żółwie wodne

Jak karmić żółwia wodnego?

romantyczna - specjalista Tipy.pl
Prawidłowa dieta żółwia ma olbrzymie znaczenie. Wielu niedoświadczonych hodowców karmi żółwie jedynie suchym pokarmem i sałatą. Jest to wielki błąd gdyż może się pojawić niedobór różnych składników odżywczych przez co żółw straci chęć do życia i zacznie chorować. Zasada karmienia żółwi wodnych jest jedna – należy karmić je tym co występuje w ich naturalnym środowisku.
1
Nie podawaj żółwiowi mięsa ssaków (np. wołowina, wieprzowina) oraz mięsa drobiowego gdyż takie mięso jest tłuste a żółwie mają problem strawieniem wszelkich tłuszczów.
2
Zamiast podawać żółwiowi kostki wapienne dostarcz mu wapno w bardziej naturalnej postaci a mianowicie małych rybek akwariowych (np. głupiki, mieczyki, neonki, molinezje, kosiarki, stynki – wapno znajduje się w szkieletach ryb). Rybki powinny stanowić podstawową dietę żółwi.
3
Oprócz rybek staraj się dostarczać żółwiowi pożywienia w postaci różnych mięczaków i skorupiaków np. krewetek, małż (można kupić i rozmrozić mieszankę owoców morza), ślimaków (wodnych i lądowych). Świetnym mięsnym pokarmem są również dżdżownice, rureczniki, larwy ochotek, rozwielitki, kijanki, świerszcze, koniki polne itp.
4
Oprócz pokarmu mięsnego należy karmić żółwia roślinami wodnymi do których należą między innymi strzałka wodna, lilia wodna, wgłębka, anubias, moczarka, wywłócznik i rzęsa wodna. Nie ma sensu ukorzeniać roślin w akwarium, gdyż żółw je szybko wykopie i zje. Najlepsze są zatem rośliny pływające. Kupując rośliny w sklepie zoologicznym zawsze pytajmy sprzedawcy czy nie są trujące dla żółwi.
5
Żółwie uwielbiają sałatę jednak nie należy jej podawać regularnie. Może ona być od czasu do czasu podawana w formie smakołyku ale na tym koniec. Sałata szkodzi żółwiom na układ kostny oraz nerki. Żółwie nie powinny jeść również ziemniaków, serów czy pieczywa.
6
Jeśli żółw wykazuje objawy niedoboru witaminy A wówczas należy ją suplementować w postaci tranu lub kropelek (do kupienia w sklepach zoologicznych). Do objawów niedoboru tej witaminy należą:

- Żółw jest tak spuchnięty, że wygląda jak napompowany, z trudem chowa kończyny do skorupki (wówczas mamy do czynienia z wodnicą ciała).
- Powieki żółwia są spuchnięte zaś w gałce ocznej odkłada się włókno.
- Pancerz żółwia robi się miękki i złuszczają się z niego płytki rogowe.
- Pojawia się wydzielina z nosa lub z jamy ustnej żółwia.
7
Jak często karmić żółwie?

Żółwie wydają się być wiecznie głodne przez co łatwo jest je przekarmić. Młode żółwie wodne do 6 miesiąca życia należy karmić raz dziennie, żółwie starsze do 2 lat około 3-4 razy w tygodniu a żółwie mające ponad 2 lata karmimy 3 razy w tygodniu. Jedzenia należy podawać tyle, aby żółw je zjadł w ciągu 5 minut i aby nic nie pozostało. Jeśli żółw zje podany pokarm szybciej to dokładamy mu więcej. Jeśli zaś nie zje i straci zainteresowanie pokarmem to odławiamy jego nadmiar a kolejnym razem dajemy mniej.
Strona 1 z 2

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane