naturalne środki czyszczące

Jak posprzątać łazienkę bez użycia chemii?

DorotaDorota - specjalista Tipy.pl
naturalne środki czyszczące
1 z 9

Nie musisz wierzyć reklamom. Aby wyczyścić łazienkę na błysk wcale nie potrzebujesz przeładowanych żrącymi substancjami środków czyszczących. Chemia, której używamy do sprzątania często wywołuje alergie skórne, bóle głowy i duszności. Czy nie lepiej byłoby zastosować produkty całkowicie naturalne, które nie zaszkodzą ani nam, ani środowisku? Nie mówiąc już o sporych oszczędnościach. Okazuje się bowiem, że do posprzątania łazienki potrzebujesz jedynie cytryny, sody oczyszczonej i octu. Porady, jak je stosować oraz dowody ich skuteczności znajdziesz poniżej.

1
osad z kamienia na kranie
Kamień na armaturze łazienkowej

Na kranie lub baterii w umywalce osadza się kamień z twardej wody? Ciężko usunąć go nawet drogimi środkami chemicznymi. Okazuje się, że wystarczy jeden prosty składnik – cytryna. Przekrój ją na połowę i potrzyj wszystkie elementy, na których zgromadził się osad. Cytryna usunie nie tylko kamień, ale i plamy z rdzy.

2
kran wyczyszczony cytryną

Gdy skończysz wcierać w armaturę sok z cytryny, całość dokładnie spłucz wodą. Zobaczysz, jak cały osad magicznie zniknie. Dowód prezentuję na zdjęciu obok.

3
brudna wanna
Brud i osad w wannie

Teraz nadeszła kolej na wannę. Do jej wyczyszczenia będziesz potrzebować sody oczyszczonej i białego octu. Sodę najlepiej przesypać do zamykanego pojemniczka lub słoiczka. W wieczku robimy dziurki, by proszkiem bez problemu można było posypać czyszczoną powierzchnię. Biały ocet winny przelewamy zaś do butelki z atomizerem.

4
art/2013/15973_104726_big.jpg

Posyp powierzchnię wanny sodą oczyszczoną. Następnie spryskaj ją octem. Całość zacznie się pienić. Wówczas za pomocą ostrej gąbki lub szczotki usuń z wanny brud i osad. Zdziwisz się, jak łatwo ci to pójdzie. Piana z czasem zmieni swoją konsystencję w papkę, co dodatkowo ułatwi ci czyszczenie. Gdy skończysz, opłucz wannę gorącą wodą. Zrób to dokładnie, w przeciwnym razie soda zostawi na wannie biały osad. Dowód skuteczności tego sposobu widać na zdjęciu obok.

5
art/2013/15973_104727_big.jpg
Brud i osad w umywalce

W tym przypadku również użyjemy białego octu i sody oczyszczonej. Postępujemy w taki sposób, jak poprzednio. Najpierw posypujemy umywalkę sodą, a następnie spryskujemy jej powierzchnię octem. Czekamy aż powstanie piana podobna do tej widocznej na zdjęciu.

6
art/2013/15973_104728_big.jpg

Gdy zaczniesz szorować umywalkę, piana zmieni się w papkę, co znacznie ułatwi proces czyszczenia. Na koniec twoja umywalka będzie dosłownie lśnić czystością. Pamiętaj tylko, by dokładnie opłukać ją gorącą wodą. W przeciwnym razie na jej powierzchni zostanie mglisty, biały osad.

7
art/2013/15973_104729_big.jpg
Brudna toaleta

Na koniec najgorsze – toaleta. Miejsce, którego sprzątać nie lubi nikt i chyba nie trzeba wyjaśniać dlaczego. Zacznij od posypania wnętrza muszki sodą oczyszczoną. Następnie spryskaj jej powierzchnię octem. Poczekaj kilka minut aż powstała w ten sposób piana zacznie działać. Następnie wyczyść muszlę szczotką toaletową.

8
art/2013/15973_104730_big.jpg

Teraz spryskaj octem cały sedes i deskę sedesową. Wytrzyj i gotowe. Kilka minut wystarczy, żeby ocet zabił bakterie i zarazki oraz zneutralizował brzydki zapach. Toaleta lśni czystością, czego dowód widać obok.

Strona 1 z 9

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (11)

* Pola wymagane

buop
28.02.2017
z takim podejściem, jakie niektóre osoby tutaj reprezentują... to cóż jeden wniosek się nasuwa -ekologia leży i kwiczy ;) a potem będziecie wszyscy marudzić, że smog, brud i syf wszędzie. Dalej nabijajcie się z ekologii, kupujcie na tony chemię ,szczególnie niemiecką, supermocną a potem narzekajcie na alergie i wszystko inne. A jak już wytniecie wszystkie drzewa to może wtedy zaczniecie myśleć.
Karolina
14.11.2016
no własnie, ocet niekoniecznie jest taki bezpieczny sam. "chemiczne" środki też go zawierają, a czyszczą lepiej
bokser
11.01.2016
Ja używam tylko mleko z solą pół litra mleka pół kilo soli drobno mielonej .
Sól i mleko do butelki 2 litry zakręcić odstawić na równy miesiąc .
Będziesz myła wszystko .
manta
23.02.2015
Jestem za ochrona środowiska i ,,eko,, gdzie się da, ale bierzmy sprawę inaczej-jak spracowana kobitka wpada do domu po 10 godzinach roboty, jakies dzieciska u kolan się czepiają, to nie ma czasu na kombinowanie z miksturami własnej roboty, ty;ko lapie srodek dostępny na rynku i leje nim kibel oraz wanne, żeby szybko się wyczyscilo, pusta lodowke można tez tylko raz na jakiś czas przelecieć i już. Jak się kupuje tanie i ,,dobre,, produkty, to częściej. Takie robinie wody z mózgu pod dyktando ,,Pani domu nieskazitelnej,,.
Perfekcyjna
23.02.2015
Wannę sodą i octem można czyścić, ale... Nowe wanny są akrylowe i gdy będziemy je szorować ostrą gąbką, to wanna do wymiany. Nie róbcie tego!!!! Delikatne, miękkie ściereczki będą lepszym rozwiązaniem. Zapewniam.
Genowefa
23.02.2015
Ocet śmierdzi jak jasna cholera, po kontakcie z ciepłą wodą można się nim zatruć, cytryny są po 8 zł za kilo i wolę pić wódę z sokiem z cytryny niż szorować nimi kibel. Sprzątam łazienkę chińskim kwaskiem cytrynowym, spożywczym tanim i bezpiecznym.
wienio
23.02.2015
soda i ocet - (szczególnie ocet) pod warunkiem że nie jest to wanna emaliowana
bellaDONNA
23.02.2015
Soda oczyszczona oczywiscie rosnie w gajach oliwnych na bananowcach.
asieńka
23.02.2015
metoda z cytryną ok, ale ocet bym odradzała z uwagi na smród który utrzymuje się bardzo długo. wiem bo próbowałam.
kasia-md
11.12.2013
Zgadzam się z autorką tego artykułu,że w łatwy i tani sposób można wyczyścić łazienkę takimi metodami. Sama używam cytrynę, ocet i sodę w domowym sprzątaniu. : )