sprzedaż domu

Jak oprowadzać po domu potencjalnych kupców?
ImreImre - specjalista Tipy.pl

Podczas pokazywania i oprowadzania po domu należy zaangażować emocjonalnie potencjalnego nabywcę ponieważ decyzję o zakupie opiera się raczej na uczuciach niż na logice. Naszym celem jest zatem pokazanie domu od jego najlepszej strony, podkreślenie pozytywnych jego cech oraz ukrycie wad.
1
Powitanie

Pomimo, że kupujący jest gościem w naszym domu należy zrobić wszystko co w naszej mocy, aby poczuł się on już jego właścicielem. Potencjalny kupiec nie może poczuć się jak intruz.

  • Nie należy spodziewać się, że kupujący ściągnie buty wchodząc do domu wystawionego na sprzedaż. Poproszenie o ich ściągnięcie może być obraźliwe.

  • Należy pozostawić potencjalnego kupca na jakiś czas samego. Nie będzie on chciał rozmawiać w twojej obecności o domu oraz dzielić się wrażeniami (z osobą mu towarzyszącą).

  • Nie naciskaj ani nie pospieszaj. Poinformuj kupca, że ma nielimitowany czas na poznawanie domu.

  • Podczas pożegnania poczęstuj gościa cukierkami lub domowym wypiekiem (na wynos) i podziękuj, że zechciał obejrzeć twój dom.

2
Sprawdź temperaturę

Teraz nie czas na martwienie się o rachunki za ogrzewanie. Domy na sprzedaż zwykle nie są ogrzewane a to poważny błąd. Jeśli w domu jest tak zimno, trzeba być w grubym swetrze, aby nie zamarznąć włącz ogrzewanie. Jeśli na zewnątrz jest upał, włącz klimatyzację, tak aby w domu było o 1-2 stopnie chłodniej. Temperatura powinna zachęcać potencjalnego nabywcę do zostania dłużej w środku domu - szczególnie w te zimne lub upalne dni.

3
Nastrój

Jeśli masz w domu kominek to rozpal w nim ogień. Na stole postaw kilka kieliszków (dla ciebie, potencjalnego kupca i jego osoby towarzyszącej) oraz szampana. Włącz muzykę (najlepsza będzie muzyka klasyczna). Jeśli masz domową fontannę - włącz ją, szum wody łagodzi nastrój i odpręża.

4
Zapachy

Możesz delikatnie spryskać wnętrza odświeżaczami do powietrza jednak bardzo ostrożnie. Wiele osób jest uczulonych na niektóre zapachy i dezodoranty. Z tego samego powodu rozważ palenie świec zapachowych lub rozpylanie perfum w sypialni. Jeśli jest ładna pogoda otwórz okna - jednak, jeśli za oknem znajduje się hałaśliwa ulica, zamknij je.

5
Wygląd

Jeśli masz zdjęcia czy obrazy sezonowe pokazujące kwiaty, ogrody, jesienne liście, pejzaż zimowy itp. wówczas postaw je w widocznych miejscach. Otwórz okna i porozsuwaj zasłony, aby wnętrza były jasne - pod warunkiem, że za oknem nie znajduje się wysypisko śmieci lub obdrapana ściana sąsiadującego budynku.

6
Oświetlenie

Zapal wszystkie światła w domu w tym oświetlenie dekoracyjne (szaf, półek itp). Ciemne pomieszczenia oświetl dodatkowymi lampkami ustawionymi na meblach lub za nimi (aby było widać wyłącznie światło a nie lampki i żarówki). Włącz tv - daje dużo światła i urozmaica pomieszczenie.

7
Zachęcaj do dotknięcia

Krzesła udrapuj miękkimi tkaninami jak jedwab czy aksamit. Sprawdź czy wszystkie drzwi są lekko uchylone. Zamknięte drzwi oznaczają zakaz wstępu zaś lekko uchylone zapraszają i wabią do środka. Jeśli masz dywany, odkurz je w taki sposób, aby włókno było uniesione (każdy lubi chodzić po czystych i nowych dywanach).

8
Plakietki i kartki

Jeśli sprzedajesz mieszkanie z meblami i wyposażeniem dołącz do wszystkiego plakietki z opisami oraz szczegółami przedmiotów, które dostarczą potencjalnemu nabywcy dodatkowych informacji. Kupujący może coś pominąć lub czegoś nie zauważyć a ty masz naprawdę bardzo mało czasu, aby zrobić wrażenie. Jeśli do mieszkania dodajesz zabytkowy żyrandol w pokoju gościnnym, zawieś na nim plakietkę, na której napisz wiek żyrandola oraz jego inne ważne szczegóły. Jeśli schody do piwnicy są strome - zawieś na drzwiach plakietkę ostrzegawczą.

9
Jedzenie

Najlepszym sposobem na zatrzymanie potencjalnego kupca dłużej w domu i zachęcenia do do wysłuchania większej ilości szczegółów na jego temat jest zaoferowanie mu posiłku. Nie musisz gotować obiadu. Wystarczą kanapki, ciastka, napoje, desery czy inne przekąski.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Mania
30.10.2019
Moim zdaniem najlepiej w takich kwestiach zaufać biurom nieruchomości. Jak sprzedawaliśmy dom, to zgłosiliśmy się do biura, które pomogło ogarnąć wszystkie formalności.
Lolek
30.11.2015
To nie są poważne porady, tylko bicie piany wymyślone na poczekaniu... Kieliszki, szampan, cukierki, poczęstunek...??? Do tego rażące błędy językowe typu "okres czasu" czy "oglądnąć" potwierdzają, że mamy do czynienia z niedoświadczonym dzieciakiem a nie doradcą...
arimor
07.08.2013
Przede wszystkim należy zatuszować drobne wady mieszkania - w miejscu, w którym podłoga jest nieco bardziej porysowana można położyć mały dywanik, puste miejsca dobrze jest ozdobić ładnymi dodatkami, np. misą z cytrynami czy ciekawym wazonem (które oczywiście nie są na sprzedaż). Trzeba także zachwalać wszystkie praktyczne elementy mieszkania - podkreślać, że drzwi zostały zrobnione z solidnego drewna, zwrócić uwagę na fakt, że mieszkanie ma balkon, prysznic - termostat, przedpokój - funkcjonalną szafę "komandor" etc. Możesz pokazać też oglądającym piwnicę czy suszarnię, jeżeli w bloku taka jest.
WIELOLETNI SPRZEDAWCA
13.11.2011
STEK BZDUR. cukierki,kawa,kanapki,obiadki co jeszcze zrobisz żeby zachęcić do kupna przeważnie "OGLĄDACZY"

Klient musi być traktowany CHŁODNO bo w przeciwnym wypadku będzie oglądał Twoją nieruchomość w nieskończoność!!!
Prawdziwie zainteresowana osoba po dwóch niezbyt długich wizytach wie czy jest zdecydowana na kupno.