Mycie silnika

Jak bezpiecznie umyć silnik?
Jess - specjalista Tipy.pl

Wielu kierowców, a przede wszystkim ci, którzy przesadnie dbają o wygląd swojego samochodu często decyduje się na umycie jednostki napędowej. Wbrew pozorom nie jest to na tyle łatwe zajęcie jak mogłoby się wydawać. Jak prawidłowo i bezpiecznie myć silnik samochodowy? 

Jak już wspominaliśmy – mycie silnika to tylko z pozoru łatwe zajęcie. Niby wystarczy nanieść specjalne preparaty na poszczególne części jednostki napędowej, następnie wyszorować dokładnie szczotką, spłukać i gotowe. Co zatem poszło nie tak, jeżeli zastosowaliśmy się do wszystkich porad, a mimo to silnik nie chce odpalić?
P

Odpowiedni preparat do mycia silnika, woda, myjka wysokociśnieniowa, miejsce nieszkodliwe dla środowiska, rękawiczki, gąbka, kompresor powietrza

1
Upewnij się, że samochód zaparkowany jest w miejscu, które nie zagraża środowisku. 
Na silniku znajduje się wiele szkodliwych brudów jak choćby rozpuszczony olej i smary. Myjąc jednostkę napędową chcemy się ich się pozbyć, więc nie należy parkować samochodu np. na trawie. Doskonałą lokalizacją wydają się być myjnie samoobsługowe, które posiadają specjalnie wydzielone kanały do odprowadzania wody.
2
Sprawdź czy silnik samochodowy jest zimny. 
Nie musimy się o to specjalnie troszczyć, jeżeli za mycie jednostki napędowej zabieramy się rano, a w nocy auto stało zaparkowane w garażu lub pod blokiem. Wielu kierowców nie zwraca uwagi na temperaturę silnika, a jest to kardynalny błąd. Zimna woda naniesiona na gorące części samochodowe znajdujące się pod maską może doprowadzić do tzw. szoku termicznego, co może skutkować w postaci np. pęknięć głowicy.
3
Nie nakładaj preparatów chemicznych przeznaczonych do mycia silnika, jeżeli nie jesteś pewny czy jednostka napędowa jest wychłodzona. 
Środki do czyszczenia silnika bogate są w chemikalia, które poddane działaniu wysokich temperatur mogą wytwarzać opary szkodliwe dla człowieka.
4
Nigdy nie myjmy silników myjkami wysokociśnieniowymi, zwłaszcza z niewielkich odległości. 
Wysokie ciśnienie wody jest w stanie uszkodzić np. delikatne, plastikowe części silnika. Istnieje również prawdopodobieństwo, że woda przeniesie drobinki kurzu lub piasku w okolice paska klinowego, paska rozrządu czy też uszczelniaczy wału korbowego. Konsekwencje takiej sytuacji mogą doprowadzić do wielu szkodliwych i kosztownych awarii.
5
Szczególną uwagę należy zwrócić na elementy instalacji zapłonowej. 
Jeżeli zostanie mocno zamoczona to możemy mieć problemy przy uruchomieniu silnika. W samochodach, w których przewody zapłonowe dostępne są z zewnątrz powinno się je uprzednio zdemontować, umyć oddzielnie poza silnikiem, a następnie dokładnie wysuszyć.
6
Silnik najlepiej myje się ręcznie. 
Jeżeli upewniliśmy, że wszystkie powyższe punkty zostały spełnione możemy zabrać się za nakładanie specjalnych preparatów do mycia silnika. Następnie przy pomocy ścierki/gąbki/brudnego ręcznika dokładnie szorujemy poszczególne jego elementy. Uważajmy przy elementach delikatnych. Gdy mamy tę czynność za sobą zabieramy się za spłukiwanie. Możemy zrobić to myjką wysokociśnieniową (pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniej odległości) lub przy pomocy wiadra z wodą.
7
Po zabiegu mycia silnika nie zabierajmy się od razu za jego odpalanie. 
W celu sprawdzenia czy niczego nie uszkodziliśmy powinniśmy odczekać aż będziemy pewni, że wszystkie części silnika są suche. Jeżeli musimy niezwłocznie wybrać się w trasę możemy skorzystać z kompresora powietrza, który pomoże nam dokładnie osuszyć nawet najmniejsze zakamarki silnika.
?

Wskazówki
* Zaparkuj samochód tam, gdzie będzie to bezpieczne dla środowiska. Z silnika samochodowego spłukane zostają rozmaite oleje oraz tłuste smary, więc lepiej nie parkować auta np. na trawie.
* Poradź się specjalistów w zakresie doboru odpowiednich środków do mycia jednostki napędowej. Poszczególne preparaty dedykowane są dla konkretnych rodzajów silnika – lepiej upewnić się, że posiadamy sprawdzony i renomowany produkt.
* Nie odpalaj silnika zaraz po jego umyciu. Powszechnie wiadomo, że prąd z wodą nie idą w parze. Dlatego w celu dokładnego osuszenia jednostki napędowej zaleca się użycie kompresora. Jeżeli nie jesteśmy w posiadaniu tego urządzenia to niestety będziemy zmuszeni odczekać kilka godzin, aż silnik dokładnie wyschnie i będzie możliwe jego bezpieczne uruchomienie.

!

Uwaga!
* Silnik samochodowy nie musi być czysty, aby prawidłowo działał. Za mycie silnika często zabierają się osoby, które chcą wystawić swój samochód na sprzedaż. Czysta jednostka napędowa pozwoli ukryć wszelkie wycieki, które gołym okiem można byłoby wyłapać, gdyby silnik pozostał brudny.
* Szczególnie uważajmy na części układu zapłonowego jak świece i przewody zapłonowe. Często podczas mycia silnika zalaniu ulegają przewody wysokiego napięcia. Zalanie tych elementów najczęściej sprawia, że silnik może mieć problemy z rozruchem.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Adam Słodowy
05.12.2013
można to zrobić w bardzo prosty i tani sposób (może kiedyś przyjdzie Wam do głowy) - przedstawiony jest drogi
roman
11.04.2013
Najpierw w rzeczach potrzebnych jest wymieniona myjka wysokociśnieniowa a dalej w punkcie 4: "Nigdy nie myjmy silników myjkami wysokociśnieniowymi". Chyba sami nie czytacie, co piszecie.
Marek
26.02.2013
W końcu jakaś porady dla facetów ;) Aczkolwiek nie tylko... mam nadzieję. Ciekawy tekst, przyjemnie się czyta.