buty sportowe

Jak wybrać buty sportowe?

PudzianPudzian - specjalista Tipy.pl
buty sportowe
1 z 7
Jeśli poważnie myślisz o uprawianiu sportu, pierwsze co musisz zrobić, to zainwestować w odpowiednie buty. Muszą być one dobrane nie tylko do dyscypliny, którą uprawiasz, ale i rodzaju twojej stopy. Ponieważ nie jest to sprawa tak oczywista, jak mogłoby się wydawać, polecam ci przeczytać ten artykuł. Dowiesz się z niego szczegółowo jakie buty sprawdzą się w przypadku najbardziej popularnych rodzajów aktywności fizycznej i jak wybrać te z nich, które zapewnią twoim stopom idealne wsparcie.
1
buty do biegania
Buty do biegania kontra uniwersalne buty sportowe

Wybierz buty do biegania jeżeli twoja aktywność fizyczna polega głównie na bieganiu lub chodzeniu. Buty te są zaprojektowane w taki sposób, by wspierać ruch stóp w zakresie pięta-palce. Są zaprojektowane dla wielu różnych typów stóp i wykonane ze znacznie trwalszych materiałów.

Wybierz uniwersalne buty sportowe jeżeli twój plan treningowy jest zróżnicowany i zawiera takie dyscypliny jak aerobik, trening siłowy, czy kickboxing lub każdy inny rodzaj ćwiczeń, który wymaga poruszania się z boku na bok.
2
typy stóp
Jaki jest typ twojej stopy?

Chondromalacja kolana, zapalenie rozcięgna podeszwowego czy wczesny artretyzm to tylko kilka skutków uprawiania sportu w nieodpowiednim obuwiu. Dobrze dobrane buty, które zmniejszają obciążenie stóp na skutek ćwiczeń, pomagają zapobiec kontuzjom poprawiając ogólną sylwetkę i wpływając na większą efektywność treningu. Podstawową kwestią w tym temacie jest określenie typu swoich stóp. Popatrz na podeszwy starych, zużytych płaskich butów. Miejsca, w których podeszwa jest przetarta w największym stopniu wskazują gdzie przykładany jest największy nacisk podczas chodzenia. Na rysunku obok przedstawiono trzy najbardziej popularne przykłady. Porównaj je z tym, co zaobserwujesz w przypadku twoich butów i ustal typ stopy w oparciu o charakterystyki poniżej:

(1) Przetarta górna zewnętrzna część podeszwy

Stopa supinująca. Stopy takie mają wysokie sklepienie, a ciężar ciała przenoszony jest na zewnętrzną ich część. Nie zapewnia to wystarczającej amortyzacji, dlatego konieczne są odpowiednie buty, które zniwelują wstrząsy.

Typ butów: cushioned lub neutral

(2) Równomiernie przetarte podeszwy

Stopa neutralna. Chodzisz w normalny sposób, a ciężar ciała jest równomiernie rozprowadzany na całą stopę. Ponieważ nie potrzebujesz korekty amortyzacji, wybieraj buty neutralne.

Typ butów: neutral (w przypadku niewielkiej pronacji mogą być też buty typu stability lub moderate stability)

(3) Przetarta wewnętrzna krawędź podeszwy

Stopa pronująca. Ciężar ciała jest tutaj przenoszony głównie na wewnętrzną część stopy. Jest to często związane z płaskostopiem lub niskim sklepieniem. Stopa taka wymaga dodatkowej amortyzacji, którą zapewniają specjalnie przeznaczone dla niej buty.

Typ butów: motion control (stopa mocno pronująca), stability (średnia pronacja), high stability
3
buty sportowe - stopa supinująca
Jeżeli jesteś supinatorem

Szukaj butów z miękką środkową częścią podeszwy, ponieważ twoja stopa nie zapewni ci odpowiedniej ochrony przed przeciążeniami. Buty dla ciebie powinny mieć nieco elastyczne podeszwy. Powinno się na nich znajdować więcej gumy, niż w przypadku innych butów. Zapewni to lepszy, bardziej zrównoważony ruch. Rozpoznasz je również po kształcie – w miejscu, gdzie znajduje się sklepienie, podeszwy będą wcięte do środka, przypominając swoim kształtem fasolę.
4
buty sportowe - stopa neutralna
Jeżeli jesteś neutralny

Szukaj butów o dość stabilnych podeszwach, które są lekkie, ale zginają się tylko w śródstopiu. Posiadacze neutralnych stóp mogą bez obaw wybierać te buty, w których jest im najwygodniej.
5
buty sportowe - stopa pronująca
Jeżeli jesteś pronatorem

Szukaj butów, które w pobliżu sklepienia mają kontrastujący kolor (najczęściej szary). Oznacza to, że znajduje się tam twardy materiał, który wzmacnia sklepienie stopy przed opadaniem. Buty powinny być dość sztywne z elastycznym odcinkiem jedynie w pobliżu palców. Ponieważ buty te zapewniają mocne wsparcie, sprawia to, że wyglądają na ciężkie i mało atrakcyjne. Są jednak niezbędne, by ochronić cię przed kontuzjami.
6
buty do biegania
Dodatkowe wskazówki

• Buty mierzymy zawsze na grube skarpetki, dokładnie takie, jakich będziemy używać podczas treningu. But powinien być dopasowany, ale nie nazbyt ciasny. Duży palec u stopy powinien mieć swobodę ruchu, ale pięta musi cały czas spoczywać nieruchomo.
• Po nowe buty spotowe najlepiej wybrać się po południu lub wieczorem. Nasze stopy są wówczas nabrzmiałe po całym dniu, podobne do tych, jakie będziemy mieć podczas treningu.
• Zmierz oba buty i przez jakiś czas pochodź w nich po sklepie. Od samego początku powinny być one wygodne i dopasowane. Nie licz na to, że but „rozbije się” podczas używania.
Strona 1 z 7

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

varla
22.05.2013
Zawsze kupuje Nike na www.air-max.pl i ani razu się jeszcze na nich nie przejechałam. Wygodne i solidne.