schizofrenia

Jak rozpoznać schizofrenię?
olkamil22olkamil22 - specjalista Tipy.pl

Jest najcięższą, najczęściej spotykaną i najbardziej tajemniczą chorobą psychiczną. Dotyka około 1% populacji, najczęściej ludzi w wieku 17-30 lat. Teoretyczne przyczyny to zaburzenia równowagi neuroprzekaźników w mózgu, czynniki genetyczne, infekcje lub komplikacje porodowe, czynniki psychospołeczne. Jakie są objawy tej choroby?
1
AUTYZM

Chory nie kontaktuje się z innymi ludźmi, jest zamknięty w sobie. Ma swój własny świat, trudno do niego dotrzeć. Objaw występuje u 50-60% chorych. Jeśli autyzm się nasila, to znaczy, że jakieś inne objawy też się nasiliły.
2
ROZSZCZEPIENIE OSOBOWOŚCI

Chory może mieć co najmniej dwie różne osobowości.Często te "osobowości" nie wiedzą o sobie nawzajem. Każda z osobowości może różnić się od siebie tożsamością, ilorazem inteligencji, a nawet płcią.
3
PARATYMIA

Niezgodność między wypowiedziami i czynami chorego, a jego uczuciami. Jest to jeden z afektów w psychiatrii.
4
UROJENIA

a) wielkościowe - chory uważa się za bardzo ważną, sławną postać. Może się to też odnosić do innej postaci, niekoniecznie samego chorego.

b) ksobne - chory myśli, że wszyscy o nim mówią, że jest obiektem zainteresowania

c) dysmorfofobia - chory jest przekonany, że ma zdeformowaną twarz

d) prześladowcze - chory uważa, że każdy spiskuje przeciwko niemu, że wszyscy chcą mu zrobić krzywdę

e) wpływu - chory sądzi, że dana osoba jest pod kontrolą kogoś innego, np. pod wpływem hipnozy.
5
OMAMY

Tzw. halucynacje - chory może słyszeć głosy, własne myśli, może widzieć jakieś postacie, czuć jakiś dotyk itp., może mieć wrażenie że jego narządy się ruszają.
6
KATATONIA (w niektórych przypadkach)

Chory może przez długi czas pozostawać w jednej, dziwnej pozycji, bardzo mało się ruszać, wykazywać opory przy zmianie pozycji, może też milczeć przez dłuższy czas bez wyraźnego powodu.
!

Uwaga!
* Jeżeli masz podejrzenia, że bliska ci osoba może cierpieć na schizofrenię, koniecznie udaj się do psychiatry w celu potwierdzenia lub obalenia diagnozy.

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

olkamil22
08.11.2015
Może - to znaczy że to się zdarza. Objawy są opisywane książkowo. Mogą wystąpić ale nie muszą. Może to nie jest porównywalny przykład ale np. Masz jakąś chorobę i załóżmy, że w objawach jest napisane "ból stawów" ale ty go nie masz a jednak to jest ta choroba. Zawsze są jakieś wyjątki. A jeśli chodzi o osobowości. Obejrzyj film "Tożsamość" (thriller) i to mniej więcej jest tak jak film ukazuje, ale oczywiście przesadzone.
Nickpawel
26.11.2014
To ciekwe jak wytłumaczyć,że chory ma kilka osobowości- jadna mówi plynnie w kilu językach, inna nie jest w stanie poprawnie napisać jednaego zdania? jAK WYTŁUMACZYĆ SKĄD SIĘ BIORĄ TAKIE UMIEJĘTNOŚCI? JAK TO MOŻLIWE, ŻE KAŻDA MA INNĄ INTELIGENCJE? JADNA JEST TEMPA? A INNA SPOTRZEGAWCZA? jedna jest ładan druga brzydka/ raz jest nim . raz nią? wszytko zależy od stanu świadomośc. Poza tym jak wytłumaczyć paranormalne zdolności?
Katiosza
11.07.2014
Objawem schizofrenii jest rozszczepienie osobowości?! No zabijcie mnie, ale to ściema. Nie wiem , kto to pisał ale chyba jest średnio zorientowany w temacie. Wbrew pozorom jest mało schizofreników, którzy mieliby prawdziwe rozszczepienie osobowości. Jak zwykle w takich artykułach: niby się zgadza, ale duże błędy w interpretacji, dużo przeinaczenia na swoje, widać nawet wpływ plotek na autora.

@grazyna2 - nie, schizofrenicy nie są ZAZWYCZAJ tak niebezpieczni. Wręcz na odwrót, są strasznie apatyczni a nawet ospali. Nie ma czegoś takiego jak kulminacja choroby - to mógł być jej prawdziwy początek, tzw. "olśnienie schizofreniczne". Ale co się będę wypowiadać, nie znam sytuacji tej osoby, o której mówisz. Może ją czymś wystraszyliście? Np. schizofrenicy strasznie boją się pójścia do kliniki bo boją się, że z nigdy z niej nie wyjdą. Albo może to przez skumulowanie negatywnych emocji: frustracji, lęku, itp?
grazyna2
16.04.2013
Kiedy nastąpi kulminacja- wtedy chory jest niebezpieczny, może nawet zabić. Znam taki przypadek.To smutne, ale bardzo często chory nie chce brać leków albo udaje przed bliskimi, że bierze.Żyć z chorym jest bardzo trudno - wymaga to wiele poświęcenia, chory musi być pod kontrolą lekarza.
#18875
16.04.2013
To prawda, że schizofrenia jest chorobą uciążliwą jednak dobrze leczona pozwala żyć nadając temu życiu sens.Każdy schizofrenik zanim nim zostanie zaczyna dziwnie się zachowywać.Jeśli w jego otoczeniu są kochające go osoby zauważą to dziwne zachowanie i zaprowadzą do lekarza.Znam przypadek kiedy osoba z tą chorobą dziwnie się zachowywała przez dłuższy czas jednak nikt z rodziny nie reagował i doszło do tragedii.Czy musiało dojść?myślę, że nie wystarczyłoby pomóc tej osobie.