Tutaj jesteś: Sztuka i Rozrywka > Książki > Pisanie Książek > Jak napisać bestseller?

Jak napisać bestseller?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 5/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Marzysz o napisaniu książki, która stanie się hitem i zagości na półkach całej rzeszy fanów literatury? A może piszesz już książki, ale za każdym razem trafiają one do kosza z wyprzedażą? Nic straconego! Przeczytaj uważnie poniższe wskazówki, które oparłam na przeprowadzonych przez siebie badaniach rynku książki i spróbuj się nimi pokierować, a być może uda ci się napisać drugiego Harrego Pottera! Zabierając się za napisanie książki należy pamiętać, że nie istnieje oczywiście jedna, cudowna recepta, która na pewno się sprawdzi. Istnieje jednak szereg "chwytów", po jakie można sięgnąć, by zwiększyć szansę na powodzenie. Oto one:
Rzeczy, których potrzebujesz:
Czas, wyobraźnia, cierpliwość
1
Ilość stron


Dla czytelników korzystających z zasobów księgarni, książka jest towarem. Jest to oczywiście towar nietypowy, ale wciąż pozostaje on obiektem do kupienia. Pisząc książkę, która ma być rozchwytywana, należy więc pamiętać o tym, by była ona odpowiednio gruba. Czytelnik ma wtedy wrażenie, że dokonał korzystnego zakupu i że jest ona warta swojej ceny.
2
Magia, czary, zjawiska paranormalne


Z badań rynku książki jasno wynika, że najlepiej sprzedają się te książki, które proponują czytelnikowi ingerencję magii w codzienność. Mali czarodzieje, krwiożercze wampiry albo wiedźmini, składający z palców magiczne znaki to postaci, które z pewnością zainteresują czytelników znudzonych codziennością. Ciekawym rozwiązaniem jest też nawiązywanie do zagadki śmierci, reinkarnacji albo teorii o potędze różnych sił, takich jak siła przyciągania. Pisząc powieść staraj się nieco ją odrealnić aby wprowadzić element zaskoczenia, pobudzić wyobraźnię odbiorcy i "uwieść" go swoją niezwykłą wizją. Jeśli książka dobrze się sprzeda stworzy to dodatkowe możliwości promocyjne - np. stanie się podstawą do produkowania ciekawych gadżetów, takich jak tajemnicze medaliony, barwne stroje albo skomplikowane "magiczne" bronie.
Jak zrobić sobie manicure?
Domowe peelingi - 9 sprawdzonych i łatwych przepisów
Jak rozpoznać chorobę trzustki?
Jak zrobić makijaż wampira dla dziecka?
Ostrzeżenia
  • Nigdy się nie poddawaj wysyłając książkę z propozycją jej wydania. Wysyłaj ją do kolejnych wydawnictw, a później promuj na stronach internetowych i na społecznościowych portalach. Pamiętaj, że nawet najwięksi pisarze zaczynali od zera.
Wskazówki
Każda książka sprzeda się lepiej, jeśli będzie napisana z odpowiednią dozą poczucia humoru. Niezależnie od tego, czy piszesz powieść, czy poradnik, wprowadzaj do książki anegdotki, zabawne sytuacje bądź słowne żarty.
3
Damska grupa docelowa


Nie jest tajemnicą, że czytelnikami powieści są dziś przede wszystkim kobiety. Jeżeli pisarz pragnie osiągnąć czytelniczy sukces, powinien więc tak napisać swoją książkę, aby była ona interesująca dla płci pięknej (lub RÓWNIEŻ dla niej). Oczywiście nie oznacza to, że trzeba produkować mdłe romanse czy łzawe historyjki. Można po prostu wprowadzić do stworzonego przez siebie świata ciekawe, silne i charakterne postaci kobiece, które będą np. w zabawny sposób nękać głównego bohatera. Efekt gwarantowany!
4
Seria


Czasy kiedy wierzono, że prawdziwa czytelnicza przyjemność musi być krótkotrwała dawno już minęły! Dziś powieści muszą być seryjne! Najlepiej sprzedają się wszelkiego rodzaju sagi, dlatego jeśli pierwsza książka dobrze się sprzeda, koniecznie stwórz kolejne, wykorzystując w nich ten sam, sprawdzony już schemat - można się tego nauczyć śledząc np. kolejne tomy Harrego Pottera czy Sagi "Zmierzch".
5
Złote myśli


Czytelnicy uwielbiają kiedy książka nasycona jest zdaniami podobnymi do aforyzmów, które później można sobie zapisać na koszulce albo wybić na nieśmiertelniku. Tworząc dialogi, staraj się wkładać w usta bohaterów dużo "pięknych zdań", nie muszą to być wybitne przemyślenia, wystarczy aby odpowiednio dobrze brzmiały. Paulo Coelho wiedział co robi, kiedy nasycał "Alchemika" "skrzydlatymi słowami".
6
Bohater heros


Czytelnicy uwielbiają koncentrować uwagę na jednym (ostatecznie dwóch) niezwykłych bohaterach, którzy potrafią rozwiązać każdy, nawet najbardziej skomplikowany konflikt. Literatura roi się od charyzmatycznych postaci, mających swoją legendę (np. trudna przeszłość) i niepapierowy charakter. Zbuduj takiego właśnie bohatera, nadaj mu chwytliwe imię lub pseudonim i uczyń go ośrodkiem swojej fabuły. Niech posiada wysoki iloraz inteligencji, ma wyjątkowego farta albo magiczne moce, niech będzie złośliwy, tajemniczy lub intrygujący. Na pewno stanie się idolem odbiorców!
7
Poradniki


Jeśli powieści nie są Twoją najmocniejszą stroną, spróbuj napisać poradnik. Nic nie sprzedaje się tak świetnie, jak wszelkiego rodzaju poradniki i kucharskie książki. Zastanów się w czym jesteś dobry i postaraj się przekazać czytelnikowi swoją wiedzę w przystępny i zabawny sposób.
8
Okładka, zajawka, rekomendacja


Nawet najlepsza książka nie zostanie dostrzeżona pośród tysiąca innych, zajmujących księgarniane półki, jeśli nie będzie mieć odpowiedniej okładki. Zadbaj o to, aby okładkę książki ozdobił jakiś niezwykły obrazek, sugerujący, że w środku kryje się wielka tajemnica. Niech graficy nadadzą jej wyraźne, intensywne kolory, a pod obrazkami lub na 4 stronie (tył okładki) umieszczą najciekawsze fragmenty powieści albo małą zajawkę, zapewniającą, iż treść sięgać będzie do nurtujących ludzkość zagadek. Jeśli masz taką możliwość, zapewnij sobie rekomendację jakiegoś znanego pisarza - wtedy na okładce można będzie umieścić jego opinię i podpis. To dopiero wabik na czytelnika!
Wskazówki
Każda książka sprzeda się lepiej, jeśli będzie napisana z odpowiednią dozą poczucia humoru. Niezależnie od tego, czy piszesz powieść, czy poradnik, wprowadzaj do książki anegdotki, zabawne sytuacje bądź słowne żarty.
Ostrzeżenia
  • Nigdy się nie poddawaj wysyłając książkę z propozycją jej wydania. Wysyłaj ją do kolejnych wydawnictw, a później promuj na stronach internetowych i na społecznościowych portalach. Pamiętaj, że nawet najwięksi pisarze zaczynali od zera.
 5/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Nie będzie widoczny na stronie
 
Depresja to jedna za najpopularniejszych chorób naszej cywilizacji. Ten globalny już dziś problem, dotyczy ponad 350...
Newsletter - Bądź na bieżąco Codziennie nowa porada w twojej skrzynce
 
Nawet gdy nam się nie przelewa, nie rezygnujmy z kina, teatru czy najnowszych książek. Nie musimy też wyrzekać się...
Kultura i rozrywka - jak zaoszczędzić?
Nawet gdy nam się nie przelewa, nie rezygnujmy z kina...
Logowanie   Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się
E-mail

Hasło

   
  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook


lub
Zapomniałeś hasła - kliknij tutaj
Zarejestruj się za darmo   
Czym są Tipy.pl? Co chcesz zrobić? Zmotywować się do pracy? Zrobić samolot z papieru? Zareklamować się w Internecie? Tipy.pl to miejsce, gdzie możesz znaleźć porady i wskazówki na każdy temat.
E-mail

Hasło

Powtórz hasło


   Akceptuje regulamin *wyrażam zgodę na świadczenie usługi, przyjmuję do wiadomości, że jednocześnie tracę prawo do odstąpienia od Umowy.
   Wyrażam zgodę na otrzymywanie od GRUPA INTERIA.PL Sp. z o.o. sp. k.| z siedzibą w Krakowie, Os. Teatralne 9A, 31-946 Kraków |Sąd Rejonowy dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS – 416593| NIP – 5272644300 |za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej informacji handlowych w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r., nr 144, poz. 1204, z późn. zm.). Do korespondencji powyżej wskazuję m. in. podany przeze mnie w formularzu i należący do mnie adres e-mail.
Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook


lub
Usługę świadczy

GRUPA INTERIA.PL Sp. z o.o. sp. k.

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie
XI Wydział Krajowego Rejestru Sądowego

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10
E-mail: tipy@firma.interia.pl
Adres: Os. Teatralne 9A, 31-946 Kraków

KRS 0000416593    NIP 5272644300    REGON 142734048
Nie jestem pasożytem, nie blokuje reklam
pasożyt
Proszę wyłącz Adblock-a, jeśli chcesz zobaczyć treść artykułu.