Miesiączka

Czego używać w czasie miesiączki?

Karolinas - specjalista Tipy.pl
Czekasz na swoją pierwszą miesiączkę i zastanawiasz się czego powinnaś w tym czasie używać? A może już od dawna miesiączkujesz ale nie wiesz, czy w dobry sposób dbasz o zdrowie intymne w tym okresie? Przeczytaj artykuł i dowiedz się czego można używać w czasie miesiączki!
1
PODPASKI

To znany od bardzo bardzo dawna sposób zabezpieczania się przed krwawieniem menstruacyjnym. Prototyp podpasek wykonywany był z chłonnego mchu, z czasem zastąpiono go ligniną a dziś w naszych sklepach królują podpaski o przeróżnych zapachach, aromatach, kolorach, kształtach, ze skrzydełkami i bez, na noc, na dzień itd.

Dzięki temu, że wybór podpasek jest tak obszerny z powodzeniem możemy dobrać je do swoich wymagań i potrzeb. Na noc wybierzmy podpaskę bardziej chłonną i o wydłużonym kształcie. Warto obserwować swoją miesiączkę i na odpowiedni dzień wybierać odpowiednie zabezpieczenie. Zazwyczaj pierwsze trzy dni miesiączki bywają bardziej obfite. Później krwawienie nieco ustaje, więc możemy sięgnąć po cieńsze podpaski.

Należy pamiętać, że podpaski należy wymieniać bardzo często. Nawet te delikatnie perfumowane nie uchronią nas przed nieprzyjemnymi zapachami, gdyż krew, po połączeniu z powietrzem zaczyna wytwarzać bakterie, które właśnie brzydko pachną. Innowacją mogą być podpaski, które niwelują zapachy - ich cena w stosunku do konkurencji pozostawia jednak wiele do życzenia, zwłaszcza, że przecież każdą podpaskę należy wymieniać możliwie często.
Do najpopularniejszych firm oferujących taką formę zabezpieczenia dla miesiączkujących kobiet należą: Always, Bella, Naturella.
2
TAMPONY

Jeśli idziesz wraz z duchem technologii z pewnością słyszałaś już o tamponach. Odkąd wprowadzono je na rynek (te długie i twarde niczym skała) minęło sporo czasu. Dziś możemy przebierać wśród firm i marek oferujących ten środek zabezpieczenia. Możesz zdecydować się na klasyczne tamponu bądź takie z załączonym aplikatorem, który na wstępie Twojej przygody z tamponami, znacznie ułatwi Ci ich aplikację.

Jeśli masz problem z nadmierną suchością pochwy - sięgnij po tampony ze specjalną otoczką, która znacznie ułatwi wprowadzenie tamponu. Najlepiej będzie, jeśli zaczniesz od najmniejszych rozmiarów tamponów - zazwyczaj są one opisane za pomocą kropelek lub słowami MINI, NORMAL, SUPER, SUPER PLUS.

W przypadku tamponów o higienę intymną powinno się troszczyć ze szczególną uwagą. Tampon zbudowany jest bowiem ze swego rodzaju watki, ligniny, której kawałki po wyjęciu tamponu mogą zalegać w pochwie. Jeśli zachodzi prawdopodobieństwo, że w pochwie został kawałek tamponu najlepiej założyć wtedy podpaskę. Resztki tamponu wypłyną wraz z krwią i nie powinny wyrządzić nam większej krzywdy. Aby sprawdzić, czy nie doszło przypadkiem do infekcji warto po zakończonej menstruacji odwiedzić ginekologa.

Czy to prawda, że tampon może uszkodzić błonę dziewiczą?
Wszystko zależne jest od jej ułożenia. Jeśli swym kształtem przypomina ona pierścień lub rogal nie powinno dojść do jej uszkodzenia. Jeśli natomiast przesłania całe wejście do pochwy - aplikowanie tamponów może sprawiać ból a próbowanie wkładania ich na siłę może skutkować przebiciem błony dziewiczej.

Czy można używać tamponów również na noc?
Niektóre z Pań decydują się na używanie tamponów na noc, ze względu na ich prawie 100% skuteczność w zabezpieczeniu przed niechcianym poplamieniem bielizny, czy pościeli. Należy pamiętać, że jeśli stosujemy tampon na noc obowiązkowo wkładajmy go przed samym pójściem spać a wyciągajmy zaraz po przebudzeniu. Tampony generalnie powinno się wymieniać co około 2-3 godziny w dni, kiedy krwawienie jest bardziej obfite i nieco rzadziej w dni, kiedy krwawienie jest mniejsze.
3
MOONCUP

Jeśli nie jest Ci obojętny los środowiska i wydawane pieniądze rozważ też trzecią opcję - zbiorniczek na krew, czyli tzw. mooncup. Kubeczek menstruacyjny nie jest na rynku żadną nowością ale wciąż niewiele kobiet wie o jego istnieniu. Pierwsza myśl jaka kojarzy się z używaniem takiego kubeczka to oczywiście niesmak, obrzydzenie i zniechęcenie. Faktycznie może to być kłopotliwe, jeśli przyjdzie nam opróżniać zbiorniczek w miejscu publicznym. Nie wszystkie toalety są wyposażone w umywalki, aby dyskretnie przeprowadzić taką operację. Myśl o dotykaniu klamek drzwi pomiędzy wyjmowaniem a aplikacją pustego kubeczka od razu skłania do zastanowienia się nad bakteriami. Oczywiście w przypadku zmiany podpaski i tamponu powinniśmy postępować wedle tej samej instrukcji - dokładnie umyć ręce wodą z mydłem przed i po wykonaniu "zabiegu".
Warto wypróbować kubeczek menstruacyjny w domu i zadecydować, czy odpowiada nam taki sposób zabezpieczenia. Kubeczek można kupić przez Internet lub w aptekach. Wszystkie użytkowniczki Mooncup chwalą sobie znaczną ulgę w wydatkach na podpaski i tampony. Jeden kubeczek bowiem, przy właściwym eksploatowaniu może służyć nam przez długi, długi czas.
?

Wskazówki
* Jeśli nie jesteś przekonana np. do nowego modelu podpasek, czy najnowszych tamponów możesz sprawdzić na stronie producenta, czy nie oferuje on przypadkiem darmowych próbek produktu. Często dodawane są one również do pism o tematyce kobiecej.

!

Uwaga!
* Jeśli miesiączkujesz obficie- zrezygnuj z używania tamponów całkowicie, bądź wymieniaj je bardzo często. Wydobywająca się krew i złuszczone fragmenty śluzówki macicy muszą wydobywać się na zewnątrz. Jeśli ich wyjście jest blokowane- czasem cofają się i przyczepiają do jajowodów, co z kolei powoduje endometriozę.

*Jeśli masz wrażliwą skórę, bądź taką ze skłonnościami do alergii- raczej zrezygnuj z drogeryjnych, perfumowanych produktów a akcesoria zakup w aptece. Nie używaj też podpasek bardzo chłonnych, gdyż są one nasączone absorbentami cieczy, które często uczulają powodując świąd i pieczenie okolic sromu. Nie jest to oczywiście regułą.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

jogurt
higiena intymna
Domowej roboty płyn do higieny intymnej

Komentarze (0)

* Pola wymagane