smażenie na głębokim oleju

Jak smażyć na głębokim oleju?
Gomez - specjalista Tipy.pl

Dla wielu osób smażenie na głębokim oleju kojarzy się jednoznacznie z niebotyczną ilością kalorii i daniami nasiąkniętymi olbrzymią ilością (spalonego często) tłuszczu. Nic bardziej mylnego. Wystarczy znać kilka tajników tego sposobu przyrządzania potraw, by cieszyć się wspaniałym jedzeniem - złocistym i chrupiącym na zewnątrz, a delikatnym i soczystym w środku. Poniżej znajdziesz profesjonalne techniki smażenia na głębokim oleju, które pozwolą ci pokonać strach przed tą formą przygotowywania żywności.
1
Po pierwsze: olej

To bardzo ważny, o ile nie najważniejszy krok. Olej wybieraj mądrze. Musi mieć wysoki punkt dymienia i nie zniekształcać smaku potraw, które przygotowujesz. Takie właściwości wykazuje przede wszystkim olej rzepakowy, ale sprawdzi się również olej z orzeszków ziemnych oraz olej z krokosza barwierskiego.
2
Po drugie: odpowiednia patelnia

Nie musisz inwestować w drogą głęboką patelnię do smażenia, ani we frytownicę. Wszystko, czego potrzebujesz to duży rondel lub patelnia o grubym dnie i wysokich ściankach. Takie naczynie pozwoli ci utrzymać stałą temperaturę oleju.

Oleju w naczyniu nigdy nie powinno być więcej, niż do połowy wysokości. Podczas smażenia olej kipi, ponieważ z pożywienie wydziela soki ulatniające się w postaci pary. Pozostawienie przynajmniej 10 centymetrów wolnej przestrzeni pomiędzy olejem, a wierzchem naczynia sprawi, że olej nie wykipi na kuchenkę.

Nie dopuść również do kontaktu oleju z wodą. Zawsze osusz wszystko to, co masz zamiar wrzucić na patelnię. W przeciwnym razie olej może prysnąć na ciebie i doprowadzić do poparzeń. Jeżeli smażysz na głębokim oleju ciasto, zanim zanurzysz je w gorącym tłuszczu, najpierw strząśnij jego nadmiar z chochelki czy łyżki.
3
Po trzecie: termometr do smażenia w głębokim oleju

Jest to niezbędny przyrząd dla udanego smażenia. Jeżeli olej nie jest wystarczająco nagrzany, uzyskasz potrawy, które są tłuste. Jeżeli jest zbyt gorący, danie będzie spalone z wierzchu, ale surowe w środku. Termometr do smażenia w głębokim oleju pozwala dokładnie zmierzyć temperaturę oleju i uchronić się przed każdym z wymienionych wyżej scenariuszy. Przyjmuje się, że najlepsza temperatura do smażenia w głębokim oleju wynosi 150-160°C. Nigdy nie powinna ona przekraczać 200°C. Jeżeli nie posiadasz termometru do smażenia, włóż do nagrzanego oleju drewniany patyczek (np. do szaszłyków). Jeśli zaczną się wokół niego tworzyć bąbelki, oznacza to, że olej jest wystarczająco gorący.
4
Więcej cennych wskazówek

  • Zawsze smaż potrawy małymi porcjami. Po pierwsze, temperatura oleju spada jak wrzucasz do niego jedzenie. Po drugie, wszystkie smażone potrawy potrzebują trochę miejsca, by całkowicie zanurzyć się w gorącym oleju. Zbyt duży tłok na patelni na pewno im to uniemożliwi.
  • Smażone produkty kładź na oleju powoli. Nigdy nie wrzucaj ich z dużej wysokości, ponieważ ryzykujesz tym poważne poparzenia.
  • Najlepszym przyrządem do wyjmowania smażonych produktów z gorącego oleju jest łyżka cedzakowa. Używaj jej również do wybierania z oleju pozostałości po smażeniu, które mogą przypalać się i niekorzystnie wpływać na proces dalszego smażenia.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane