Dziewczynka z książką

Książki, które spodobają się twojemu dziecku

arimor - specjalista Tipy.pl
Pragniesz namówić dziecko do czytania, ale boisz się zniechęcić je nieciekawą lekturą? A może chcesz odnaleźć książki, które pozwolą ci spędzić z dzieckiem długie godziny na niezapomnianej, wspólnej zabawie? Oto lista książek, które na pewno podbiją serce twojej pociechy, rozwiną jej wyobraźnię i słownictwo, a także sprawią, że zakocha się w magicznym, nieograniczonym świecie książek!
P

Karta biblioteczna (przecież nie musisz kupować wszystkich książek w księgarni)

1
Astrid Lindgren

Astrid Lindgren jest autorką niezliczonej ilości przezabawnych książek dla dzieci, które doczekały się wielu ekranizacji i stały się jednym z najważniejszych wspomnień dzieciństwa wielu dorosłych już dziś czytelników. Pamiętacie jeszcze sielskie miasteczko Bullerbyn i zwariowane przygody Pippi Langstrump? Pozwólcie swoim dzieciom wkroczyć w ich niezwykły świat!

Dziewczynki: dziewczynkom z całą pewnością spodoba się seria poświęcona szalonej Pippi Pończoszance, która nie ma sobie równych w wymyślaniu zwariowanych zabaw i pakowaniu się we wszelkiego rodzaju tarapaty ("Pippi Pończoszanka", "Pippi na Południowym Pacyfiku", "Pippi wchodzi na pokład"). Warte uwagi są również książki o małej, ciekawskiej Madice i jej niegrzecznej koleżance ("Madika z Czerwcowego Wzgórza" oraz "Madika i berbeć z Czerwcowego Wzgórza").

Chłopcy: dla chłopców idealną lekturą okażą się z pewnością niezwykłe, intrygujące przygody małego detektywa, który porozumiewa się z przyjaciółmi wymyślonym przez siebie językiem i bawiąc się z przyjaciółmi, przypadkiem natrafia na trop prawdziwej, tajemniczej zbrodni ("Detektyw Blomkvist" oraz jego kontynuacje, np. "Rasmus, rycerz Białej Róży"). Chłopców z pewnością rozbawią ponadto przygody ekscentrycznego bohatera Karlssona i wyciągającego go nieodmiennie z kłopotów, spokojnego Braciszka ("Karlsson z dachu lata znów", "Braciszek czy Karlsson z dachu", "Latający szpieg czy Karlsson z dachu").

Młodsze dzieci: idealną serią książeczek dla młodszych dzieci (5-8 lat) będą natomiast opowieści o małych awanturnikach ("Lotta z ulicy Awanturników", "Dzieci z ulicy Awanturników"). Są to krótkie, pełne humoru i ciepła opowieści, które idealnie nadają się do głośnego czytania.
2
Lucyna Legut

Idealną lekturą dla twojego dziecka będą również nieco zapomniane już książki Lucyny Legut. Niezwykle pomysłowa, śmiesząca do łez seria o Jaśku i jego nierozważnym bracie Piotrku z pewnością stanie się jedną z pierwszych książkowych miłości twej pociechy. Szczególnie polecam części: "Jasiek pisze kronikę rodzinną, a Piotrek ciągle się w kimś kocha", "Piotrek zgubił dziadka oko, a Jasiek chce dożyć spokojnej starości" oraz "Już nigdy nie będę się kłócił z Piotrkiem!"
3
Rene Goscinny

Książkami, które od lat fascynują i wciągają w swój nieco zwariowany świat nie tylko dzieci, ale także ich rodziców, są kolejne tomy przygód małego psotnika Mikołajka i barwnej bandy jego kolegów. Niewiarygodne pomysły tej nieco złośliwej i mocno beztroskiej czeredy dzieciaków, opisywane przez głównego bohatera-narratora ze śmiertelną powagą, utkwią wam w pamięci na całe życie i będą was bawić nawet wówczas, gdy po wielu latach zdecydujecie się znów zajrzeć do swoich starych, sczytanych już tomów. Poznajcie zwariowaną gromadkę kolegów Mikołajka: żarłocznego Alcesta, który zawsze ma przy sobie arsenał kanapek, bogatego Gotfryda, który nosi szwajcarski zegarek, niegrzecznego Rufusa, pragnącego zostać policjantem i najgorszego ucznia w klasie - Kleofasa. Przeczytajcie "Wakacje Mikołajka", "Nowe przygody Mikołajka", "Mikołajka w szkole PRL", "Rekreacje Mikołajka" etc.)
4
Małgorzata Musierowicz

Tej pisarki z całą pewnością nie trzeba nikomu przedstawiać. Stworzona przez nią ciepła, wzruszająco-zabawna saga o rodzinie Borejków stała się bowiem dla wielu polskich czytelników prawdziwą legendą i przyczyniła do wielu zabawnych sytuacji, takich jak głośne wędrówki jej fanów, którzy pod zapisanymi w książkach, prawdziwymi poznańskimi adresami szukali wyimaginowanych postaci. Jeśli jednak twoje dziecko nie miało dotąd okazji do zapoznania się z losami bohaterów tej niezwykłej serii, koniecznie zachęć je do jej przeczytania, zaczynając od jednej z pierwszych części. Idealna będzie "Ida sierpniowa" - prześmieszna opowieść o brzydkiej, chudej i platonicznie zakochanej rudej dziewczynie, nieustannie pakującej się w kłopoty i wychodzącej z nich dzięki sztańskim pomysłom i iście cygańskim umiejętnościom. Sagę można również zacząć od "Opium w rosole", która mieści w sobie wiele różnych rodzinnych anegdotek, jakie przydarzyły się Borejkom.
5
Maria Kruger

Inną serią książek idealnych dla małych dam będzie dwuczęściowa opowieść o Karolci, która zupełnie przypadkowo dokonuje dwóch niezwykłych znalezisk: magicznego niebieskiego koralika ("Karolcia") oraz niebieskiej kredki ("Witaj, Karolciu"). Znalezienie każdego z tych niesamowitych skarbów nieoczekiwanie staje się początkiem wielkiego galimatiasu, a osobą, wokół której cały ten bałagan ma miejsce jest właśnie owa mała urocza dziewczynka - Karolcia. Książka rozwija wyobraźnię i staje się inspiracja do wielu niezapomnianych zabaw!
6
Adam Bahdaj

Chłopców (tych zupełnie małych, jak i nieco już starszych) na pewno zainteresuje natomiast opowieść o zwariowanej podróży dwójki zupełnie różnych i nie do końca się lubiących bohaterów: nudnego, spokojnego prymusa - Dudusia i jego szalonego kuzyna - Poldka. Historia, w której jedno drobne przeoczenie chłopców staje się przypadkowym początkiem wielkiej wyprawy bez mapy, pieniędzy, żywności i odpowiedniego środka lokomocji zafascynuje ciekawych świata czytelników, od czasu do czasu rozśmieszając ich do łez. Polecam "Podróż za jeden uśmiech"!
7
Tove Jansson

Czy pamiętacie jeszcze białe stworki zamieszkujące Dolinę Muminków? Mamusię, która potrafi smażyć najlepsze naleśniki, a na zimę przygotowuje malinowy sok, złośliwą i głośną Małą Mi, włóczykija, który z samotnych wędrówek przynosi niesamowite opowieści oraz Tatusia Muminka, który całymi dniami spisuje wspomnienia ze swej burzliwej młodości? Zapoznajcie z nimi swoje dzieci, zapraszając je do stworzonego przez Jansson barwnego świata, w którym zamiast przemocy odnaleźć można niejedną wielką tajemnicę! Zaproponujcie swoim dzieciom którąś z książek o muminkach: "W Dolinie Muminków", "Zima muminków", "Kometa nad Doliną Muminków" lub "Lato muminków". Dla dzieci nie polecałabym jednak "Jesieni w Dolinie Muminków" - jest to bowiem część bardzo refleksyjna i może się wydać waszym pociechom nużąca.
?

Wskazówki
Dobierając książkę dla swojej pociechy, koniecznie przeczytaj na jej temat choć parę słów. Upewnij się, że nie zawiera treści nieodpowiednich dla dzieci, takich jak wulgaryzmy, nadmierna przemoc czy erotyka.

!

Uwaga!
Zapoznając swoje dziecko z magicznym światem książek musicie uważać, by nie zniechęcić go pierwszą lekturą. Dobierzcie ją starannie i uważajcie, by nie była zbyt obszerna. Jeżeli dziecku spodoba się czytanie, samo będzie domagać się coraz to większych rozmiarowo lektur.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

Pisanie wierszy
Półka na książki
Książki

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Gruszka
12.01.2015
Osobiście nie do końca zgadzam się z tym artykułem. Jestem nastolatką i od dziecka uwielbiam czytać książki. I owszem, może książki Małgorzaty Musierowicz spodobają się małym dzieciom, ale nie polecam dawać ich osobom powyżej 12 lat. Czasem zdarzają się wyjątki ale nie sądzę, aby większości młodzieży spodobał się styl i język pisania starszych książek. Ja polecam serię ''Felix, Net i Nika", ponieważ opowiada ona właśnie o gimnazjalistach i historia jest wspaniale opisana z punktu widzenia nastolatków:)