Zardzewiała śruba

Jak odkręcać zardzewiałe śruby?

MatMat - specjalista Tipy.pl
Amatorskie próby odkręcenia zardzewiałych lub zapieczonych śrub najczęściej kończą się urwaniem gwintu. Jak zatem bezpiecznie odkręcać takie połączenia rozłączne? Zardzewiałe i zapieczone śruby to koszmar nie tylko wielu kierowców, ale nawet niektórych, doświadczonych mechaników samochodowych. Niekiedy połączenia mechaniczne nie są wykonywane z materiałów najwyższej jakości, a próba ich rozłączenia może skończyć się zerwaniem gwintu. Istnieje jednak kilka skutecznych i niedrogich metod pozwalających poradzić sobie z tym problemem.
P

Nafta, preparat penetrujący, palnik acetylenowo-tlenowy, podgrzewacz indukcyjny

1
Najtańszym sposobem na odkręcenie zardzewiałej śruby jest wykorzystanie nafty. Ciekła frakcja ropy naftowej charakteryzuje się wysokimi właściwościami penetrującymi. Dodając do tego powszechną dostępność oraz niską cenę nafty otrzymujemy jeden z najpopularniejszych środków pomagających w odkręceniu spieczonych lub zardzewiałych śrub. Niewątpliwą wadą tego rozwiązania jest jednak długi czas uwalniania tego typu połączeń, sięgający niekiedy kilkudziesięciu godzin.
2
Droższym, ale zarazem szybciej działającym sposobem jest wykorzystanie specjalistycznych preparatów penetrujących. Jednym z najpopularniejszych jest WD-40. Taki odrdzewiacz nie kosztuje wiele (ok. 25 zł) i warto się w go zaopatrzyć odwiedzając sklep z częściami, a po kilkunastu minutach od momentu użycia z pewnością w dużym stopniu ułatwi nam odkręcenie zardzewiałej śruby.
3
Doskonałym, aczkolwiek nie tak bezpiecznym jak dwa powyższe rozwiązania jest wykorzystanie palnika acetylenowo-tlenowego. Jeżeli go posiadamy to postarajmy się rozgrzać okolicę połączeń rozłącznych do odpowiedniej temperatury, po czym postarajmy odkręcić śrubę. Niestety metoda ta niesie za sobą ryzyko uszkodzenia części znajdujących się w pobliżu zardzewiałej śruby oraz samego połączenia śrubowego.
4
Jedną z najnowszych i najskuteczniejszych metod rozdzielenia połączenia rozłącznego jest wykorzystanie tzw. podgrzewacza indukcyjnego. Urządzenie to posiada wbudowany falownik, który jest w stanie zamienić prąd z sieci elektrycznej o napięciu równym 220V w prąd o wysokiej częstotliwości. Specjalne spirale odpowiedzialne są za wytworzenie pola magnetycznego i wystarczy, że nasza zardzewiała śruba znajdzie się w promieniu tego pola, a jej temperatura natychmiast zacznie gwałtownie wzrastać. Metoda ta wykorzystywana jest np. przy demontażu zapieczonych świec żarowych w nowoczesnych silnikach diesla.
?

Wskazówki
* Każdy przypadek należy traktować indywidualnie. Najlepszym rozwiązaniem na poradzenie sobie z zardzewiałymi śrubami jest zastosowanie podgrzewacza indukcyjnego, ale nie zawsze konieczne jest jego użycie. Niekiedy zdarza się, że aby połączenie rozłączne „puściło” wystarczy użycie niewielkiej ilości nafty.
* Do odkręcania zardzewiałych śrub należy używać wyłącznie kluczy oczkowych lub nasadowych. Zwykłe klucze mogą uszkodzić łeb śruby, co docelowo całkowicie uniemożliwi jej odkręcenie.

!

Uwaga!
* Osoby o niewielkich umiejętnościach manualnych powinny zlecić odkręcenie zardzewiałych elementów fachowcom.
* Palnika acetylenowo-tlenowego należy używać z zachowaniem szczególnej ostrożności. Pod żadnym pozorem nie wolno wykorzystywać go do odkręcenia zapieczonych lub zardzewiałych śrub w alufelgach.

Powiązane porady

jazda samochodem
wymiana akumulatora
Zapalniczka samochodowa

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Andrzej
23.10.2015
Ja używam plynu hamulcowego!
Troche strzykawka polac i poczekać.
Wiesoo
07.01.2015
Autorze, a wiesz co to WD-40?
Związki nafty !!! Poczytaj kartę produktu !!!
Poza WD - inna chemia, grzanie, mrożenie, udar !!!
Alek
02.12.2014
Kardynalny bląd... Brak najprostszej metody, Polać COCA-COLĄ,
lelo
02.12.2014
Autorze tego artykułu, co Ty wiesz o technikach odkręcania śrub ???
Puste, bzdurne pisanie ...