Dziecko u lekarza

Kalendarz wizyt lekarskich dziecka do 1 roku życia

Karolinas - specjalista Tipy.pl
Badania lekarskie począwszy od narodzin dziecka, aż do osiągnięcia pierwszego roku życia, to kluczowy etap, jeśli chodzi o jego prawidłowy rozwój. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jakie badania powinno przejść Twoje dziecko już od narodzin poprzez kolejne dni i miesiące życia.
1
Pierwsze badanie wykonuje się zazwyczaj między 2-3, czasami czwartym tygodniem życia. Tak wczesne badanie jest potrzebne do wykrycia ewentualnych nieprawidłowości np. w rytmie serca niemowlaka - w tym celu lekarz osłucha je przy użyciu stetoskopu. Pediatra sprawdzi także wielkość ciemiączka, zważy, zmierzy dziecko (w tym także obwód głowy), zbada jego brzuszek i narządy płciowe. Zapewne zapyta mamę o sposób karmienia - piersią, czy sztucznym pokarmem. Podczas tej ważnej wizyty dostaniemy skierowanie do ortopedy - on zbada stan stawów biodrowych. Jest to bardzo ważne, gdyż dziecko może cierpieć na dysplazję. Zbada także oczy niemowlęcia i jeśli coś będzie nie w porządku - wypisze dodatkowe skierowania do specjalistów.
2
Po osiągnięciu 2 miesiąca życia konieczne są szczepienia dziecka:

-przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby typu B (WZW B)
-przeciw Hib
-przeciw błonicy, krztuścowi i tężcowi (DTP)

Dziecko przystępujące do szczepień musi być oczywiście zdrowe, niezainfekowane, wiec lekarz uprzednio dokładnie je zbada, zmierzy i zważy oceniając, czy prawidłowo względem wieku się rozwija.
3
Kolejny termin wizyty, jest umowny, na 6 tygodni od ostatniej. Jest to oczywiście wersja dla tych dzieci, którym nic nie dolega w międzyczasie dwóch wizyt.

Dziecko zostanie zaszczepione ponownie - drugą dawką (przeciwko Hib i DTP przeciwko błonicy, tężcowi, ksztuścowi) oraz zaszczepione zostanie po raz pierwszy przeciw polio (chorobie Heinego-Medina).

To kolejna okazja do oceny prawidłowego rozwoju względem biegnącego czasu. Jeśli u dziecka występują objawy alergii - lekarz wypisze Ci skierowanie do alergologa.
4
Kiedy dziecko osiągnie pół roku, konieczne jest badanie kontrolne. Lekarz standardowo bada prawidłowy rozwój. Jeśli dziecko waży mniej, niż powinno na swój aktualny wiek, zapewne zostanie pobrana próbka krwi (z palca maluszka) aby wykluczyć podejrzenie anemii. Lekarz może zalecić też dodatkowe dawki witaminy D.
5
Po obowiązkowym badaniu po osiągnięciu 6 miesięcy, przyjdzie pora na ostatnie - 3 dawki w/w szczepionek, oraz 2 dawka przeciw Polio.
6
Kiedy maluch kończy 12 miesiąc życia, poza kontrolnym badaniem rozwoju lekarz mierzy także linijką bliznę po pierwszej szczepionce przeciwko gruźlicy. Jeśli ma ona mniej niż 3 mm - szczepienie należy powtórzyć. Już od pierwszej wizyty z pewnością otrzymasz też informację o możliwości dodatkowych szczepień odpłatnych.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

wykorzystywanie seksualne
sposób na owsiki
Dziecko smarka nos

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane