Ceremonia zaślubin

Jak wygląda ceremonia ślubna krok po kroku?

Karolinas - specjalista Tipy.pl
Nie ma chyba wśród nas osoby, która nigdy nie widziała żadnego ślubu - czy to na żywo, czy chociaż w telewizji. Jeśli nawet oglądaliśmy ceremonie setki razy w dniu własnego ślubu wszystko zaczyna nam się mieszać i zapominamy jaka jest kolejność wydarzeń. Z pomocą niech przyjdzie zatem ten artykuł - zawiera on opis jak krok po kroku przebiega ceremonia ślubna.
1
Przed rozpoczęciem zaślubin Para Młoda udaje się zwykle do zakrystii. Tam omawiają dokładnie wszystko raz jeszcze z księdzem aby wszystko było dopięte na ostatni guzik. Również tam następuje złożenie podpisów w Księdze Małżeństw.
2
Następnie ma miejsce wejście do Kościoła. Oczywiście każda para młoda stara się, aby było ono jak najbardziej uroczyste. Nie ma jednak określonego schematu jak powinno wyglądać, dlatego Młodzi decydują się na:

- Poprowadzenie Panny Młodej do Ołtarza, przy którym czeka już Pan Młody, przez jej ojca. Pan Młody całuje Pannę Młodą w dłoń a uściskiem dłoni kwituje "oddanie" przez ojca swojej córki.
- Para Młoda wchodzi do Kościoła razem, kiedy wszyscy goście są już zebrani i mogą spokojnie ich podziwiać.
- Para Młoda przed Kościołem wita się z Księdzem i wstępuje do Świątyni tuż za nim i za ministrantami.
- Świadkowie idą albo za Parą Młodą albo czekają już przed ołtarzem i zajmują miejsce tuż za nimi.

Jeśli wejście do Kościoła odbyło się bez udziału Księdza - po dojściu do ołtarza następuje symboliczne przywitanie Młodych.
3
Rozpoczęcie ceremonii sygnalizują dzwony bądź pieśń. Ceremonia nie różni się znacznie od zwykłej mszy, jest ona jednak oczywiście dużo bardziej uroczysta.
Następuje czas na Liturgię Słowa. Warto zaznaczyć, że Para Młoda może przeważnie wybrać fragmenty czytań, które mają się pojawić na ceremonii ich zaślubin. Często czytane są one przez rodzinę i najbliższych.
4
Liturgia Sakramentu - to najważniejszy punkt ceremonii, czyli udzielenie Sakramentu Małżeństwa Młodej Parze. Po zakończonej Homilii Młoda Para podchodzi do ołtarza i odpowiada na pytania zadawane przez kapłana.

Są to:
- Czy chcecie dobrowolnie i bez żadnego przymusu zawrzeć związek małżeński?
- Czy chcecie wytrwać w tym związku w zdrowiu i chorobie, w dobrej i zlej doli, aż do końca życia?
- Czy chcecie z miłością przyjąć i po katolicku wychować potomstwo, którym was Bóg obdarzy?

Na pytania oczywiście należy zgodnie odpowiedzieć : "Chcemy".
5
Następnie wszyscy zgromadzeni śpiewają Hymn do Ducha Świętego. Zawiera się w nim prośba o błogosławieństwo dla Młodej Pary. Tuż po zakończeniu nadchodzi jeden z bardziej stresujących momentów a zarazem ten na który wszyscy tak czekają:

Państwo Młodzi podają sobie ręce a kapłan przewiązuje je stułą.
Następnie nakładane są obrączki, które oczywiście uroczyście trzeba wręczyć i przyjąć. Czasem Młodzi przed nałożeniem obrączki całują ją.
6
W tym momencie odbywa się Modlitwa Powszechna w której modlimy się m.in. za Młodą Parę oraz ich rodziny, przyjaciół i bliskich. Po tym nadchodzi Liturgia Eucharystyczna. Parze Młodej jako pierwszej udziela się Eucharystii. W tej części oczywiście klęczymy.
7
Msza Zaślubin kończy się uroczystym błogosławieństwem dla Młodej Pary i zgromadzonych. Przy dźwiękach marszu weselnego Para Młoda wychodzi z Kościoła.
?

Wskazówki
* Nie denerwuj się przed swoją ceremonią zaślubin, że zapomnisz, kiedy należy wstać a kiedy klęczeć czy siedzieć. Ksiądz i służący do mszy ministranci są bardzo łaskawi w tym dniu i rozumieją Twoje poddenerwowanie. Z pewnością dyskretnie podpowiedzą aby uniknąć ewentualnej gafy.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

fryzura ślubna, fryzury ślubne, upięcia ślubne
fryzura na ślub, upięcia ślubne, jaka fryzura na ślub
wesele

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

GdzieWesele.pl_Poleca
19.10.2017
nnnn, może nie jest napisana cała osobna formułka ale jest to uwzględnione w punkcie 5 :) Fajny artykuł na ten temat był też na http://www.gdziewesele.pl/
nnnn
29.08.2017
Tak czytam.. w artykule brakuje jednego momentu: przysięgi! Czyli sedna sprawy. To po to przychodzi się brać ślub kościelny!
Dla uzupełnienia: przysięgamy sobie (tym samym udzielając sakramentu) wtedy gdy mamy dłonie związane stułą.
Zażenowany
04.05.2016
Ślub kościelny jest dla katolików, którzy czynnie uczestniczą w życiu Kościoła (Kościoła jako wspólnoty ludzi wierzących i praktykujących). Powyższe rady są dla innowierców, albo ludzi którzy nie mieli styczności z kościołem katolickim.