Pies

Co robić, kiedy pies wszystko gryzie?

Karolinas - specjalista Tipy.pl
Niszczenie przeróżnych rzeczy to domena głównie szczeniaków. Czasem jednak i dorosłe psy niszczą to co stanie im na drodze. Niektóre z nich nie oszczędzają nawet ścian - szczególnie tych świeżo pomalowanych. Dlaczego tak się dzieje? Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak temu zaradzić!
1
Przyczyny niszczenia rzeczy przez psy są różne. Musimy swojego psa bacznie obserwować, bo tylko to pozwoli nam ustalić dlaczego nasz pupil zachowuje się w dany sposób. Czasem szczeniaki po prostu z tego wyrastają ale nie można zapominać, że powinniśmy uczyć naszego psa dyscypliny już od najmłodszych lat.
2
Jeśli zauważysz, że Twój pies obgryza ścianę lub co gorsza wygryzł w niej już sporą dziurę a Ty dopiero co pomalowałaś ją na nowo - to znak, że Twojemu pupilowi najprawdopodobniej brakuje wapnia. Warto wtedy połowę musującej tabletki Calcium wrzucić pieskowi do miski z wodą i podać po rozpuszczeniu. Nie róbmy tego jednak zbyt często. Jeśli psiakowi nie smakuje taka woda możesz spróbować podać mu specjalną kość wapniową. Uważaj jednak na swoje meble gdyż kość z wapna strasznie wszystko brudzi - przypilnuj aby pies zjadł ją grzecznie na swoim posłaniu.

Innym sposobem jest też mielenie wyparzonych skorupek z jajek i mieszanie ich z mlekiem oraz dodawanie w małych ilościach do wody.
3
Jeśli pies gryzie wszystko co stanie na jego drodze to najprawdopodobniej nie widzi różnicy pomiędzy tym co wolno gryźć a czego nie. Twój zwierzak powinien mieć swoje zabawki, które może tarmosić, szarpać, podgryzać. Powinny to być jednak góra 3-4 zabawki (możesz wymieniać je na nowe, które bardziej zaciekawią psa). Nie może być ich za dużo, bo właśnie wtedy pies ma złudzenie, że skoro tak wiele rzeczy można gryźć to z pewnością te które nie są zabawkami również.

Dobrze, kiedy psie zabawki znajdują się w jednym miejscu i pies zawsze może je znaleźć. Szczególnie szczeniaki mają z tym problem. Kiedy jakaś zabawka wpadnie im przykładowo za łóżko to po czasie zwyczajnie o niej zapominają. Nie musisz kupować ciągle nowych zabawek. Możesz czasem podmieniać zabawki a radość Twojego psa ze starej zabawki odnalezionej "po czasie" będzie taka sama jak z nowej rzeczy. Zabawki powinny być charakterystyczne, inne od wszystkich rzeczy. Jeśli masz w domu małe dziecko to nie kupuj psu pluszowych zabawek, bo będzie niszczył te, które należą do Twojego dziecka.
4
Jeśli już zaopatrzymy się w zabawki musimy wiedzieć kiedy ich używać. O ile niektóre psy świetnie bawią się samodzielnie to inne wymagają więcej uwagi. Jeśli widzisz, że Twój pies tarmosi poduszkę, obgryza krzesło albo rozrywa gazetę: Powiedz wyraźne "Nie wolno" lub "Fe" ale również zajmij psa czymś innym. Podaj mu w zamian jego zabawkę.
5
Psu nie należy tłumaczyć niczego jak dziecku gdyż pies nie rozumie naszych wyjaśnień. Ważna jest krótka i zwięzła komenda. Nie wolno powtarzać jej w kółko, bo pies zlekceważy nasze słowa. Ważne aby utrzymywać z psem kontakt wzrokowy a nasz głos nie może przy tym być miły a donośny i stanowczy (nie wolno nam krzyczeć i pod żadnym pozorem bić psa!). Żeby pies zrozumiał dokładnie co robi źle musisz przyłapać go na tzw. "gorącym uczynku". Już nawet po kilku minutach od nabrojenia, Twój pies nie będzie łączył faktu awantury jaką mu urządzisz z tym co zrobił źle.
6
Jeśli Twój pies niszczy rzeczy pod Twoją nieobecność w domu to najprawdopodobniej cierpi na lęk separacyjny. Już od wieku szczenięcego przyzwyczajaj go do zostawania samemu w domu. Bierz klucze i wychodź na kilka sekund a później na kilka minut nawet kilka razy dziennie. Pies musi zrozumieć, że Twoje wyjście z domu to żadne wielkie wydarzenie a coś codziennego, zwyczajnego. Pamiętaj o tym aby przed Twoim wyjściem pies załatwił się i wybiegał na solidnym spacerze oraz żeby miał dostęp do świeżej wody i zabawki ew. dużej kości, którą nie zrobi sobie krzywdy. Jeśli mimo tego Twój pies nadal niszczy rzeczy z uporem maniaka to rozważ zakup odpowiedniej klatki dla psa. Kiedy pies nauczony jest od małego zamykania w klatce na czas wyjścia właściciela to nie jest to dla niego dziwne, niepokojące czy stresujące. Klatkę traktuje wręcz jako swój azyl - miejsce bezpieczne, które ma tylko dla siebie. Klatka musi być jednak odpowiednio duża dla naszego psa i znajdować muszą się w niej zabawka i świeża woda. Możesz również wrzucić szmatkę nasiąkniętą Twoim zapachem co podziała relaksująco i uspokajająco.
?

Wskazówki
* Jeśli nie radzisz sobie z wychowaniem i tresurą psa - zasięgnij porady behawiorysty.

!

Uwaga!
* Nie drocz się z psem i nie podsuwaj mu przedmiotów, których nie może gryźć.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Pies z paszportem
szczeniak
pies

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Paulina
14.03.2016
Jeśli pies gryzie rzeczy w domu pod naszą nieobecność bo się boi to gorzej będzie zamykać go w klatce bo może się jeszcze bardziej zestresować.Nie doda mu otuchy siedzenie w małym ,,pomieszczeniu".Beznadziejny pomysł...
aga
28.01.2015
Witam .
mam problem z psem obgryza mi wszystkie meble a na dodatek robi spustoszenie na ogrodzie :( proszę o rady :)
Piesio
29.01.2014
Sam się zamknij w klatce! I miłego wypoczynku ze szmatką :)