ryby

Jakich ryb nie jeść?

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
ryby
1 z 16
Są ryby, których nie można jeść? Przecież to jeden z najzdrowszych rodzajów żywności. Pełne zdrowych tłuszczy i białka zapobiegają chorobom serca, poprawiają pracę mózgu i wykazują wiele korzystnych dla naszego zdrowia właściwości. Gdzie więc tkwi haczyk? Problem polega na tym, że dobroczynne działanie ryb łatwo może zostać zniwelowane, gdy są one skażone rtęcią, antybiotykami lub szkodliwymi substancjami chemicznymi, takimi jak dwufenyl polichlorowany. Dzięki temu poradnikowi łatwo zidentyfikujesz podejrzane gatunki ryb, których spożycie może okazać się groźne dla twojego zdrowia.
1
panga
Panga

Ryba ta, bardzo popularna w naszym kraju, nie tylko ma znikome wartości odżywcze, ale może być niekorzystna dla naszego zdrowia. Sprowadzane z Wietnamu pangi często hodowane są w zanieczyszczonych zbiornikach wodnych, a samą hodowlę „napędza się” antybiotykami i hormonami.
2
tilapia
Tilapia

Tilapia to ryba, która pochodzi z Chin, zazwyczaj z zanieczyszczonych sztucznych hodowli. Faszeruje się ją antybiotykami, hormonami i środkami o działaniu bakteriobójczym. Tilapię absolutnie odradza się alergikom, astmatykom oraz osobom mającym problemy z sercem.
3
tuńczyk błękitnopłetwy
Tuńczyk błękitnopłetwy

Dużo gatunków tuńczyka, w szczególności tuńczyk błękitnopłetwy, jest skażonych rtęcią. Co więcej, według najnowszej listy WWF ryba ta jest zagrożona całkowitym wyginięciem.
4
sum importowany
Sum importowany

Pochodzi zazwyczaj z Azji i ląduje w polskich supermarketach. W hodowli tej ryby często używa się antybiotyków i innych środków chemicznych, które wykazują niekorzystny wpływ na nasze zdrowie.
5
węgorz
Węgorz srebrzysty lub żółty

Nie powinien być spożywany ze względu na duże skażenie toksycznymi substancjami: rtęcią i dwufenylami polichlorowanymi.
6
makrela królewska
Makrela królewska

Jeden z gatunków makreli, który może zawierać duże ilości toksycznej rtęci. Obecny na naszym rynku w postaci wędzonej lub jako konserwa (nie wszystkie dostępne u nas makrele to makrele królewskie).
7
gardłosz atlantycki
Gardłosz atlantycki

Ryba ta zawiera duże ilości rtęci, które kumuluje podczas długiego życia. Co więcej, znajduje się na liście gatunków zagrożonych.
8
strzępiel
Strzępiel chilijski (zwany też antarem patagońskim lub czarnym dorszem)

Podobnie jak gardłosz, również strzępiel może zawierać rtęć. Często pochodzi z nielegalnego połowu, który niekorzystnie wpływa na faunę obszarów nadmorskich. Na szczęście jest to ryba u nas rzadko spożywana.
9
rekin
Rekin

Nie licząc tego, że jest zagrożony wyginięciem, jego mięso jest silnie skażone toksyczną rtęcią. Unikaj go i pod żadnym pozorem nie podawaj dzieciom, ani osobom cierpiącym na alergie, astmę lub chorującym na serce.
10
krewetka
Krewetki

Coraz modniejszy owoc morza, choć może okazać się groźny dla naszego zdrowia. Importowane z zagranicy krewetki mogą zawierać w mięsie antybiotyki i osad chemiczny.
11
miecznik
Miecznik

Podobnie jak rekin i inne duże ryby morskie, jest mocno skażony rtęcią. Stanowczo odradza się spożywanie tej ryby, zwłaszcza dzieciom i osobom cierpiącym na alergie, astmę i choroby serca.
12
płytecznik
Płytecznik

Zawiera bardzo dużą ilość rtęci. Jest szkodliwy dla zdrowia i bardzo niebezpieczny szczególnie dla dzieci i kobiet w ciąży. Powinny z niego zrezygnować również kobiety planujące potomstwo.
13
łosoś
Łosoś hodowlany

O ile łosoś uważany jest za jedną z najbardziej wartościowych ryb, tak łosoś hodowlany może zawierać bardzo dużo groźnych dla naszego zdrowia substancji: antybiotyków, pestycydów i toksycznych dwufenyli polichlorowanych.
14
szczupak
Szczupak

Zawiera najwięcej toksycznej rtęci ze względu na swoje miejsce u szczytu łańcucha pokarmowego. Całkowicie odradza się spożywanie tej ryby (nawet w niewielkiej ilości) dzieciom i kobietom w ciąży.
15
halibut
Halibut

Również ta często obecna w naszych supermarketach ryba zawiera duże ilości rtęci. Spożywana w większych ilościach może stanowić zagrożenie dla zdrowia, a małe dzieci i kobiety w ciąży powinny unikać jej całkowicie.
Strona 1 z 16

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (113)

* Pola wymagane

ja
21.03.2016
jakie ryby są zdrowe?
zgrabska@yahoo.com
07.03.2016
ale propaganda !!!
Ewa
12.08.2014
Artykuł sponsorowany przez konkurencję (producenci mięsa). Jedzmy ryby spoza Azji (Chiny, Wietnam), będziemy zdrowsi. Nawet amury z rosyjskich rzek są nieskażone. Smacznego
lekarz
05.08.2014
Co za bzdury , wszystko złowione ,to co trafia do państw uni europejskiej jest skrupulatnie badane , owszem jak decydujemy sie zjesc potrafe z ryb w niecywilizowanym kraju typu egipt czy turcja to na własne ryzyko
rzesz...
05.08.2014
Niech mniej wylewają wszyscy zanieczyszczeń do wody to nie będzie rtęci...
poza tym, jak dana partia nie spełnia wymagań "fito-sanitarnych" to co robi one w sklepie...!!!
mochowik
05.08.2014
no to które można jeść ? i co do choroby robią nasze służby sanitarne ? za co biorą pieniądze ? czy te porąbane państwo tuska już się kompletnie rozleciało ?
dejvi
05.08.2014
artykuł dobry dla ludzi którzy nie mają pojęcia o zanieczyszczeniu ryb metalami ciężkimi i szkodliwymi substacjami.
partyjny
05.08.2014
No to już przyjdzie zdechąć z głodu. Bo co jeśc Panie Premierze, co jeść???!!!!
Amano
05.08.2014
tilapia drogi autorze to ryba afrykańska!!!!
pete
05.08.2014
Wszystko zawiera rtęć. :D Tylko niby skąd u dzikiego miecznika pływającego w najczystszych wodach oceanu miała by się ta rtęć wziąć ? Albo tuńczyk błękitnopłetwy ,pewnie ktoś mu wsadził stary termometr w odbyt CO ZA PIERDOŁY.Nie od dziś wiadomo że panga jest szkodliwa bo jest faszerowana hormonem wzrostu i przy spożyciu przez kobietę w Ciąży może wywołać przedwczesny poród,ale to co ten osioł tu napisał to już przesada