osteoporoza

Jak dbać o kości w zależności od wieku?·

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
osteoporoza
1 z 7
Niezależnie od tego ile masz lat, powinnaś chronić swoje kości odpowiednio się odżywiając, uprawiając sport i unikając palenia. Jednak wraz z wiekiem zmienia się poziom hormonów w organizmie, modyfikacji ulega też nasz styl życia. Z tego powodu profilaktykę osteoporozy należy dobrać do możliwości naszego organizmu. Poniżej znajdziesz informację na temat tego jak dbać o kości dekadę po dekadzie. Zastosuj się do instrukcji zanim będzie za późno.
1
profilaktyka osteoporozy - krok 1
Wskazówki niezależne od wieku

  • Pamiętaj o diecie przyjaznej dla kości

    Jedz dużo owoców, warzyw i nabiału o obniżonej zawartości tłuszczu. Kobiety powinny spożywać dziennie 1000 mg wapnia i 400-800 I.U. witaminy D. Po okresie menopauzy spożycie tych składników powinno być jeszcze większe.

  • Dużo się ruszaj
    Według najnowszych badań ćwiczenia fizyczne mogą mieć jeszcze większy wpływ na wzmocnienie kości, niż spożywanie wapnia. Im większe oddziaływanie, tym lepiej: bieganie, podnoszenie ciężarów, skakanie na skakance – to przykłady ćwiczeń doskonale wpływających na zdrowie kości.

  • Rzuć palenie
    Kobiety palące mają niższy poziom estrogenu i zaczynają menopauzę wcześniej, niż kobiety, które nie palą papierosów. Oba te czynniki mają niekorzystny wpływ na gęstość kości.

  • Ogranicz spożycie soli

    Dieta bogata w sód (więcej, niż 2400 mg dziennie) wiąże się ze zwiększonym wypłukiwaniem wapnia.

  • Uważaj na alkohol

    Umiarkowane spożycie alkoholu (w przypadku kobiet jest to jeden drink dziennie) może korzystnie wpłynąć na zdrowie kości, ponieważ zwiększa poziom estrogenu. Większe ilości alkoholu są jednak szkodliwe.
2
profilaktyka osteoporozy - krok 2
Ustal diagnozę

Z niską gęstością kości wiążą się dwa terminy medyczne. Osteopenia to stan, w którym masa kości jest zbyt niska, ale nie na tyle, by można było mówić o osteoporozie. Badania dowodzą, że na osteopenię cierpi około 20% kobiet w okresie przedmenopauzalnym. Osteoporoza to znacznie poważniejsza sytuacja. W tym przypadku kości mają tak niską gęstość, że stają się porowate i podatne na uszkodzenia. Dotyczy to w szczególności bioder, kręgosłupa i nadgarstków. Osteoporoza najczęściej dotyka kobiet po menopauzie, jednak może wystąpić w każdym wieku.
3
profilaktyka osteoporozy - krok 3
Profilaktyka zdrowych kości dla 20-latków

  • Uważaj na diety

    Jeśli się odchudzasz, pamiętaj o aktywności fizycznej. Badania dowodzą, że dieta, której nie towarzyszą ćwiczenia fizyczne prowadzi do spadku gęstości kości.

  • Ćwicz z rozsądkiem
    Regularne ćwiczenia (najlepiej 20-30 minut dziennie), które wywołują nacisk na kości, np. bieganie i podnoszenie ciężarów, pomagają zachować gęstość kości na odpowiednim poziomie i wspomagają produkcję osteoblastów. Uważaj jednak, żeby nie przesadzić. Zbyt duży wysiłek fizyczny może doprowadzić do nieregularnych miesiączek, co zwiększy ryzyko przedwczesnego spadku gęstości kości.

  • Zwracaj uwagę na regularność cykli miesiączkowych
    Nieregularne miesiączki (mniej, niż 6-8 w ciągu roku) są związane z niskim poziomem estrogenu i często również z niską masą ciała. Oba te czynniki niekorzystnie wpływają na zdrowie kości. Estrogen jest największym sprzymierzeńcem kości, ponieważ spowalnia tempo ubytku masy kostnej. Jeśli więc twoje miesiączki nie pojawiają się regularnie, koniecznie skontaktuj się z lekarzem ginekologiem.

  • Rozważnie dobieraj metody antykoncepcji

    Estrogen w doustnych środkach antykoncepcyjnych może zwiększyć masę kostną. Jednak stosowanie antykoncepcji w postaci comiesięcznych zastrzyków hormonalnych przez okres dłuższy, niż dwa lata, wpływa na zmniejszenie produkcji estrogenu i powoduje ubytek masy kostnej u młodych kobiet.
4
profilaktyka osteoporozy - krok 4

  • Chroń kości w czasie ciąży

    Jeśli nie zapewnisz sobie wystarczającej ilości wapnia w czasie ciąży, twoje rozwijające się dziecko pochłonie sporą jego część z twoich kości. Jeżeli jednak będziesz spożywać zalecane 1000 mg wapnia dziennie, twój organizm zaabsorbuje nawet więcej tego minerału, niż zazwyczaj. Również karmienie piersią przez dłużej, niż rok może negatywnie wpłynąć na gęstość kości. Nie martw się jednak. Straty możesz nadrobić później przyjmując odpowiednią dawkę wapnia i witaminy D.

  • Zwróć uwagę na leki, które mogą prowadzić do ubytku masy kostnej

    Stosowanie kortykosteroidów (przyjmowanych w przypadku astmy, choroby zapalnej jelit, reumatoidalnego zapalenia stawów czy tocznia), leków przeciwdrgawkowych (na padaczkę), czy tzw. antagonistów GnRH (na endometriozę) może prowadzić do szybkiego i gwałtownego spadku masy kostnej. Duże dawki inhibitorów pompy protonowej (stosowanych do leczenia refluksu żołądkowego) również mogą uszkadzać kości negatywnie wpływając na absorpcję wapnia. Jeśli zażywasz którekolwiek z tych leków, skonsultuj się z lekarzem. Może zalecić ci stosowanie bifosfonianów – medykamentów, które przeciwdziałają zmniejszeniu gęstości kości.

  • Kontroluj stres

    Hormony stresu, do których zaliczamy między innymi kortyzol, mogą negatywnie wpływać na rozwój kości i wzmagać ich łamliwość. Podobne skutki wywołuje również depresja.
5
profilaktyka osteoporozy - krok 5

  • Zwróć uwagę na pierwsze objawy menopauzy

    Brak regularnych miesiączek może być znakiem, że wchodzisz w perimenopauzę (okres poprzedzający menopauzę, który może trwać nawet kilka lat). Oznacza to, że nadszedł czas na zwiększoną troskę o swoje kości. Musisz zwiększyć ilość ćwiczeń wzmacniających i zacząć przyjmować suplementy diety zawierające wapń. Gdy miesiączki stają się nieregularne, rozpoczyna się prawdziwy spadek masy kostnej.

  • Uważaj na schorzenia, które ukradkiem wyniszczają twoje kości
    Nadczynność tarczycy może przyspieszać spadek masy kostnej, a cukrzyca typu 2 zwiększać ryzyko złamań. Obie te choroby pojawiają się częściej u osób po 40 roku życia.

  • Oszacuj czynniki ryzyka

    Jeśli kiedykolwiek w dorosłym życiu miałaś złamaną kość, masz w rodzinie osoby, które chorują na osteoporozę, jesteś bardzo szczupła lub czynnie palisz papierosy, jeżeli cierpiałaś na zaburzenia odżywiania lub przechodziłaś menopauzę przed 40 rokiem życia, znajdujesz się w grupie zwiększonego ryzyka zachorowania na osteoporozę. Powiedz o tych czynnikach swojemu lekarzowi, ponieważ konieczne może okazać się wcześniejsze, niż zazwyczaj zrobienie badania gęstości kości.

  • Porozmawiaj z lekarzem na temat hormonalnej terapii zastępczej

    Krótkoterminowa hormonalna terapia zastępcza stosowana w celu złagodzenia symptomów przedmenopauzalnych, takich jak uderzenia gorąca, nie jest ryzykowna i może korzystnie wpłynąć na zdrowie kości. Jednak zbyt długie stosowanie tej terapii może zwiększać ryzyko zawału serca oraz raka piersi.
6
profilaktyka osteoporozy - krok 6

  • Zwiększ spożycie wapnia

    Poziom estrogenu w organizmie w okresie menopauzy spada. Wiąże się to ze spadkiem masy kostnej, którego tempo wynosi 1-2% rocznie. W tym czasie należy zwiększyć spożycie wapnia do 1200 mg dziennie. Niektórzy eksperci uważają również, że powinno się zwiększyć dawkę witaminy D z 1000 I.U. do 1500 I.U., ale skonsultuj to najpierw z lekarzem.

  • Zwróć uwagę na bóle krzyża

    Nagły ból w krzyżu może być spowodowany złamaniem kręgu, co jest bardzo częste u kobiet po 50 roku życia i równie często przez nie ignorowane. Gdy zauważysz coś niepokojącego, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. Jeden złamany kręg często predysponuje do złamania kolejnego.

  • Zrób badanie gęstości kości 3-5 lat po menopauzie

    Standardową metodą jest tzw. densometryczne badanie gęstości kości (DEXA). Za jego pomocą mierzy się zazwyczaj gęstość kości bioder, kręgosłupa lub całego ciała. Inne sposoby to tomografia komputerowa (CT) lub badanie ultradźwiękami.

  • Omów sposób postępowania ze swoim lekarzem

    Gdy będziesz już znać wyniki badania, udaj się do lekarza i ustal z nim terapię przeciwko osteoporozie. Może ona uwzględniać różne medykamenty, w tym bifosfoniany, terapię hormonalną i selektywne modulatory receptora estrogenowego (SERM). Wszystkie te środki pozwolą ograniczyć utratę gęstości kości w wieku pomenopauzalnym.
Strona 1 z 7

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Wiesław
05.05.2019
Mleko szkodzi ze względu na dużą zawartość cukru.
Majka
02.09.2015
Zero sł. mleka w diecie - gnaty bolą jak nic. Mleko to trucizna dla kości dla ludzi nawet zdrowych....