picie mleka

Jakie są zalety picia mleka?
ZnachorZnachor - specjalista Tipy.pl

Na zmęczenie najlepsza jest filiżanka kawy, puszka napoju energetycznego lub ziołowy napar. Czy aby na pewno? A może wystarczyłaby szklaneczka czystego, pozbawionego sztucznych aromatów i substancji słodzących, za to bogatego w składniki odżywcze mleka? Okazuje się, że ma ono o wiele więcej zalet, niż mogłoby się nam wydawać. Jeśli chcesz się dowiedzieć dlaczego warto pić mleko, zapraszam do dalszej lektury. Podpowiem ci również jak w prosty sposób zwiększyć spożycie tego cennego „trunku”, by czerpać z tego maksymalne korzyści.
1
Idealnie zrównoważony skład

W przeciwieństwie do innych, „sztucznych” napojów energetycznych i witaminowych, mleko w sposób naturalny pełne jest składników odżywczych, idealnie zrównoważonej proporcji węglowodanów i białka oraz tak korzystnych dla naszego zdrowia wapnia, fosforu i witaminy D.
Nawet jeśli ostro pilnujesz ilości spożywanego tłuszczu lub jesteś na specjalnej diecie, nie musisz rezygnować z mleka. Przerzuć się na to o obniżonej zawartości tłuszczu. Pamiętaj, że mleko ma niską zawartość sodu, ale jest doskonałym źródłem potasu, co oznacza, że odgrywa bardzo ważną rolę w profilaktyce utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi i zdrowego serca.
2
Mleko wzmacnia kości

Mleko pozwala budować silne kości i zęby, w których znajduje się aż 99% całego zgromadzonego w organizmie wapnia. Co więcej, poprawia ono gęstość kości. Sprawia to, że jesteśmy mniej podatni na złamania i ryzyko wystąpienia osteoporozy. Dostarczanie organizmowi odpowiedniej dawki wapnia powinno rozpocząć się już w dzieciństwie i trwać przez cały okres dorosłego życia.
3
Wapń dla zdrowych mięśni i krwi

Wapń znajdujący się w mięśniach, krwi i płynie wewnątrzkomórkowym jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego i kostno-mięśniowego. Odgrywa bardzo ważną rolę dla prawidłowego funkcjonowania mięśni (szczególnie w fazie ich skurczu). Odpowiada również za obkurczanie się i rozszerzanie naczyń krwionośnych, czyli jest gwarancją prawidłowego krwiobiegu. Jeżeli w krwi zaczyna brakować wapnia, jest on pobierany z kości w celu uzupełnienia strat. Jeżeli jednak dostarczamy go odpowiednią ilość, możemy cieszyć się zarówno zdrowym układem krwionośnym, jak i kostnym.
4
Mleko na szczuplejszą sylwetkę

Mleko to nie tylko zdrowe kości. Osoby, które spożywają ten „trunek” regularnie, zazwyczaj zdrowiej się odżywiają i cieszą się szczuplejszą sylwetką. Mleko to doskonała alternatywa dla przyczyniających się do epidemii otyłości słodzonych napojów. Badania dowodzą, że dzieci matek spożywających mleko w czasie ciąży znacznie chętniej sięgają po nie, niż pozostali ich rówieśnicy. Mleko nie tylko dostarcza im olbrzymiej ilości składników odżywczych, ale również zmniejsza apetyt na słodzone napoje gazowane. Jest to bardzo istotne także w dorosłym życiu, ponieważ już teraz przyjmuje się, że aż 12% dziennej dawki kalorii w przypadku osób dorosłych pochodzi ze słodzonych napojów gazowanych i niegazowanych.
5
Ile należy pić mleka?

Tak naprawdę każda ilość mleka jest dobra dla naszego organizmu. Najlepiej jest jednak wypijać 3 szklanki mleka dziennie. Taka ilość mleka zaspokoi 100% zapotrzebowania na wapń, 75% na witaminę D i dostarczy dużo innych wartościowych składników, takich jak wysokiej jakości białko, potas, fosfor, witamina A i witamina B12.

Co więcej, mleko zawiera małą ilość sodu. Jest bardzo odżywcze (80-120 kcal na szklankę), a przy okazji doskonale nawadnia organizm (składa się z 90% z wody).
6
Rozwiązanie dla nietolerujących laktozy

Nietolerancja laktozy, przypadłość związana z niewystarczająca ilością w organizmie enzymu laktazy, który odpowiada za trawienie laktozy znajdującej sie w mleku – nie oznacza, że musisz rezygnować ze zdrowotnych właściwości tego napoju. Zazwyczaj objawy tej dolegliwości można zniwelować zmieniając ilość i sposób picia mleka. Zamiast jednej szklanki mleka naraz, należy pić je w kilku mniejszych porcjach, najlepiej jako dodatek do przekąski lub posiłku. Można również rozejrzeć się za mlekiem zmodyfikowanym w taki sposób, by zawierało mniej laktozy. Jeżeli organizm nie toleruje mleka pod żadną postacią, można zastąpić je jogurtem, małą ilością żółtego sera, migdałami, zielonymi warzywami liściastymi, czy tofu. Wszystkie te produkty są popularnym składnikiem diet dla osób nietolerujących laktozy.
7
Jak włączyć więcej mleka do codziennej diety?

Zdrowa, zróżnicowana dieta powinna składać się z owoców, warzyw, roślin strączkowych, orzechów, pełnego ziarna, chudego białka, wody, herbaty i mleka. Jeśli brak ci pomysłów jak włączyć go więcej do codziennej diety, skorzystaj z poniższych wskazówek:

  • Zacznij dzień od mleka. Dodaj je do porannej porcji płatków śniadaniowych lub owsianki. To zdrowe i pożywne śniadanie, które da ci energię na cały dzień. Możesz również dodać mleka do pożywnego, samodzielnie przygotowanego smoothie.
  • Mleko to doskonały dodatek do podwieczorku. Zapewnia zrównoważoną dawkę wysokiej jakości białka i węglowodanów, nie tylko sycąc, ale i dostarczając dużej ilości składników odżywczych. To znacznie lepsza opcja, niż słodki batonik na długo przed kolacją.
  • Zamiast słodkiej latte, zacznij pić białą kawę lub herbatę z dodatkiem mleka. Biała kawa składa się z pół filiżanki kawy i pół filiżanki mleka, łącząc w sobie smak i aromat kawy z korzystnymi właściwościami zdrowotnymi mleka.
  • Przed imprezą wypij.. szklankę mleka, najlepiej tego o obniżonej zawartości tłuszczu. Dzięki temu zyskasz uczucie sytości, co pozwoli ci zachować kontrolę nad tym co jesz i pijesz na imprezie. Przekąski, po które sięgamy na imprezach mogą zrujnować nawet najbardziej restrykcyjną dietę.
  • Pij mleko na deser. Może to być mleko smakowe (truskawkowe lub czekoladowe). To znacznie zdrowsza i lepsza alternatywa, niż zwykłe słodycze, ponieważ zawiera korzystne dla naszego zdrowia witaminy i minerały, których nie znajdziemy w ciastkach, drożdżówkach, czy batonikach.
  • Pij mleko po treningu. Badania dowodzą, że zawarte w nim składniki odżywcze doskonale regenerują mięśnie nawet po najbardziej intensywnym treningu. To znacznie zdrowsze, niż napoje izotoniczne.
  • Wypij szklankę ciepłego mleka przed snem. Choć nie sprawdza się to w każdym przypadku, dla wielu osób ciepłe mleko to najlepszy środek nasenny. A zdrowy sen to najlepszy sposób na przyspieszenie metabolizmu i zmniejszenie ryzyka zachorowania na wiele przewlekłych chorób.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (8)

* Pola wymagane

kasia
04.07.2019
Jednak mleko mleku nierówne. W domu nie ma z tym żadnego problemu, z piciem mleka przez moje dzieciaki, ale jako świadoma mama kupuję tylko mlekovitę.
wniosek
01.03.2017
największych wrogów picia mleka wychowuje szkoła, podając kartoniki z mlekiem UHT. Jest okropne
psxh
29.12.2016
Bardzo nierzetelne informacje. Mleko zawiera więcej szkodliwych niż pożytecznych substancji, dlatego bilans jego picia wypada ujemnie. Jest prozapalne i biorąc pod uwagę CAŁY skład, a nie poszczególne składniki, wypłukuje wapń - więc na kości szkodzi, a nie pomaga. Łatwo jest sprawdzić jakie witaminy i minerały zawiera dany składnik a później wkleić za co odpowiadają w organizmie. Za to nikt nie kwapi się, aby porównywać całość składu z tym, co nasz organizm potrzebuje. To bardzo smutne i szkodliwe. Mleko jest pełne antybiotyków, hormonów, ropy, UHT jest wyjałowione. Absolutnie nie powinno się pić tego napoju, a głoszenie jego prozdrowotnych własciwości to herezja i przestarzała informacja, niepasująca zupełnie do współczesnych warunków (dostęp do innego pożywienia, przemysł mleczarski i jego praktyki, obecne badania).
wiem
08.12.2016
kazeina przyswaja sie!!!! jednak powoli(okolo 7 godzin)
edfef
07.09.2015
to nie jest mleko,od picia tego ggoownaa to raka mozna zlapac
edfef
07.09.2015
Majka
04.08.2015
zalety mleka to że dla cielaka - dla człowieka same minusy....laktoza, galaktoza, kompl.serwatkowy, laktoglobulina, kazeina są nieprzyswajalne i wapń także
andrzej
20.06.2013
Laktaza to enzym a nie hormon!!! Niska zawartosc tluszczu ograniczy wchlanianie witamin a d e k. Czyli mleko odtluszczone jest mniej wartosciowe!!! Reszta artykulu jezt poprawna