Na czym polega wiara baptystów?

Jak zapewne wiemy w Polsce istnieją także inne kościoły niż katolickie. Warto je przybliżyć aby pokonywać fobie przed nieznanym i zachowywać się kulturalnie wobec wierzących nieco inaczej. Jednym z takich kościołów jest Kościół Chrześcijan Baptystów. Jest to kościół protestancki. Historia baptystów na ziemiach polskich rozpoczyna się w 1858 r.,kiedy to Gustaw Alf zainteresował się Biblią i wraz z innymi wierzącymi przyjął chrzest wiary. Od tamtego czasu różnie się działo w tym kościele, bo zdążył przeżyć podziały rozbiorowe Polski, a powstające zbory cechowała specyfika narodowościowa poszczególnych zborów. W latach 1858-1872 działalność prowadzona była w 17 punktach misyjnych na terenie Polski. W latach 1872-1918 liczono już w nim 9800 członków zgromadzonych w 43 zborach. Zawieruchy wojenne zrobiły swoje. Pomimo trudności i wyraźnej dominacji kościoła katolickiego w Polsce liczyły sobie już 16 084 członków. Wskutek działań II wojny światowej doszło do znaczących zmian w tymże kościele. Część wiernych ginie, a liczne zbory pozbawione są możliwości oficjalnego działania. Zmiana granic Polski i migracja ludności oraz dramaty przesiedlenia sprawiły, że w 1945 roku pozostało już tylko 1000 baptystów, ale kościół ten nadal rósł i rośnie nadal. Obecnie kościół ten liczy sobie 60 zborów w całej Polsce i przed kościołem tym stają nowe szanse i wyzwania. Kościół ten należy do Światowego Związku Baptystów oraz do Europejskiej Federacji Baptystów. Jest członkiem Polskiej Rady Ekumenicznej. Baptyści mają także swoje wyznanie wiary, która określa ich tożsamość. Podam w skrócie reguły wiary baptystów:
1
Wierzą, że księgi święte Starego i Nowego Testamentu są księgami natchnionymi przez Boga - (II Tym. 3,16). Pismo Święte składa się z 39 ksiąg Starego Testamentu i 27 ksiąg Nowego Testamentu. Wierni wierzą także, że jest jeden Bóg jako Ojciec, Syn i Duch Święty. Bóg stworzył świat, a później człowieka na swój obraz i podobieństwo. Jednak człowiek dał się zwieść i popadł w grzech.
2
Baptyści wierzą, że Bóg w swej miłości znalazł sposób na uratowanie grzesznego człowieka poprzez śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa (Jana 3,16). Każdy człowiek może dostąpić zbawienia z łaski, a nie z uczynków, wtedy gdy zdecyduje się przyjąć tę łaskę. W tym celu człowiek musi poznać swój grzeszny stan i wyznać Bogu grzechy, przeżyć nawrócenie i powierzyć swoje życie Bogu.
3
Jest tylko jeden chrzest wiary ustanowiony przez Jezusa Chrystusa. Może być udzielony tym, którzy się nawrócą i sami o chrzest poproszą. Baptyści wierzą, że wieczerzę Pańską ustanowił Jezus dla uczniów na pamiątkę męki, śmierci i zmartwychwstania oraz zbawienia jakie dokonało się w Chrystusie. Wierzą, że Jezus Chrystus jest jedynym Panem i głową kościoła, który ponownie powróci na ziemię, aby zabrać swój Kościół i dokonać sądu nad światem.
4
Jest to tylko część zasad wiary tegoż kościoła. Moim celem jest przybliżenie go ponieważ istnieją w Polsce także inne kościoły, których historię również warto poznać aby uniknąć fobii na ich tematy oraz poszerzyć swoją wiedzę.

Komentarze (1)

* Pola wymagane

skrzacik0007
24.04.2013
Namnożyło się tych wszystkich dziwnych wyznań ....