Jak gotować makaron?

Jak gotować makaron?
JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl

Makaron jest doskonałą propozycją dla osób, które uwielbiają kuchnię włoską. Ze względu na dużą zawartość skrobi bardzo często traci swoją strukturę, klei się i robi mniej sprężysty, a tym samym danie traci na smaku i atrakcyjności. Właściwie przyrządzony wzbogaci walory smakowe każdej potrawy. Gotowanie makaronu jest bardzo proste jeśli przestrzega się kilku pewnych zasad. Poniżej znajdziecie wskazówki, którymi kierują się rodowici Włosi.

1

Napełnij garnek wodą. Na 100g makaronu powinien przypadać około 1 litr wody. Postaw na ogień i poczekaj aż woda się zagotuje.

2

Jak już woda się zagotuje dodaj 1 łyżkę soli (1 łyżka soli na litr wody).

3

Makaron nie będzie się kleił podczas gotowania ani po wyciągnięciu jeśli dodasz do wody łyżkę oleju.

4

Sprawdź na opakowaniu czas gotowania makaronu (jeśli nie jest napisane, sprawdź poniżej).

5

Jak woda zagotuje się ponownie (po dodaniu soli) włóż do niej makaron i zamieszaj aby się ze sobą nie posklejał.

6

Przykryj garnek. Poczekaj aż woda znów zacznie wrzeć. Wówczas zmniejsz temperaturę, tak aby bulgotanie było ledwo zauważalne.

7

Mieszaj co jakiś czas, aby makaron się nie posklejał ani nie przywarł do dna garnka.

8

Minutę przed upłynięciem czasu gotowania makaronu wyłów jeden makaronik i spróbuj czy jest dobry.

9

Czas gotowania makaronu

Świeży makaron, zwłaszcza makaron jajeczny (fettuccine, tagliatelle czy lazania) gotuje się szybko - około 3-5 minut.

Czas gotowania makaronu cienkiego, suchego makaronu pszennego (bezjajeczny) takiego jak spaghettini, muszelki i świderki to 6-9 minut.

Gruby makaron pszenny (bezjajeczny) taki jak spaghetti, penne (rurki ścięte pod ukosem), ziti (rurki ścięte na prosto), tortiglioni gotuje się 12-15 minut.

10

Jeśli chcesz ugotować makaron al dente spróbuj makaron w trakcie gotowania. Powinien być on w środku delikatnie twardy i stawiać opór. Makaron powinien być jędrny i sprężysty.

11

Makaron jeszcze nie jest dobry gdy w środku po przegryzieniu widnieje biała plamka lub kropeczka.

12
art/2009/1509_9060_big.jpg

Makaron podawaj z ulubionym sosem.

?

Wskazówki

* Aby lepiej połączyć sos z makaronem przełóż sos na duży rondel i zacznij podgrzewać jeszcze w trakcie gotowania makaronu. * Jak już makaron będzie prawie dobry do jedzenia przełóż go na sitko. Zanim woda całkiem z niego ocieknie przełóż go na patelnię z sosem i wymieszaj. * Duś makaron z sosem przez minutę-dwie aż makaron będzie dobrze ugotowany. * Stosuj tą technikę do makaronu z sosem kremowym, mięsnym i warzywnym, sosem Bolognese i sosem z owoców morza. Sposób ten nie nadaje się do makaronu z surowymi sosami np. do sosu pesto.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (16)

* Pola wymagane

mareszka
12.12.2019
moim zdaniem ważne jest to, żeby kupować dobrej jakości makaron, ja od zawsze tak robię, przynajmniej mam gwarancję włoskiej jakości, po ugotowaniu jest zawsze sprężysty i nieposklejany.
meda
06.12.2019
Makaron jest dobry i smaczne i faktycznie zawsze się sprawdza jak nie mamy czasu,albo po prostu nam się nie chce gotować. Ja mam zawsze zapas makaronów, dobry, włoski makaron.
Osesek
11.03.2019
Długość gotowania zależy też od garnka, w każdym trochę inaczej. I zależy czy z przykrywką czy bez :) ja w moim garnku mam max 12 min, taki jak lubię .
źle!
02.08.2016
MAKARONU SIĘ NIE PRZYKRYWA
kasia_froncek
14.01.2016
Ja wrzucam makaron do gotującej się wody, po czym przykrywam, zdejmuje z ognia i zostawiam rzeczy doszedł na około 10 - 15 minut
viola bastarda
04.08.2014
al dente - nie oznacza niedogotowany,
al dente - oznacza: na ząb
Agniesia2678
08.12.2013
zazwyczaj nie dogotowuje makaronu do końca , tylko troszkę , a potem zdejmuje z ognia i zostawiam ja ok. 5 minut pod zamkniętą pokrywką. Mi osobiście najbardziej smakują al'dente
Natalia28
12.11.2013
Ja mimo,ze dodalam oliwe z oliwek do gotowania to makaron mi sie posklejal.
pasta
30.10.2013
Po pierwsze, na 100 gram makaronu 1 litr wody to stanowczo za dużo, jedną z koronnych zasad zdrowego gotowania jest zasada, że gotujemy w możliwie jak najmniejszej ilości wody. Po drugie należy spożwywać makaron tylko i wyłącznie al dente, a po trzecie dodawanie oleju do gotowania makaonu jest bez sensowne, nic to nie daje, a dodawanie oliwy z oliwek to zbrodnia. Jeśli nie chcemy gotować zdowo, to zachęcam do stosowania się do porad z tej strony, jeśli zdrowie jest dla was ważne, to odadzam.
basia
05.08.2013
Ja zagotowuję wodę z odrobiną soli i kropelką oleju,do gotującej wsypuje makaron,mieszam,a kiedy zaczyna bulgotać woda,wtedy wyłączam gaz i daję przykrywkę na garnek. Po 10 minutach odcedzam. Jest zawsze udany,nie skleja się i nie przywiera do dna naczynia. :)