mycie podłogi

Jak myć różnego typu podłogi?

KrystynaKrystyna - specjalista Tipy.pl
mycie podłogi
1 z 6
Mycie podłogi tylko z pozoru nie jest niczym skomplikowanym, jednak w domu mamy do czynienia z wieloma naprawdę różnorodnymi powierzchniami. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek ja myć różnego rodzaju podłogi tak by ich nie zniszczyć.
1
mycie podłogi drewnianej

Czyszczenie podłogi drewnianej i parkietów

Drewniane podłogi lakierowane są bardzo łatwe w pielęgnacji. Aby utrzymać je w czystości, wystarczy regularne przecieranie lekko wilgotną szmatką lub szczotką z bawełnianą nakładką. Do mycia wystarczy woda z amoniakiem, bez potrzeby spłukiwania i polerowania.

Drewniane podłogi nielakierowane musisz zapastować, zabieg ten nie tylko nabłyszczy i ochroni drewno, lecz również zaklei wszelkie szczeliny, w które wchodzi kurz. Do zwykłego sprzątania używaj pasty w płynie, lecz raz na jakiś czas musisz przetrzeć podłogę dobrą bezbarwną pastą, a po 30-40 min wypolerować do połysku. Aby usunąć z podłogi warstwę starej pasty, wyczyść ją mieszaniną benzyny i terpentyny, natychmiast wycieraj do sucha, a następnie połóż nową warstwę pasty.

Jasne drewno myj gorącą mydlaną wodą, by nie ściemniało, starannie i szybko spłucz. Do pierwszego płukania użyj bielinki (6 g na litr wody), do drugiego l łyżkę stołową amoniaku na 1 litr wody, po czym wytrzyj podłogę do sucha i nawoskuj odpowiednim preparatem.

2
mycie podłogi z płytek ceramicznych
Płytki ceramiczne lub kamionkowe

Przecieraj podłogę wełnianą szmatką i myj wodą z dodatkiem płynu do naczyń i kilkoma kroplami środka nabłyszczającego (takiego jak do zmywarek do naczyń), dzięki któremu będzie jeszcze ładniej błyszczała. Jeśli brud zebrał się w szczelinach chropowatych płytek, weź twardą szczotkę i czyść mydłem, dopóki brud nie zejdzie. Bardzo brudną szoruje się gorącą wodą z dodatkiem detergentu i amoniaku (1 łyżka amoniaku na 1 litr wody).

3
podłoga z terrakoty
Terakota

Powierzchnie niewoskowane myj często letnią wodą z dodatkiem szarego mydła, natychmiast spłukuj i starannie wycieraj do sucha nie mechacącą się szmatką (najlepsza będzie flanela).

Powierzchnie woskowane umyj i osusz, po czym zapastuj woskiem odpowiedniego koloru. Odczekaj, aż wosk wsiąknie i wypoleruj.

4
Odkurzanie
Wykładzina

Wykładzina jest znacznie bardziej wymagająca niż inne rodzaje podłogi, będzie ci służyła o wiele dłużej, jeśli poświęcisz jej odpowiednio dużo czasu i nie zaniedbasz starannej pielęgnacji. Odkurzając wykładzinę odkurzaczem ze specjalną końcówką ze schowanym włosiem, usuniesz cały, głęboko wbity kurz.

Aby zapobiec blaknięciu kolorów, a także po to, by ożywić kolory już wypłowiałe, przetrzyj wykładzinę szmatką nasączoną roztworem z trzech-czterech łyżek amoniaku na litr zimnej wody lub trzech części wody i jednej części denaturatu.

Jeżeli do czyszczenia wykładziny chcesz zastosować jakiś preparat chemiczny sprawdź najpierw jak zadziała w jakimś mało widocznym miejscu.

5
czyszczanie linoleum
Linoleum

Możesz zastosować szare mydło lub produkty przeznaczone specjalnie do zmywania tego typu podłogi, ale unikaj produktów zasadowych lub o właściwościach ściernych. Jeśli podłoga jest bardzo brudna, przed myciem wyszoruj ją terpentyną.

Po umyciu starannie przetrzyj podłogę ściereczką nasączoną płynną pastą do linoleum. Czarne smugi spróbuj usunąć miękką gumką do ołówków.

Strona 1 z 6

Powiązane porady

jak czyścić i pielęgnować marmur?
usuwanie pleśni
czyszczenie toalety

Podobne porady

Komentarze (8)

* Pola wymagane

Kasia770
03.01.2017
Dobrze zabezpieczona deska na prawdę uper się później myje. Możecie sprawdzić wosk twardy z saicos, wydaje mi się, że jeśli ktoś zadba o podłogę w odpowiedni sposób, to nie będzie mieć z nią większych problemów później.
AgnieszkaGrzelaz
28.09.2016
Drewniana deska czasami wymaga szczotki porządnej, żeby dobrze ja doczyścić, bo nie zawsze woda z płynem wystarczy. Artcore ma dobre podłogi, ale trzeba też o nie systematycznie dbac, zresztą jak o każda podłogę drewnianą.
bzdet
20.01.2015
Takie ,,rady" to sobie ... .
floor-care.chicago
20.01.2015
Amoniak?????? lakierowane ,wax itp !!!!! ja bym z tej rady nie korzystal!!! to zabija nawet glazure.!
co za profezjonalizm.do szkoly pani Krysiu.
D&P
20.01.2015
Ja do mycia różnego rodzaju powierzchni polecam mop parowy black&decker. Używam go od kilku lat i jestem bardzo zadowolona. Dodatkowo nie używam żadnej chemii, tylko samą wodę, a para wyczyści wszystko i zabije bakterie. Tańsze mopy pozostawiają smugi, a ten jako jedyny się sprawdza. Polecam.
opko
20.01.2015
kamień (marmur,granit) plus kwas (amoniak) brawo mądrzy ludzie
topielica
26.09.2014
A ja bardzo często używam do paneli zwykłego płynu do mycia szyb-cóż spryskuję nim mopa płaskiego i wycieram -sposób bardzo szybki i efektowny-panele lśnią.Oczywiście od czasu do czasu również używam detergentów do paneli by je dokładnie wyczyścić i wypolerować.jednak na co dzień używam właśnie płynu do mycia okien w spryskiwaczu-szybki sposób na odświeżenie paneli.Polecam.
Ewka
24.09.2014
U mnie w domu od samego początku parkiety lakierowane myjemy roztworem zimnej wody i detergentu przeznaczonego do bieżącej pielęgnacji tego typu powierzchni. Od niedawna testujemy nowy koncentrat do czyszczenia parkietów firmy RZ. Póki co zdaje egzamin wręcz wzorowo, podłoga jest czysta i odświeżona a sam kosmetyk bardzo wydajny i przyjemnie pachnący, zdaje się migdałami :)