Jak skomponować utwór?

MaksymaMaksyma - specjalista Tipy.pl
Tu znajdziesz wskazówki dotyczące komponowania muzyki. Teoretycznie łatwo ułożyć piosenkę: wystarczy wymyślić rymowany wierszyk, dodać melodię i gotowe. Ale jeśli chcemy stworzyć profesjonalną kompozycję, niekoniecznie z tekstem, musimy ściśle trzymać się zasad muzyki.
P

Pomysł na utwór,
ciszę, by się skoncentrować,
instrument, na którym potrafisz grać (by kontrolować melodię podczas komponowania),
ołówek, gumkę i papier w pięciolinie.

1
Najpierw wymyśl kilka melodyjek o podobnym charakterze. Powinno być ich 5 - 15 - zależy jak długi ma być utwór. Zlokalizuj dźwięki na instrumencie i zapisz na jednej z kartek te melodie - będą się powtarzały w Twojej piosence. Takie małe sekwencje są fachowo nazywane "motywami muzycznymi".
2
Pomyśl, co ma obrazować Twoja muzyka, nawet jeśli nie ma mieć słów. Może przecież naśladować łagodne szumy fal lub dzikie odgłosy tropikalnych lasów. Kiedy wymyślisz, zacznij układać dłuższe sekwencje, łącząc po 2-3 motywy, ułożone wcześniej. Szybko okaże się, że zupełnie ze sobą nie współgrają - nie zniechęcaj się. Wprowadzaj poprawki, by wszystko było melodyjne, a nie rozstrzelone. Ułożone dłuższe sekwencje (zdania muzyczne) zapisz sobie gdzie indziej. Powinno ich być 3-7.
3
Teraz układaj zdania muzyczne skomponowane w poprzednim punkcie. Zaczyna się coś wyłaniać, prawda? Podobnie jak poprzednio, wprowadź poprawki, aż wszystko będzie tak, jak chcesz.
4
Domyślam się, że kartka, na której komponowałeś/aś jest teraz tak pobazgrana, że nikt oprócz Ciebie nie byłby w stanie tego odczytać? Więc przepisz wszystko na czysto. Dodatkowo, jeśli chcesz, by wyglądało profesjonalnie, możesz użyć bezpłatnego programu do pisania nut MuseScore (jest dostępny w Internecie) i przepisać w tym programie kompozycję, wydrukować i brawo! Utwór skomponowany!
?

Wskazówki
* Na pewno od razu nie będziesz mistrzem. Ale jeśli będziesz regularnie ćwiczyć komponowanie, to efekty będą wspaniałe!
* Nie martw się, jeśli uważasz, że piosenka wyszła podobna do tej, którą puszczają często w radiu. To normalne. Mózg rejestruje układy dźwięków i dopiero na podstawie zasłyszanych bodźców uruchamia twórcze myślenie.

Powiązane porady

komponowanie piosenki miłosnej
struny do gitary
Opakowanie na płytę

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Piosenkara
23.11.2017
Ja tam kocham piosenki a wy
moonElf
19.06.2013
na Youtube jest proba mojej bajki " kolorowianka na majorce" szukam kogos kto by skomponowal do niej muzyke i do dalszych czesci .pozdrawiam