Jak gotować ziemniaki?

Jak gotować ziemniaki?

JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl
W całym królestwie warzyw nie ma nic tak zdrowego co byłoby tak łatwe do przyrządzenia i tańsze niż ziemniaki. Poniżej przedstawiam sposoby gotowania i przyrządzenia ziemniaków.
1
Gotowanie ziemniaków
Ziemniaki obierz, umyj i przełóż do garnka. Do garnka wlej wody na tyle, aby po włożeniu ziemniaków woda je prawie zakrywała (ale nie więcej). Aby ziemniaki straciły jak najmniej witamin należy je wrzucić do gotującej się wody.
2
Jeśli ziemniaki są duże, a chcesz aby się szybciej ugotowały możesz je pokroić na mniejsze kawałki (ziemniaki jednak wówczas stracą więcej witamin).
3
Jeśli chcesz ugotować ziemniaki w mundurkach wówczas przed ich gotowaniem dokładnie je umyj i wrzuć do gotującej się wody. Po ich ugotowaniu odlej wodę, poczekaj aż troszkę przestygną po czym obierz ze skórki.
4
Bardzo młode i świeże ziemniaki myje się ostrą ściereczką, młode i lekko przyschnięte - skrobie się, zaś ziemniaki stare, gdy łupa już nie chce odchodzić należy obrać.
5
Ziemniaki można gotować wrzucając je do zimnej wody - stracą mniej witamin jeśli od razu dodasz do wody sól (jednak i tak więcej niż jeśli wrzucisz je do gotującej się wody).
6
Bez względu na to co gotujemy - czy są to ziemniaki czy ryż czy makaron, to dodajemy 1 łyżeczkę soli na litr wody.
7
Ziemniaki gotuj na małym ogniu pod przykryciem.
8
Ziemniaki średniej wielkości gotuje się około 20 minut - do czasu aż będą miękkie. Aby sprawdzić czy są już ugotowane wbij w ziemniaka widelec lub nóż. Jeśli miękko wchodzi wówczas ziemniaki są gotowe.
9
Jeśli chcesz aby ziemniaki ugotowały się szybciej i nie wykipiały dodaj do wody odrobinę masła lub łyżkę oleju. Olej sprawi również, że ziemniaki zachowają swój kolor i nie będą się rozpadać.
10
Ziemniaki będą miały lepszy smak jeśli do ich gotowania dodasz ząbek czosnku. Również wspaniały smak uzyskasz dodając gałązkę rozmarynu, natkę pietruszki, bazylię, kminek lub tymianek.
11
Ziemniaki nie zmienią koloru podczas gotowania gdy dodasz do wody odrobinę soku z cytryny lub octu.
12
Czasami zdarza się, że po ugotowaniu ziemniaków, musimy jeszcze podsmażyć cebulkę skończyć piec mięso czy poczekać na kogoś z obiadem. Jeśli zostawisz je odlane pod przykryciem wówczas będą parować i staną się obślizgłe. Aby do tego nie dopuścić przykryj garnek z ziemniakami (odlanymi z wody) czystą ścierką i na nią połóż pokrywkę. Para unosząca się z ziemniaków wchłonie się w ściereczkę a ziemniaki będą gorące i suche.
13
Po ugotowaniu ziemniaków rozgnieć je tłuczkiem i dodaj masła. Będą miały lepszy smak jeśli dodasz do nich zezłoconą na maśle cebulkę. Ziemniaki będą bardziej puszyste jeśli rozgnieciesz je razem z odrobiną mleka lub śmietany. Tak przygotowane ziemniaki posyp świeżym koperkiem lub swoimi ulubionymi przyprawami.
?

Wskazówki
* Ziemniaki stracą najmniej witamin jeśli ugotujesz je na parze lub w mundurkach.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Jak gotować makaron?
gotowanie warzyw
wywar z warzyw

Podobne porady

Komentarze (18)

* Pola wymagane

Panzer
07.10.2017
Proszę o podanie sposobów na przyrzadzenie smacznych pieczarek.
Mniam
20.09.2017
Pyry w koszulkach ze śledziem w śmietanie. Kartofle w mundurkach.
kucharz2008
04.09.2017
Super, dzięki za porady. teraz mogę ugotowac obiad dla mojej ukochanej ;]
ds
13.07.2015
filozofia kartofla
hardlook
13.04.2015
Dlaczego autor przepisu z góry zakłada że najbardziej zależy nam na witaminach i solach mineralnych? Ja raczej oczekuję ziemniaków miękkich, nierozlatujących się i dobrze dosolonych, generalnie smacznych. A nie maxymalnie zdrowych. Pozdrawiam.
Dariaaaa
10.02.2015
A ja mam pytanie trochę inne i nie mogę znaleźć odpowiedzi.Ile czasu ugotowane ziemniaki moga stać w wodzie (tzn takie nieodcedzone)?
ela180752
15.01.2015
Ziemniaki gotujemy w duzej ilosci wody i wkladamy do zimnej ,a nie do goracej , chodzi o wypłukanie solaniny ,groźnej trucizny

Solanina – organiczny związek chemiczny, toksyczny glikozyd. W znacznym stężeniu występuje w pędach roślin psiankowatych.

Spożyta, np. z kiełkującymi ziemniakami, może spowodować poważne zatrucia pokarmowe. Znajduje się ona w największym stężeniu w owocach ziemniaka (małe zielone kulki jesienią) oraz w niedojrzałych pomidorach. Niewskazane jest jedzenie ziemniaków o zielonym miąższu. Zazielenienie takie powstaje, gdy bulwa ziemniaka w fazie wzrostu zostanie odsłonięta i wyeksponowana na promienie słoneczne i jest sygnałem, że ziemniak taki zawiera solaninę o podwyższonym stężeniu.

Spożycie znaczących ilości solaniny może spowodować poważne problemy żołądkowe. Objawy zatrucia, to głównie mdłości, wymioty, kolka, biegunka i w ciężkich przypadkach może wystąpić depresja ośrodkowego układu nerwowego, śpiączka, napady drgawek i obwodowa niewydolność krążenia. Symptomy pojawiają się zwykle po 4–14 godzinach od spożycia. Zanotowane są także zatrucia śmiertelne, zwykle w ciągu 24 h od spożycia, głównie u osób niedożywionych i nieodpowiednio leczonych[3].

Przypuszcza się, że część tzw. osłabień wiosennych jest spowodowana spożywaniem starych, kiełkujących ziemniaków o dużej zawartości solaniny
Agniesia2678
08.12.2013
dla mnie osobiście najbardziej smakują w mundurkach , tylko jak są gorące to jest mały problem z obieraniem .. można poparzyć paluszki :)
AnetaFilipek
24.05.2013
ja często jadam ugotowane, pokrojone w talarki podpieczone na oliwie z oliwek posypane przyprawą do ziemniaków- pycha.
topielica
07.05.2013
Istnieje też możliwośc pokrojenia ziemniaków w talarki i usmażenie ich na oleju z dodatkiem cebulki .Możemy też tak zrobic z ziemniakami ugotowanymi w mundurkach ,jesli wszystkich nie zjemy -możemy po prostu je pokroic i odsmażyc wieczorkiem.