choroba afektywna dwubiegunowa

Jakie są objawy choroby afektywnej dwubiegunowej?·

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
choroba afektywna dwubiegunowa
1 z 11
Częste zmiany nastroju rzadko kojarzy się z zaburzeniami psychicznymi. Z tego powodu choroba afektywna dwubiegunowa nie zawsze jest od razu rozpoznawana. Apatia, problemy w pracy, przemęczenie – mogą stanowić jej pierwsze sygnały. Poniżej znajdziesz 10 najczęstszych objawów choroby afektywnej dwubiegunowej. Pozwolą ci one określić, czy zmiany nastroju są czymś więcej, niż tylko przejawem trudnej osobowości.
1
objawy choroby afektywnej dwubiegunowej - krok 1
Świetny nastrój na zmianę z depresją

Choroba afektywna dwubiegunowa charakteryzuje się dużymi spadkami i zwyżkami nastroju, tzw. manią i depresją. Podczas fazy maniakalnej niektórzy pacjenci całkowicie odrywają się od rzeczywistości. Wystąpić może tzw. hipomania, która jest stanem bardzo dużej aktywności, w trakcie którego chory jest pełen entuzjazmu i energii, ale nie traci przy tym kontaktu z rzeczywistością. Ta faza choroby jest dla pacjenta bardzo przyjemna. Wykazuje on wówczas dużą kreatywność i zapał, może nawet doświadczać euforii. Niestety etap ten nie trwa wiecznie.
2
Niemożność ukończenia podjętych zadań

Dom pełen zaczętych, ale niedokończonych projektów to charakterystyczny objaw choroby afektywnej dwubiegunowej. Osoby będące w fazie hipomanii mogą być naprawdę produktywne. Ponieważ nie są w stanie trzymać w ryzach swoich pokładów energii, zaczynają wiele rzeczy nigdy ich nie kończąc. Niedługo po rozpoczęciu jednego projektu, planują już następny i to zazwyczaj na tak olbrzymią skalę, że nie ma szans, by go zrealizować. Milion rozpoczętych, ale niedokończonych zadań może sprawić, że ludzie ci są bardzo rozkojarzeni i ciężko im skupić uwagę na czymś konkretnym.
3
Depresja

Chory będący w depresyjnej fazie choroby afektywnej dwubiegunowej wygląda tak jak ktoś, kto cierpi na przewlekłą depresję. Przejawia te same problemy z brakiem energii, apetytu, bezsennością i koncentracją. Niestety typowe środki antydepresyjne nie działają na ten typ chorych. Mogą nawet sprawić, że osoby takie wykazują jeszcze częstsze zmiany nastroju, pogarszając ich stan lub powodując utratę kontaktu z rzeczywistością. Stanowczo odradza się podawanie antydepresantów cierpiącym na chorobę afektywną dwubiegunową, ponieważ środki te mogą wywołać u nich fazę maniakalną.
4
Drażliwość

W przypadku niektórych chorych występuje tak zwana faza mieszana. Doświadczają oni wówczas jednocześnie objawów depresji i manii. Są wówczas zazwyczaj bardzo drażliwi. Ponieważ każdy z nas miewa czasem gorsze dni, ta odmiana choroby afektywnej dwubiegunowej jest wyjątkowo trudna do rozpoznania. Znakiem ostrzegawczym może być jednak stopień nasilenia drażliwości. Jeżeli jest ona tak intensywna, że wpływa na życie osobiste chorego, a on sam twierdzi, że nie wie co jest tego powodem i nie jest w stanie kontrolować swoich emocji, może to być sygnałem leżącej u podstaw choroby.
5
Natłok mowy

Niektórzy z nas są z natury gadatliwi. Jednak tzw. „natłok mowy” to objaw charakterystyczny dla choroby afektywnej dwubiegunowej. Ma on miejsce wówczas, gdy dana osoba nie daje nikomu dojść do słowa. Mówi szybko i bez przerwy, nie pozwalając innym zabrać głosu. Zdarza się, że chory co chwila zmienia temat, a cała jego wypowiedź wydaje się nie mieć sensu. Jeżeli zachowanie takie nie jest dla tej osoby typowe i ma miejsce tylko czasami (tj. podczas fazy maniakalnej), należy uznać to za wyraźny objaw choroby.
6
Problemy w pracy

Cierpiący na chorobę afektywną dwubiegunową często mają problemy w pracy, ponieważ objawy choroby mogą sprawić, że nie stawią się w miejscu pracy, nie będą mogli się skoncentrować na powierzonych im zadaniach lub będą mieć problemy w kontaktach ze współpracownikami. Co więcej chorzy mogą mieć również problemy ze snem, wykazywać dużą drażliwość, a podczas fazy maniakalnej cierpieć na przerost ego. Podczas fazy depresyjnej będą natomiast nadmiernie senni i apatyczni, nie zechcą również wchodzić w interakcje z innymi ludźmi. Choć nie jest to winą chorego, jego zachowanie często jest odbierane przez współpracowników personalnie.
7
Nadużywanie alkoholu lub narkotyków

Około 50% chorych ma również problem z uzależnieniem od różnych substancji, w szczególności od alkoholu. Gdy są w fazie maniakalnej piją, żeby uspokoić nadmiernie produktywny umysł, natomiast w fazie depresyjnej sięgają po alkohol po to, żeby poprawić sobie nastrój.
8
Nieobliczalne zachowanie

Osoby będące w fazie maniakalnej choroby afektywnej dwubiegunowej mogą mieć zawyżone poczucie własnej wartości. Czują, że mogą wszystko i nie zważają na konsekwencje. Każda rzecz brzmi dla nich zachęcająco. Dwa z najczęściej powielających się wówczas typów zachowań to niepohamowane wydawanie pieniędzy i nienaturalne zachowania seksualne. Często zdarza się, że chorzy dopuszczają się wówczas zdrady, mimo iż zachowanie takie zupełnie nie leży w ich naturze i gdyby nie choroba, nigdy by się go nie dopuścili.
9
Zaburzenia snu

Osoby cierpiące na chorobę afektywną dwubiegunową często mają problemy ze snem. Podczas fazy depresyjnej śpią zbyt długo i ciągle są przemęczone. W trakcie fazy maniakalnej wystarczy im zaledwie kilka godzin snu, a i tak mają olbrzymie, niekończące się pokłady energii. Wprowadzenie stałego rytmu snu jest pierwszym etapem leczenia pacjentów z chorobą afektywną dwubiegunową.
10
Natłok myśli

Ten objaw ciężko jest uchwycić, choć w fazie maniakalnej choroby afektywnej dwubiegunowej występuje on bardzo często. Chory czuje się wówczas tak, jakby jego mózg był cały czas na najwyższych obrotach, w jego głowie pojawiają się tysiące myśli, których nie jest w stanie kontrolować ani zahamować. Taki natłok myśli często występuje razem z natłokiem mowy. Co ciekawe, chorzy często nie zauważają lub nie chcą przyznać się do tego, że ich umysł wymyka się im spod kontroli.
Strona 1 z 11

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (18)

* Pola wymagane

Rafal
21.12.2015
Skoro szukal pocieszenia, to znaczy, ze go potrzebowal, ze nie mogl go znalezc u boku zony.
Kick
21.12.2015
Kolejny sposób aby wmówić potencjalnym pacjentom chorobę i przepisać leki produkowane przez przemysł farmaceutyczny - on sam przynosi już zyski przekraczające dochody ze sprzedaży ropy naftowej. Nie dziwi więc wynajdywanie wszelkich nowych chorób - wręcz kreowanie ich. Najlepszym przykładem jest największe oszustwo związane z nadciśnieniem tętniczym krwi. Kiedyś pewne ciśnienie w starszym wieku było normą. Dziś jest niedopuszczalne i staje się chorobą. Koniecznie leczoną farmakologicznie. Nie dajmy się zwariować. To jak mit szkodliwego masła i wspanialej margaryny - obalony po 25 latach...
Moniek
21.12.2015
Do smutna ....identyczna sytuacja u mnie ,szok....jakbym siebie slyszala....choroba to nie wszystko...charakterek robi swoje.... chorzy cierpia,ale rodzina??? To jest wykanczalnia....cierpienie bez konca, wyrzuty sumienia....straszne....
Vidar Sith
21.12.2015
Taka choroba to fakt, ale poza tym należy uważać, by nie dać sobie założyć klapek na oczy. Na psychologów i ich klasyfikacje też patrzcie przez palce. Indywidualny charakter, spontaniczność - też są ważne - i nie oznaczają choroby. Nie dajcie z siebie zrobić poskromionych i wytresowanych zwierzątek.
way2go
21.12.2015
do psychiatra... czego wymagasz od nich ?? ja czytajc poczatek stwierdzilem ze jestem chory...moze potrzebuje twojej pomocy
do smutna...skoro rozpoznalas teraz chorobe raczej powinnas sie czuc zle z tym ze nie podalas reki komus kogo rzekomo kochalas
ola
21.12.2015
"Niektórzy z nas są z natury gadatliwi. Jednak tzw. „natłok mowy” to objaw charakterystyczny dla choroby afektywnej dwubiegunowej. Ma on miejsce wówczas, gdy dana osoba nie daje nikomu dojść do słowa. Mówi szybko i bez przerwy, nie pozwalając innym zabrać głosu. Zdarza się, że chory co chwila zmienia temat, a cała jego wypowiedź wydaje się nie mieć sensu." - Kempa i cały PIS
iwona
21.12.2015
Moja szefowa ma ta chorobe.Zrobila z ludzi wariatow i wykonczonych psychicznie.Sama sie nie leczy ,bo nie uwaza ze jest chora.Koszmar.Musialam zostawic ta prace.
gabusia57
21.12.2015
Od 6 lat choruje na dwubiegunówkę. Rodzina uznała że symuluję, że zmyślam . Dopiero kilkakrotne pobyty w szpitalach dały określoną ocenę i rozpoznanie. Fakt że artykuł nie jest rzetelny .
kretyn
21.12.2015
częsciowo objawy pasuja do mnie jak ulał np. natłok myśli, bezsenność, problemy w pracy, całkowity brak i niechęc wspólpracy z kolegami z pracy, nie pasuje mi jednak ten potok słów. Ja mam odwrotnie, przez 8 godzin wypowiem raptem kilka zdań. Nic nie mam do powiedzenia, Czuję że staczam się w dół, czuję że intelektualnie robię się zerem. NIe moge się skupić, mam ogromne trudności z zapamiętywaniem, momentalnie wszystko zapominam. Bardzo ciężko jest mi przyswoić nowe informacje. Życie straciło sens.
zx
21.12.2015
też mam tak