Pisanka

Jak zrobić pisanki z wosku?

MoniaMonia - specjalista Tipy.pl
Wykonywanie pisanek przy pomocy wosku jest starą tradycją ukraińską. Jajka wykonane tą techniką są piękne, błyszczące oraz przykuwają wzrok. Wykonanie ich jest pracochłonne jednak warte zachodu.
P

* Naturalne lub sztuczne barwniki,
* lekko ciepłe jajka gotowane,
* miseczki o głębokości umożliwiającej zakrycie całego jajka w wodzie z barwnikiem,
* łyżeczka,
* roztopiony wosk w garnuszku,
* świeczka,
* szpilka, igła lub zaostrzona zapałka,
* chusteczki higieniczne lub ręczniki kuchenne.

1
Pisanki Wielkanocne
Przygotowujemy miseczki z rozpuszczonymi w wodzie barwnikami (naturalnymi lub sztucznymi) . Jeśli jest to barwnik naturalny musimy poczekać, aż woda się ostudzi. Jeśli woda będzie zbyt ciepła, naniesiony wosk rozpłynie się na całe jajko niszcząc naniesiony przez nas wzór.
2
Rozgrzewamy wosk w garnuszku, tak aby stał się płynny. Musi być on dobrze rozgrzany, aby ładnie rozprowadzał się po skorupce. Jeśli nałożony odstaje od skorupki znaczy, że nie przylega on dobrze, przez co jajko nie zafarbuje się w sposób w jaki to sobie zaplanowaliśmy.
3
Planujemy wzór na jajku oraz kolejne warstwy kolorów. Najlepiej narysować wcześniej na kartce wzór jakim chcemy pokryć naszą pisankę.
4
Za pomocą igły / szpilki / zaostrzonej zapałki, nakładamy wosk na lekko ostudzone, gotowane jajko. Jeśli jajko będzie zbyt zimne, nałożony na nie wosk będzie szybko stygnął, przez co będzie trudniej nakładać wzór.
5
Jajko z pierwszą warstwą naniesionego wzoru, zanurzamy na łyżeczce w wodzie z rozpuszczonym barwnikiem i trzymamy około 5-10 minut. Im dłużej będziemy trzymać jajko w barwniku tym kolor będzie intensywniejszy.
6
Czekamy, aż jajko wyschnie lub delikatnie osuszamy je za pomocą papierowego ręcznika tak, aby nie naruszyć pierwszej warstwy naniesionego wosku.
7
Nakładamy kolejną warstwę wosku tworząc wzór.
8
Zanurzamy jajko na kolejne 5-10 minut w ciemniejszym barwniku.
9
Czynność tą powtarzamy, z każdym kolejnym, ciemniejszym barwnikiem.
10
Pisanki z wosku
W celu usunięcia wosku z pisanki, zbliżamy je blisko płomienia świecy, aby się wosk rozpuścił.
11
Pisanki z wosku
Nie należy trzymać jajka bezpośrednio nad płomieniem świecy, ponieważ może się brzydko okopcić.
12
Pisanki z wosku
Jak zacznie błyszczeć usuwamy go z jajka za pomocą papierowego ręcznika.
13
Jak już jajko jest gotowe smarujemy je masłem albo smalcem, aby ładnie błyszczało.
?

Wskazówki
* Do wykonania pisanki można używać naturalnych barwników lub sztucznych. Sztuczne barwniki do jajek produkowane są na bazie atestowanych surowców oraz barwników spożywczych. Można je kupić w supermarketach na stoiskach z chemią gospodarczą.

!

Uwaga!
* Należy pamiętać, żeby farbować jajko kolejno od najjaśniejszego barwnika do najciemniejszego. Zatem: jeśli na czyste jajko naniesiemy pierwszą warstwę wzoru a następnie włożymy do wody z żółtym barwnikiem, wówczas jajko będzie miało jasny wzór na żółtym tle. Kolejna warstwa wosku, oraz brązowy barwnik sprawią, że pisanka będzie w białe i żółte wzorki na brązowym tle, itd.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Wielkanocne pisanki
Wydmuszki
gąbka

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

lalipud
31.03.2015
Dobra zrobie