikrofalowej do gotowania szparagów, przełóż je
do plastikowego pojemnika i przykryj folią. W rogu zrób mały otwór, aby
para mogła się wydostać. Ustaw mikrofalę na wysoką temperaturę i gotuj
szparagi przez około 2-5 minut. Jeśli chcesz, aby były bardziej miękkie,
pozostaw je w mikrofalówce na kolejne 30 sekund. Uważaj, aby nie
rozgotować szparagów, ponieważ zrobi się z nich zielonkawa papka.
12
Gotowanie szparagów 6
Szparagi są pyszne na gorąco i na zimno. Jeśli chcesz je podać na zimno,
musisz jak najszybciej je schłodzić - w innym wypadku szybko stracą
jasny, zielony kolor. Aby szybko schłodzić szparagi, włóż je do miseczki
wypełnionej zimną wodą i lodem.
13
Gotowanie szparagów 7
Szparagi możesz schłodzić również pod zimną, bieżącą wodą.
?

Wskazówki
* Szparagi, mimo iż znane były jeszcze starożytnym Rzymianom, w Polsce nie są zbytnio popularne z racji na ich dość wysoką cenę. Wartości odżywcze szparagów to wit. C, B, B2, sód, wapń, magnez, fosfor, karoten, sole potasowe, asparagina, substancje azotowe i siarkowe oraz błonnik. 100 g szparagów to tylko 15 kcal. Jedzenie szparagów jest wskazane dla osób cierpiących na kamicę nerkową ze względu na zawartość substancji azotowych i siarkowych.

!

Uwaga!
* Szparagi powinny zostać zjedzone tego samego dnia po ich przygotowaniu.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Jak gotować makaron?
suszone grzyby
spaghetti bolognese

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

daria16rog
22.04.2013
NIGDY NIE GOTOWAŁAM SZPARAGÓW WIEC TE RADY PRZYDADZĄ MI SIĘ BO NABRAŁAM OCHOTY NA SZPARAGI.
Glorin
11.06.2012
A zielone też trzeba obierać?
tatuta
06.05.2012
szparagi białe trzeba obrać odciąć okp.2 cm końcówki gotować w wodzie z solą,cukrem,masłem i odrobiną soku z cytryny.Na talerzu trzeba też polać je roztopionym masłem. Są przepyszne.