Jedzenie w ciąży

Czego nie powinno się jeść w ciąży?

Fuxi - specjalista Tipy.pl
Jedzenie w ciąży
1 z 18
Z pewnością słyszałaś, że są produkty, których powinnaś unikać w czasie ciąży gdyż mogą one zagrażać zdrowiu Twojemu i Twojego dziecka. Poniżej lista rzeczy które będziesz mogła jeść dopiero po porodzie.
1
czego nie jeść w ciąży - krok 1
Miękkie sery

Możesz jeść makaron z parmezanem jednak zapomnij o wszelkich dipach serowych. Miękkie sery produkowane z niepasteryzowanego mleka zawierają dużo bakterii z rodzaju listeria, które mogą być niebezpieczne a nawet zagrażać życiu twojemu i życiu dziecka. Najlepiej unikaj fety, niebieskich serów pleśniowych, serów pleśniowych typu brie czy camembert, serów kozich itp – chyba, że na etykiecie jest napisane, że ser wyprodukowano na bazie mleka pasteryzowanego.
2
czego nie jeść w ciąży - krok 2
Niedogotowane mięso

Nadeszła pora na jedzenie dobrze wypieczonych steków. Na jakiś czas zrezygnuj ze steków krwistych, tatara czy carpaccio. Surowe lub niedogotowane mięso może zawierać bakterie powodujące toksoplazmozę. Jeśli jesz poza domem upewnij się, że mięso jest gorące i dobrze ugotowane.
3
czego nie jeść w ciąży - krok 3
Świeżo wyciśnięty sok

Świeżo wyciśnięty sok, który można dostać w restauracjach, barach czy w budkach na ulicy może być niepasteryzowany przez co może zawierać szkodliwe bakterie w tym salmonellę i E. Coli. Niepasteryzowane, świeże soki można dostać również w niektórych marketach (stoją zwykle w lodówkach i mają krótki okres przydatności do spożycia). Wybieraj zatem soki pasteryzowane (zwykle są w sprzedaży kartonikach). Świeże soki mają jednak znacznie więcej witamin i warto je pić, jednak najlepiej, aby były przygotowywane w domu po wcześniejszym dokładnym umyciu i wyszorowaniu owoców i warzyw.
4
czego nie jeść w ciąży - krok 4
Sushi

Jeśli kochasz sushi to musisz z niego zrezygnować na 9 miesięcy. Owoce morza są świetnym źródłem białka jednak surowe mogą zawierać groźne pasożyty i bakterie. Jeśli jesz owoce morza to upewnij się, że są dobrze ugotowane.
5
czego nie jeść w ciąży - krok 5
Surowe ciasto

Wiele osób lubi podjadać surowe ciasto, jednak jeśli zawiera ono surowe jajka to może być ono zagrożeniem zarażenia salmonellą. Dla bezpieczeństwa lepiej nie próbuj surowego ciasta ani nadzienia czy masy do tortów zawierających surowe jaja.
6
czego nie jeść w ciąży - krok 6
Domowy sos cezar

Surowe jajka używane są do robienia różnych sosów i dressingów takich jak: sos cezar, sos bearneński, sos holenderski, majonez.
7
czego nie jeść w ciąży - krok 7
Domowej roboty tiramisu

Wiele domowych deserów takich jak musy, pianki czy tiramisu zawiera w swym składzie surowe jajka. Kupując gotowy deser upewnij się, że jest on zrobiony z jajek pasteryzowanych.
8
czego nie jeść w ciąży - krok 8
Rtęć w rybach

Ryby są zdrowe zarówno dla ciebie jak i dla twojego dziecka, jednak podczas zakupu dokonuj mądrych wyborów. Włócznik, miecznik, makrela królewska i rekin zawierają dużo metylortęci. Ten metal może być szkodliwy dla twojego dziecka. W ciąży dobrze jest jeść powyżej 340 g ryb (*) i owoców morza zatem wybieraj zawsze ryby z niską zawartością rtęci takie jak sum, łosoś, dorsz i tuńczyk w puszce. Zanim zaczniesz suplementować olej rybi lub cokolwiek innego skonsultuj się z lekarzem.
9
czego nie jeść w ciąży - krok 9
Wędliny i parówki

Listeria, w przeciwieństwie do wielu innych bakterii pokarmowych, namnaża się również w temperaturze panującej w lodówce. Z tego powodu kobiety w ciąży powinny bardzo dbać, aby wędliny czy parówki były pierwszej świeżości.
10
czego nie jeść w ciąży - krok 10
Pasztety i pasty mięsne

Na pasztecie również może znaleźć się listeria. Staraj się utrzymywać temperaturę w lodówce poniżej 4° C – wówczas proces namnażania się listerii będzie wolniejszy, jednak nie zatrzyma się on całkowicie. Bakteria ta czasem atakuje kobiety w ciąży więc najbezpieczniej jest unikać wszelkich pasztetów czy past mięsnych. Pasztety czy pasty w puszkach są bezpieczne jednak niekoniecznie bardzo zdrowe – należy je jednak zjeść od razu po otwarciu.
11
czego nie jeść w ciąży - krok 11
Niemyte owoce i warzywa

Teraz nadeszła pora na jedzenie dużej ilości warzyw i owoców! Upewnij się tylko, że są dobrze wyszorowane i umyte pod bieżącą wodą gdyż na ich powierzchni może znaleźć się toksoplazma. Nie używaj mydła ani innych detergentów do ich mycia. Zamiast tego delikatnie wyszoruj ich skórkę szczoteczką i odetnij obite części gdyż mogą zawierać bakterie.
12
czego nie jeść w ciąży - krok 12
Wędzone ryby

Na wędzonych rybach przechowywanych w lodówce również mnoży się listeria. Dotyczy to wędzonego łososia, pstrąga, dorsza, tuńczyka, czy makreli. Wędzone ryby możesz używać do gotowania innych potraw np. do zapiekanki.
13
czego nie jeść w ciąży - krok 13
Surowe ostrygi i inne owoce morza

Na surowych owocach morza znajdują się pasożyty i bakterie, które giną podczas gotowania. Małże i ostrygi gotuj zawsze tak długo, aż wszystkie muszle się otworzą.
14
czego nie jeść w ciąży - krok 14
Ryby z lokalnych zbiorników wodnych

Jeśli nie wiesz czy lokalne rzeki, strumyki, zatoki czy jeziora nie są zanieczyszczone to unikaj jedzenia złowionych tam ryb.
15
czego nie jeść w ciąży - krok 15
Niepasteryzowane mleko

Masz ochotę napić się świeżego, wiejskiego mleka prosto od krowy? Poczekaj z tym kilka miesięcy. Świeżo udojone mleko może zawierać bakterię listeria, która ginie podczas pasteryzacji. Zakażenie tą bakterią może powodować poronienie. Zawsze kupuj mleko, sery i produkty mleczne, które przeszły proces pasteryzacji (nie kupuj nabiału na targach od lokalnych sprzedawców).
16
czego nie jeść w ciąży - krok 16
Kofeina – tak czy nie?

Najnowsze badania dowodzą, że umiarkowana ilość kofeiny jest całkowicie bezpieczna podczas ciąży. Jeśli lubisz pić kawę to ogranicz jej spożycie do 200 mg dziennie tj. około 340 ml. Pamiętaj jednak, że kofeina znajduje się również w napojach gazowanych (Cola, Pepsi) i energetycznych, herbacie czy czekoladzie.
17
czego nie jeść w ciąży - krok 17
Alkohol

Z pewnością wiesz, że picie w ciąży może prowadzić do poważnych, wrodzonych wad. To czego możesz nie wiedzieć, to fakt, że nawet małe ilości alkoholu mogą być szkodliwe. Najlepiej wystrzegaj się całkowicie wina, piwa, likierów i innych napojów zawierających alkohol.
Strona 1 z 18

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Maciek
19.10.2015
Bezsensowny artykuł. Nie tylko kobiety w ciąży powinny zwracać uwagę na takie rzeczy. Chyba każdy powinien uważać żeby nie zjeść jajek z salmonellą itp?
adammunk60
19.10.2015
Nigdy nie myłem owoców zerweanych w swoim sadzie i nigdy nic mi się nie stało.Oczywiście nie używam chemii. hcb3