Kurkuma

Jak usunąć plamy z kurkumy?
AakritiAakriti - specjalista Tipy.pl

Używanie kurkumy podczas gotowania jest świetne gdyż dodaje ona unikalnego smaku wielu potrawom i ma wiele właściwości leczniczych. Jeśli używasz tej przyprawy regularnie to musisz się dowiedzieć, jak wyczyścić po niej plamy z blatu, rąk czy ubrań.

1

Plamy z kurkumy na blacie

Takie plamy są bardzo często kiedy doprawiamy potrawy kurkumą. Plamy z kurkumy na blacie usuniesz mleczkiem do czyszczenia zawierającym drobinki substancji ściernych i wybielacz. Możesz zrobić również swój własny środek czyszczący za pomocą sody do pieczenia i odrobiny wody. Nałóż go na poplamiony blat, wyszoruj i spłucz wodą. Czyść plamę tak długo aż całkiem zniknie. Jeśli plama z kurkumy pojawiła się na płytkach wówczas najlepszym sposobem na jej usunięcie jest użycie środka czyszczącego przeznaczonego do płytek lub słabego roztworu wybielacza.

2

Plamy z kurkumy na ubraniach

Takimi plamami należy się zająć jak najszybciej to możliwe. Przepłucz zabrudzony materiał w wodzie, polej go mydłem w płynie i odłóż na około pół godziny. Następnie dobrze wypłucz i nałóż na plamę trochę białego octu aby pozbyć się resztek plamy. Możesz również spróbować potrzeć plamę przekrojoną cytryną a następnie położyć materiał na słońce i czekać aż plama zniknie. Po wywabieniu plamy wybierz ubranie tak jak zwykle w dobrym proszku do prania. Po wypraniu sprawdź czy jeszcze pozostały jakieś ślady - jeśli tak to wypierz jeszcze raz. Nie susz ubrania dopóki plama całkowicie nie zejdzdie.

3

Plamy z kurkumy na skórze

Jeśli kurkuma zabarwiła ci na żółto skórę to wetrzyj w nią olej lub oliwę a następnie dokładnie wytrzyj ciepłym ręcznikiem (takim na którym nie będzie widać plam). Możesz również wypróbować zmyć ją alkoholem. Jeśli plama na skórze nadal nie schodzi to się nie martw - prędzej czy później zejdzie. Po prostu myj ręce i wcieraj w nie oliwę a za kilka dni zniknie.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Kbk
28.10.2020
No super.
artoo
14.02.2020
Plamy z kurkumy na blacie kuchennym spryskuję wybielaczem na bazie tlenu, lecz nie takim, który dodaje się do pralki, ale takim, którym spryskuje się zaplamione tkaniny przed praniem (jest fabrycznie bardziej rozcieńczony). Można go kupić w dyskontach. Spryskać i zostawić na ok 30 min lub dłużej.
Agaoa
20.02.2019
Spirytus to zły pomysł - uwalnia barwnik z kurkumy i jest jeszcze gorzej. Są środki zmieniające kolor kurkumy na czerwony i wówczas lepiej się zmywa z powierzchni, nie wiem czy też z tkanin. Nie jest to kwaśne ani zasadowe, ani spirytus.
hmmm
28.02.2015
Ratunku poplamiony futerał od telefonu