Pies a ciąża

Jak przygotować psa na przyjście dziecka na świat?
Karolinas - specjalista Tipy.pl

Przyjście dziecka na świat to stres i emocje nie tylko dla jego rodziców. To również stresująca sytuacja dla Twojego psa, który dotychczas był w centrum zainteresowania. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak przygotować swojego psa na powitanie nowego członka rodziny!
1
Twój pies zdążył się przyzwyczaić do sytuacji jaka panuje w Waszym domu - do hierarchii. Wie na co może sobie pozwolić a na co nie, kiedy są pory spacerów a kiedy czas na posiłek i zabawę.
Jeśli z dnia na dzień w domu pojawi się nowy członek rodziny Twój pies może dostać szoku. Wytrącony z dotychczasowego przebiegu spraw może stać się nawet agresywny zarówno w stosunku do Ciebie jak i dziecka.

Oczywistym jest zatem fakt, że psa należy odpowiednio przygotować na powitanie nowego członka rodziny. Tylko jak to zrobić...?
2
Ważne jest aby przygotowania zacząć odpowiednio wcześnie. Niektóre psy pojmują rzeczy w mgnieniu oka inne potrzebują niebo więcej czasu, więc warto rozpocząć takie przygotowania już wtedy, kiedy dowiadujecie się, że wasza rodzina niebawem się powiększy.
3
Na samym początku wprowadź zmiany w organizacji swojego czasu. Od chwili narodzin będziesz poświęcać go więcej dziecku niż psu, nawet jeśli dotychczas był Twoim oczkiem w głowie.
Warto już teraz odpowiednio zmodyfikować pory karmienia i spacerów tak aby w późniejszym czasie nie kolidowały z obowiązkami. Pamiętaj aby wszystkie zmiany wprowadzać stopniowo, powoli. Nie poświęcaj również tyle uwagi swojemu psu co dotychczas. Choć może okazać się to trudne - po porodzie będziesz sobie wdzięczna.
4
Jeśli nie chcesz aby pies wchodził do pokoju Twojego maluszka już teraz musisz zabronić mu tam wstępu. Podobnie tyczy się zwyczajów wskakiwania do łóżka, na kanapę etc. Zaczynaj wprowadzać zmiany powoli i każdorazowo nagradzaj pupila, kiedy wykona Twoje polecenie.
5
Bardzo dobrym ćwiczeniem może być opiekowanie się lalką. W obecności swojego psa imituj czynności, które już niebawem będą na porządku dziennym - przewijaj lalkę, pudruj, smaruj oliwką i udawaj karmienie. Zobaczysz, że po pewnym czasie te czynności i Twoja uwaga skupiona na lalce a nie na zwierzęciu, staną się dla niego normalne.
6
Jeśli masz znajomych, którzy mają maleńkie dziecko - pożycz od nich np. skarpetkę, czy pieluszkę, która pachnie niemowlakiem. Taki pachnący rekwizyt daj do obwąchania zwierzakowi. W tym czasie nie zapominaj o głaskaniu, drapaniu za uszkiem i chwaleniu pieska. Ten zapach nowej istotki musi kojarzyć mu się pozytywnie. Nie pozwól aby pies szarpał i gryzł części garderoby małego człowieczka. Nie może identyfikować ich z zabawą, bo mógłby niechcący zrobić Twojemu dziecku krzywdę.
Jeśli zostajesz w szpitalu ze swoim maluchem, niech inny członek rodziny przyniesie rekwizyt pachnący waszym dzieckiem. Każdy zapach jest w końcu inny.
7
Pomocne mogą okazać się również nagrania z dźwiękami imitującymi noworodka. Warto oswoić psiaka z płaczem, piskami i innymi odgłosami, jakie wydają dzieci. Warto pamiętać, że pies ma instynkt łowczy i może specyficznie reagować na takie podwyższone tony, piski, hałasy. Warto poświęcić odrobinę czasu i przyzwyczaić go do tego.
8
Kiedy maluch pojawi się już w domu nie ograniczaj czasu jaki pies spędza przy dziecku i nie izoluj go. Nie możesz również krzyczeć na swojego psa a tym bardziej stosować kar cielesnych. Unikaj faworyzacji jedynie dziecka - posiadanie psa wiąże się z obowiązkiem również dla świeżo upieczonych mam. Dla niego również musisz wydzielić czas na pieszczoty i zabawy, nie odtrącaj go.

Jeśli decydujesz się na bezpośredni kontakt psa z dzieckiem - zawsze miej go na oku. Pies to zwierzę, którego zachowania nie możemy przewidzieć w stu procentach.

Pozwól od czasu do czasu liznąć psu niemowlaka po nóżce. W ten sposób przekona się, że nowy mały człowiek nie jest wcale taki straszny.
?

Wskazówki
* Nie pozbywaj się psa z domu ze względu na pojawienie się dziecka. Jeśli odpowiednio go przygotujesz wpłyniesz na rozwój swojego malucha pozytywnie! Pies to najlepszy przyjaciel człowieka, również tego najmniejszego! Pozytywnie wpłynie na jego rozwój a obecność czworonoga w domu nauczy go relacji pomiędzy ludźmi a zwierzętami. Mówi się również, że dzieci, które od urodzenia przebywają w domu w którym jest pies rzadziej miewają alergie na sierść.

!

Uwaga!
* Pamiętaj aby odpowiednio dbać o czystość w domu w którym przebywa dziecko i pies. Jego legowisko powinno być prane raz w tygodniu a czyszczone/wytrzepywane codziennie!

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane