Jak prowadzić domowe archiwum?

Jak prowadzić domowe archiwum?
teresa - specjalista Tipy.pl

W każdym domu są ważne dokumenty, dowody wpłat, paragony za zakupy, karty gwarancyjne i wiele podobnych "papierków". Aby je wszystkie uporządkować potrzebne jest domowe archiwum. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak urządzić takie archiwum oraz, które dokumenty i jak długo musisz w nim przechowywać.
1
Organizacja archiwum

W sklepach papierniczych, z materiałami biurowymi oraz w marketach dostaniesz praktyczne segregatory z wyjmowanymi kartkami, w których możesz wygodnie przechowywać najróżniejsze dokumenty. Delikatniejsze lub nieduże kartki wkładaj do plastikowych "koszulek", które chronią papier przed kurzem i zniszczeniem. Dokumenty, do których chcesz mieć łatwy dostęp, przechowuj w teczce z opisanymi przegródkami.

2
Dokumenty, które powinny być przechowywane w zamkniętej szafce, sejfie lub skrytce bankowej

W sejfie przechowuj umowę najmu, dowody opłat za czynsz i świadczenia.


Jeśli jesteś właścicielem mieszkania, przechowuj również akt własności, akt hipoteczny oraz ewentualną dokumentację spłaty kredytu mieszkaniowego wraz z odpowiednimi dowodami wpłat.


Przez rok przechowuj kwity dotyczące artykułów remontowo-budowlanych i innych wydatków na dom. Rachunki wystawione za usługi profesjonalne (obsługa prawna) trzymaj, co najmniej przez trzy lata; jeśli były podstawą do odpisu od podatku, co najmniej 5 lat.

3
Dowody dokonania opłat

Przechowuj umowy zawarte z dostarczycielami gazu, energii i operatorami telefonicznymi, rachunki możesz wyrzucić po trzech latach. Wyjątek stanowią dowody wpłat z tytułu abonamentu telewizyjnego, które lepiej jest przechowywać bezterminowo, gdyż w razie kontroli będziesz musiał je okazać.

4
Dokumenty dotyczące opieki zdrowotnej

Przechowuj w bezpiecznym miejscu legitymację ubezpieczeniową, książeczkę zdrowia oraz książeczkę usług medycznych. Dokumenty te umożliwiają osobom objętym ubezpieczeniem zdrowotnym darmowe korzystanie z usług oferowanych przez służbę zdrowia w ramach limitów narzuconych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.


W miarę możliwości staraj się przechowywać wszystkie wyniki badań lekarskich: przydadzą ci się do porównywania z aktualnymi wynikami. Informacje o grupie krwi, alergiach i chorobach przewlekłych, takich jak np. cukrzyca, trzymaj zawsze przy sobie, najlepiej, jeśli będą zalaminowane, dzięki temu nie ulegną zniszczeniu. Mogą się one okazać niezwykle istotne w razie niespodziewanej hospitalizacji lub, gdy ulegniesz wypadkowi.

5
Dokumenty osobiste

Zrób kserokopię prawa jazdy, dowodu osobistego i paszportu, mogą się one przydać w wypadku utraty oryginałów. Zaznaczaj w kalendarzyku, kiedy dany dokument traci ważność. Dokumenty należy przechowywać w specjalnej okładce na dokumenty.

6
Dokumenty dotyczące samochodu

Zrób kserokopię dowodu rejestracyjnego i przechowuj ją w domu. Nie zostawiaj go jednak w samochodzie, jeśli auto zostanie skradzione wraz z dokumentami, złożenie zawiadomienia na policji oraz odzyskanie pieniędzy z ubezpieczenia będzie bardzo trudne. Dowód rejestracyjny i dowód ubezpieczenia (OC) trzymaj razem w specjalnej okładce na dokumenty, ale nie zostawiaj ich w aucie. Musisz mieć je przy sobie, gdyż należy je okazać podczas kontroli drogowej.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

arimor
20.02.2013
Dobrze jest przechowywać także przez kilka dni zwykłe paragony ze sklepów czy hipermarketów. Wykorzystaj do tego duży słoik, np. po kawie. Ustaw go w kuchni i od razu po przyjściu do domu wrzucaj do niego paragony z zakupów. Jeśli jakiś produkt okaże się nieświeży lub uszkodzony, będzie można z łatwością odnaleźć paragon i zareklamować towar w sklepie zamiast (tak jak zazwyczaj) wyrzucać go do śmietnika. Pamiętaj, by po tygodniu wyrzucać stare paragony i zrobić miejsce na następne.