Naturalne barwniki

Czym zastąpić barwnik spożywczy?

JookoJooko - specjalista Tipy.pl
Każda osoba mająca dzieci może potwierdzić, że barwniki spożywcze poprawiają postrzeganie smaku potraw. Niestety złą wiadomością jest fakt, że wiele barwników zawiera szkodliwe substancje, których chcemy unikać. Barwniki spożywcze możemy jednak zastąpić naturalnymi barwnikami, które nie zaszkodzą zdrowiu naszemu ani naszych dzieci. Wszystkie poniższe przepisy dotyczą zabarwienia około 1 szklanki lukru. Pamiętaj, że sok z owoców rozcieńczy lukier. Należy zatem zrobić lukier stosunkowo gęsty i później w razie potrzeby dodać więcej wody. Jeśli chcesz zabarwić coś innego niż lukier eksperymentuj z ilością naturalnych barwników aż uzyskasz pożądany kolor.
P

buraki, jagody, maliny, kurkuma, awokado, marchewka, spirulina w proszku, chlorella w proszku, sitko

1
Dodaj 1 łyżeczkę kurkumy aby uzyskać lukier w kolorze żółtym. Kurkuma jest często używana do puddingów wegańskich i jajecznicy z tofu aby nadać im "jajecznego" koloru. Kurkuma ma smak neutralny zatem nie zmieni smaku deseru.
2
Przetrzyj przez sitko 14 świeżych lub mrożonych malin wprost do lukru aby uzyskać kolor jasnoróżowy.
3
Rozetrzyj połowę małego awokado, dodaj do lukru i dobrze wymieszaj aby otrzymać pastelową zieleń. Awokado sprawi, że lukier będzie rzadszy ale również bardziej puszysty.
4
Rozetrzyj przez sitko 14 świeżych lub mrożonych jagód i 12 świeżych lub mrożonych jeżyn wprost do lukru aby otrzymać kolor purpurowy.
5
Dodaj do lukru proszku z hibiskusa jeśli chcesz dodać do lukru więcej koloru a mniej smaku. Proszek można kupić online lub w sklepach zielarskich. Możesz go zastąpić również herbatą z hibiskusa.
6
Barwiony krem maślany
Aby zrobić czerwony lukier wymieszaj cukier puder z sokiem wyciśniętym z buraków. Jeśli chcesz, aby lukier był purpurowy dodaj do niego kilka kropel soku z cytryny.
?

Wskazówki
- Proszek z czarnej porzeczki, koncentrat maliny w proszku, ekstrakt z czarnego bzu, ekstrakt z hibiskusa itp. znajdziesz w sklepach zielarskich.

!

Uwaga!
Nie zapomnij spróbować lukru po jego użyciu. Naturalne barwniki zwykle mają swój własny smak zatem należy go uwzględnić przygotowując potrawy. Musisz znaleźć równowagę pomiędzy smakiem a kolorem.

Powiązane porady

toffi
chałka
bajaderka

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

Marian
11.05.2016
Zielony kolor można uzyskać również dodając sok wyciśnięty ze szpinaku. Najłatwiej uzyskać go blendując mrożony szpinak, ze świeżym jest nieco trudniej.
Marian
11.05.2016
zosiakotek05
29.02.2016
super barwnik mi wyszedł
KatoliczkaZosia
07.12.2015
kasiulek- Rozumiem wegetarianów. Po prostu nie chcą jeść zwierząt. Ale weganie, tacy jak ty wyniszczają organizm. No bo przecież nie jesz wielu produktów: mleko, miód, ser, pizza, śmietana, sos czosnkowy,majonez, kakao, kawa latte, lazania, spaghetti itd. Nie chcę być niemiła. Ale jak można unikać tyle smacznego jedzenia i picia?
Agniesia2678
26.12.2013
słyszałam o kwiecie czarnej malwy (kupuję się w aptece albo sklepie zielarskim) do barwienia wina, więc na granatowo(fioletowo) może też zabarwi cos innego
kasiulek_1994
27.05.2013
Dla wegan takich jak ja to zbawienna alternatywa. W sztucznych barwnikach nie dość, że mnóstwo chemii to jeszcze składniki pochodzenia zwierzęcego (Uueee). Polecam barwić nie tyko lukry, ale też ciasto naleśnikowe, pierogowe, kopytka... Dzięki temu można zachęcić niejadków do jedzenia;)