jak ugotować rosół?

Jak ugotować rosół?

JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl
Gotowanie rosołu jest bardzo proste. Zanim jednak zaczniesz go gotować należy zrozumieć czym jest rosół i co się chce osiągnąć poprzez jego gotowanie. Czy ma to być zdrowy wywar dla chorej osoby? Czy może rosół ze smacznym mięsem? W zależności od tego co chcesz uzyskać, wówczas sposób gotowania rosołu będzie nieco różny. Poniżej przedstawiam kilka porad jak ugotować smaczny rosół na kilka sposobów.
1
Rosół i jego właściwości odżywcze

Wywar z gotowanego mięsa z wodą i jarzynami nazywa się rosołem. Podczas gotowania rozpuszczalne składniki mięsne przechodzą do wody, przez co nabiera ona smaku i zapachu właściwego rosołowi. Część wydzielonego z mięsa białka ścina się i pływa w rosole w postaci szumowin. W rosole mieszczą się odżywcze sole, klej zwierzęcy i materie wyciągowe. Białka rozpuszczonego jest w rosole bardzo mało. Rosół wywiera pozytywny wpływ na czynność żołądka oraz na krwiobieg i serce.

2
Jakie mięso do rosołu?

Im więcej wyciągowych części użytych do gotowania rosołu tym bardziej pozytywny wpływ ma rosół na organizm człowieka. Gotując rosół należy mieć na uwadze, że nie każdy rodzaj mięsa jest tak samo zdrowy. Więcej ciał wyciągowych znajduje się w starszych zwierzętach niż w młodych. Dużo jest ich w mięsie wołowym zaś najwięcej w dziczyźnie.

Rosół zrobiony z różnych mięs ma zarówno różny smak i zapach jak też inne działanie. Najsmaczniejszy jest rosół z mięsa mieszanego - drobiu, wołowiny, cielęciny, wieprzowiny.

3
Rosół wyciągowy

Jeśli chcemy uzyskać zdrowy rosół wyciągowy powinniśmy pokrajać mięso na drobne kawałki, zalać zimną wodą, dodać jarzyn i soli do smaku oraz gotować na małym ogniu. W taki sposób wszystkie rozpuszczalne składniki przedostaną się do wody zaś mięso będzie prawie zupełnie bez smaku.

4
Rosół z soczystym mięsem

Jeśli chcemy zjeść rosół z soczystym mięsem należy włożyć duży kawałek mięsa do wrzątku i zagotować na dużym ogniu. Dzięki temu białko znajdujące się na całej powierzchni mięsa się prawie od razu zetnie, pory się zamkną a soki mięsne zostaną w środku a nie wydostaną się na zewnątrz.

5
Na cztery osoby należy liczyć 0,5 kg mięsa i około 2 litry wody, licząc na wyparowanie.
6
Gotujemy rosół

Mięso należy przed gotowaniem oczyścić nożem, polać gorącą wodą i umyć rękami. Nigdy nie należy moczyć mięsa w wodzie - straci ono część swoich rozpuszczalnych składników. Do gotowania rosołu należy dodać wszelkich jarzyn tzn kapustę, seler, marchew, por, cebulę, pietruszkę lub koperek, pasternak, fasolkę. Możemy dodać do rosołu również kawałeczek buraka, chrzanu, brukwi, białej fasoli i korzeni. Do rosołu możesz dodać również ząbek czosnku - wzbogaci on smak oraz wartość odżywczą rosołu.

Na 4 osoby dajemy 30 dkg i więcej jarzyn.

7
Czym doprawić rosół?

Rosół możesz doprawić dodając liść laurowy, kilka ziarenek pieprzu, ziarnko ziela angielskiego i jałowca, troszkę magi, soli i pieprzu do smaku.

8
Z czym jeść rosół?

Rosół świetnie smakuje z makaronem, lanymi kluskami, ryżem, gotowanymi ziemniakami lub uszkami z mięsem. Do każdego talerza dodajemy drobno pokrojonych jarzyn z wywaru, mięso (jeśli mięso wcześniej było sparzone), świeży koperek lub natkę pietruszki.

?

Wskazówki
* Im więcej marchwi w rosole tym będzie on bardziej słodki.
* Cebula w rosole nada mu intensywniejszą barwę.
* Podczas gotowania rosołu zbiera się na powierzchni szumowina. Szumowina jest to ścięte białko z gotującego się mięsa. Możesz ją zebrać i dodać do gulaszu lub bigosu.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

zupa z kurek
Wywar rybny
zupa

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

grazyna2
05.04.2013
Rosół to chyba prosta zupa. Najlepsza na drobiu według mnie. Nie za dużo należy dawać do niej warzyw, bo ściemnieje, a tez może stracić klarowność. Osobiście zawsze dodaje całą oskubaną cebule surową- to zapewnia klarowność.
gaba
21.09.2012
wyjątkowo uciążliwe i uciekające na spód garnka szumy zbieram dolewając trochę zimnej wody do garnka. Trzeba trafić potem na moment zagotowywania się wody i zebrać. Fantastycznie wypływają na wierzch.
Jedzenie
29.06.2009
Warzywa dodajemy do gotującego się rosołu po około połowie procesu gotowania mięsa (po ok 40 min). Mięso powinno być już miękkie ale jeszcze nie ugotowane.