Co robić po usunięciu zęba?
AnnaRo - specjalista Tipy.pl

Te pisanki przetrwają wiele lat. Możesz je trzymać również w ogródku i ani deszcz ani śnieg (który potrafi zaskoczyć na Wielkanoc) im nie zaszkodzi. Są bardzo proste w wykonaniu i nie wymagają dużego wysiłku. Pięknie się prezentują i bez wątpienia uświetnią każdy koszyczek wielkanocny. Co więcej pięknie prezentują się na stole i na pewno zachwycą niejedną osobę. Poniżej znajdziecie instrukcje, które krok po kroku pomogą wam w zrobieniu uroczych pisanek.
1
Konieczne jest zastosowanie zimnego okładu tuż po zabiegu. Warto wyjąć jakąś mrożonkę z zamrażarki lub coś innego, co schłodzi miejsce po zabiegu. Ważne jest aby przyłożyć zimny okład przez ściereczkę lub ręcznik. Znieczulenie może działać ok 2 godziny, więc nie będziemy czuć temperatury a wtedy łatwo o odmrożenie skóry w miejscu przyłożenia okładu.

W dniu zabiegu nie jemy ani nie pijemy nic ciepłego.
2
Oprócz chłodzenia okolicy, z której ząb został usunięty, warto pamiętać o tym aby nie ogrzewać jej nocą, kiedy nie jesteśmy świadomi. Zaleca się spać na pół-siedząco, aby podczas snu nie przewrócić się na stronę, z której był usuwany ząb. Może to spowodować obrzęk i utrudnione gojenie.
3
Nie powinno się nadmiernie płukać ust przez dobę. Chodzi o to, aby krew, która zakrzepnie w zębodole została na swoim miejscu. Taki zakrzep jest najlepszym opatrunkiem jaki możemy sobie wyobrazić, więc jeśli krew tam zostanie mamy większą szansę na szybsze zagojenie bez infekcji.
4
Po trudnych zabiegach warto zastosować płukankę z chlorheksydyną. Są to preparaty dostępne bez recepty w aptekach lub dobrych drogeriach. Ważne jest, aby nie stosować tej płukanki dłużej niż 2-3 tygodnie, ponieważ może powodować przebarwienia zębów oraz zaburzenia smaku.

Taką płukankę należy stosować 2 razy dziennie. Najpierw myjemy zęby a potem płuczemy usta dokładnie wodą. Dopiero później stosujemy płukankę, ponieważ niektóre pasty do zębów mogą hamować działanie tego preparatu.

Taka płukanka jest również stosowana okresowo podczas zapalenia dziąseł i przyzębia.
5
Jeżeli występuje lekkie krwawienie z zębodołu należy przyłożyć czystą chusteczkę/ gazę i lekko ucisnąć. Warto też schłodzić to miejsce. Jeśli sączenie krwi trwa dłużej niż 15 minut, należy zgłosić się do dentysty.
6
W razie wystąpienia bólu po zabiegu warto zażyć tabletkę przeciwbólową. Ibuprofen jest lekiem dobrze penetrującym do kości.
7
Palenie upośledza mikrokrążenie występujące w kości. Warto zaprzestać palenia po zabiegu lub chociaż postarać się je ograniczyć. W innym przypadku trzeba się liczyć z ewentualnymi utrudnieniami podczas gojenia.

Ten zakaz tak samo dotyczy alkoholu.
?

Wskazówki
W razie jakichkolwiek wątpliwości zgłoś się do swojego dentysty.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

la dentist
31.03.2017
ad pkt. 07: w przipadku przewleklego bulu można spróbować następującej kurracji (bez alkoholu, of course): 1x piwko, 5 min. przerwa, 100 czystej, 10 min. pauza, 1 x piwko. Powinno zdecydowania pomóc jak ręką odjął. Stosujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.