Zakwas buraczany

Jak zrobić zakwas buraczany na anemię?
Jess - specjalista Tipy.pl

Picie zakwasu buraczanego jest świetne na anemię i podczas leczenia antybiotykami w celu podniesienia hemoglobiny. Jest on również dobry na zgagę i zaparcia jak również usprawnia pracę nerek i wątroby. Jest on zdrowszy od surowych buraków gdyż oprócz tego, że zachowuje on wszystkie ich właściwości to dodatkowo posiada bakterie kwasu mlekowego (tak jak kefir, jogurt czy kapusta kiszona). Zakwas należy pić dwa razy dziennie po około pół szklanki.
P

2 kg buraków, 8 ząbków czosnku, 1 liść laurowy, 2 litry wody, 2 łyżki soli, 50 g skórki razowego chleba (skórka przyspiesza kiszenie jednak nie jest konieczna)

1
Buraki obierz ze skórki, umyj i pokrój w kostkę. Przełóż je do kamiennego lub emaliowanego garnka lub dużego szklanego słoika. Aby fermentacja poszła w dobrym kierunku wówczas należy dobrze umyć i wyparzyć słoiki lub garnek przed użyciem.
2
Wodę zagotuj, posól i odstaw do przestygnięcia. Dodaj do buraków czosnek i listek laurowy i zalej bardzo letnią lub zimną wodą. Jeśli buraki wystają ponad powierzchnię to dolej wody. Woda powinna w wszystko dokładnie przykrywać. Na koniec dodaj na wierzch 50 g skórki razowego chleba po czym przykryj słoik gazą i dokładnie zawiąż.
3
Garnek lub słoik odstaw w ciepłe miejsce (temp. 26-28 stopni C) na około 5-7 dni.
4
Po około 5-7 dniach ostrożnie usuń kożuch z powierzchni zakwasu a następnie go przelej za pomocą lejka do czystych buteleczek. Butelki z kwasem szczelnie zakręć i trzymaj w lodówce lub w chłodnej piwnicy.
5
Zakwas pij pomiędzy posiłkami dwa razy dziennie po pół szklanki.
?

Wskazówki
* Po około tygodniu czasu na zakwasie zacznie pojawiać się lekki kożuch który nie jest pleśnią.
* Soli możesz dodać mniej lub więcej - zależy od smaku.
* Jeśli nie dodasz skórki chleba razowego wówczas proces fermentacji będzie przebiegać kilka dni dłużej.

!

Uwaga!
Jeśli na zakwasie pojawi się pleśń to należy go wylać.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Mik
01.12.2015
To na zdjeciu nie jest zepsute, tylko to jest sok z sokowirowki. Ma piane na wierzchu, bo swiezo zrobiony.
Asia
23.11.2015
Od ponad pół roku robię zakwas buraczany dla całej rodziny. Nie dodaję skórki z chleba, bo na dobrą sprawę nie wiadomo czy w piekarni nie dodają drożdży, innych polepszaczy i konserwantów. Po takim chlebie na pewno pojawi się kożuch, czyli trująca pleśń. Ja zamiast chleba daję łyżkę wody z moich kiszonych ogórków a zamiast zwykłej soli używam himalajskiej.
Stefan
04.05.2015
Zgadzam się z przedmówcą. Żaden kożuch nie powinien sie pojawić .Po wyparzeniu kamionki ( ja takiej używam ) i codziennym przemieszaniu po 6 dniach zakwas jest idealny w smaku i ma krystaliczny , ciemnoczerwony kolor
jaan24
02.03.2015
Jaki kozuch, zakawas powinien byc klarowny i miec piekny buraczany kolor,to co widac na zdiecu wydaje sie byc popsute ma bialy nalot i wyglada nie smacznie.