fasolka szparagowa

Jak sadzić fasolkę szparagową?
AdelaAdela - specjalista Tipy.pl

Niezależnie od tego czy dopiero planujesz swój pierwszy ogródek warzywny, czy masz już za sobą lata doświadczeń, fasolka szparagowa zawsze powinna znaleźć się na szczycie twojej listy warzyw do posadzenia. Niewymagająca, łatwa w uprawie fasolka jest jednym z najbardziej produktywnych warzyw, jakie możesz wyhodować. Strąki dojrzewają szybko i smakują każdemu – nawet dzieciom.
1
uprawa fasolki szparagowej - krok 1
Gleba, sadzenie i uprawa

Fasolka szparagowa bez problemu rośnie w każdej ciepłej, dobrze odwodnionej glebie. Ciepło odgrywa tutaj kluczową rolę. Poczekaj więc, aż skończą się ostatnie przymrozki i posadź sadzonki w odległości 20-25 cm od siebie. Jeżeli planujesz posadzić je w dwóch rzędach, odległość pomiędzy nimi powinna wynosić 30 cm. Da to największy zbiór na metr kwadratowy. Żeby zapewnić sobie stałe zbiory przez całe lato, posadź drugą rozsadę 3-4 tygodnie po pierwszej.
2
Zanim posadzisz rośliny, wmieszaj w glebę 7,5 cm warstwę kompostu. Po posadzeniu podlej je odrobiną rozcieńczonego nawozu startowego. Takie połączenie sprawi, że fasolka nie będzie potrzebować późniejszego nawożenia. Współpracując z bakteriami znajdującymi się w glebie, fasolka szparagowa sama wytwarza azot – najważniejszy składnik mineralny niezbędny do prawidłowego i zdrowego wzrostu.
3
Pamiętaj o regularnym odchwaszczaniu roślin i okładaniu ściółką przestrzeni pomiędzy nimi. Zatrzyma to wilgoć w glebie i ochroni przed atakiem chwastów. Ściółka pozwoli również zachować strąki w czystości, co jest niezwykle pomocne przy zbiorze fasolki szparagowej.
4
Szkodniki i choroby

Nowe rabaty, wcześniej przykryte trawą, mogą stać się siedliskiem głównego wroga fasolki szparagowej – gąsienic. Zwłaszcza te w kolorze ziemi, aktywne nocą, niszczą sadzonki przegryzając ich łodygi i powalając jak połamane wichurą drzewa. Najprostszym sposobem walki z tymi szkodnikami jest otoczenie każdej sadzonki sztywnym „kołnierzem”. Możesz go zrobić na przykład z plastikowych kubeczków o pojemności 250-300 ml. Utnij ich dna tworząc pierścienie o wysokości około 7,5 cm. Nałóż je na sadzonki wpychając w ziemię na głębokość około 2,5 cm. Innym skutecznym sposobem walki z gąsienicami jest owinięcie nasady każdej łodygi paskiem folii aluminiowej. Gdy łodygi urosną, staną się tak twarde, że gąsienice nie będą im już zagrażać.
5
Kolejnym niebezpiecznym szkodnikiem są ślimaki (z muszlami i bez), które często niszczą liście fasoli. Łatwo je jednak złapać do płaskich pojemników wypełnionych piwem lub mieszanką, wody, cukru i drożdży. Możesz również użyć bezpiecznego (!) środka na ślimaki. Za takie środki uznawane są zazwyczaj produkty, których składnikiem aktywnym jest fosforan żelaza. Fasoli (a konkretnie jej liściom) zagrażać może również chrząszcz japoński. Żeby ochronić przed nim rośliny stosuj tunele foliowe.
6
Pędy fasoli zwisające nad ziemią mogą się psuć. Zapobiegnie temu przykrycie ich ściółką.
7
uprawa fasolki szparagowej - krok 7
Zbieranie i przechowywanie

Możesz zbierać młodą fasolkę szparagową lub poczekać, aż osiągnie pełną dojrzałość, by otrzymać bardziej obfity plon. Zrywaj fasolkę dwiema rękami, ponieważ obciążone strąkami rośliny łatwo się łamią. Nie ciągnij strąków. Przytrzymaj łodygę jedną ręką, a drugą delikatnie zrywaj je. Jeżeli warunki są sprzyjające, zdrowa roślina będzie często na nowo zakwitać i dawać drugi, a nawet trzeci plon.
8
uprawa fasolki szparagowej - krok 8
Gdy nazbierasz tyle fasolki szparagowej, że nie będziesz w stanie jej zjeść, poddaj ją blanszowaniu i zamroź. W tym celu wrzuć fasolkę na 1 minutę do garnka z wrzącą wodą, a następnie szybko umieść w kąpieli lodowej. Ten proces utrwali kolor strąków i pozwoli zachować ich chrupiącą konsystencję.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane