Jak rozwijać sprawność manualną dziecka?
grazyna2grazyna2 - specjalista Tipy.pl

W tej poradzie dowiesz się jak można rozwijać sprawność rąk u małych dzieci. Warto już od najmłodszych lat zadbać o to, by dziecko miało dobrze rozwiniętą sprawność manualną rączek, co na pewno ułatwi start w szkole.
1
Lepienie - trzeba inspirować je do lepienia z wykorzystaniem plasteliny, modeliny, a nawet gliny oraz innych mas dostępnych na rynku i służących do tego celu, a także ciasta (wspólne lepienie pierogów).
2
Wycinanie - kształcenie sprawności poprzez wycinanie odpowiednimi nożyczkami. Można najpierw nauczyć dziecko wycinać z papieru po prostej linii, a potem przechodzić do trudniejszych zadań.
3
Pisanie - najlepiej pisać po śladzie, czy też kalkować, starać się uczyć dziecko nie odrywać ręki od kartki, jeśli to możliwe. Należy stopniować trudność - w późniejszym czasie dziecko powinno pisać w wyznaczonej linii szlaczki, litery, cyfry.
4
Stawianie pieczątek - znakomite ćwiczenie kształcące wyczucie ręki, odpowiedni nacisk. Można kupić gotowe stemple lub wykonać je samemu, na przykład z ziemniaków.
5
Nawlekanie - to znakomite ćwiczenie rąk, które na dodatek doskonali koordynację wzrokowo-ruchową. Nawlekać można korale, guziki, makaron itp. Na rynku dostępne są również wyszywanki - wspaniała pomoc dydaktyczna dla dzieci.
6
Malowanie - najpierw malowanie dużych powierzchni, a potem wdrażanie do dokładnego wypełniania kolorem. Malować można farbami, węglem, kredkami czy innymi przyborami dostępnymi na rynku.
7
Rysowanie - do tego wykorzystujemy ołówek oraz kredki. Tu dziecko nie tylko kształci sprawność rączek, ale też rozwija się twórczo.
8
Różnego rodzaju ćwiczenia i zabawy ruchowe - przede wszystkim sprawiają one, iż dziecko rozwija się harmonijnie i sprawność rąk jest odpowiednia.
9
Nauka gry na instrumencie - to nie tylko znakomite rozwijanie sprawności rąk, ale również predyspozycji muzycznych.
10
Różnego rodzaju zadania do wykonania z wykorzystaniem przyborów do pisania - koniecznie odpowiednio dobranych do wieku i możliwości dziecka.
11
Wyklejanki, wydzieranki, origami, czyli różne prace plastyczne czy plastyczno-konstrukcyjne. Należy jednak zawsze pamiętać o dostosowaniu ich do wieku dziecka.
?

Wskazówki
* Trzeba zadbać o prawidłowy sposób trzymania przyborów do pisania, malowania, wycinania.
* Dorosły powinien stwarzać ciekawe sytuacje, które zachęcają dziecko do podejmowania i kończenia zadań.

!

Uwaga!
Małe dziecko bardzo szybko się nudzi. Warto zatem stawiać przed nim różnorodne zadania na miarę jego możliwości.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane