wino

Jak serwować wino?

JoasiaJoasia - specjalista Tipy.pl
Wino to trunek szlachetny, który wymaga wyjątkowej oprawy. Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się jaką powinno mieć temperaturę, w jaki sposób należy je podawać i jak sprawdzić, czy wino, które pijesz jest naprawdę dobre.
1
lampka wina
Odpowiednia temperatura

Wiele osób podaje białe wino zbyt zimne (co sprawia, że ciężko wyczuć jego aromat), a czerwone wino zbyt ciepłe (nazbyt wydobywając jego alkoholowy posmak). Żeby tego uniknąć, podawaj wina w następujących temperaturach:

  • Wino białe i różowe – powinno się je spożywać w temperaturze z przedziału 9-13°C. Dlatego zawsze wyjmij je z lodówki na 15 minut przed podaniem.
  • Wino czerwone – powinno mieć około 15-20°C. Nie przechowuj go więc w lodówce, a jedynie umieść w niej na 15 minut przed podaniem.
2
karafka do wina
Dekantacja (przelewanie) wina

Zazwyczaj odkorkowujesz wino i wlewasz je bezpośrednio do kieliszka. Jednak w przypadku butelek czerwonego wina trzymanych „na specjalną okazję”, wskazana może się okazać ich dekantacja. Zabieg ten polega na zlaniu wina znad osadu poprzez przelanie go z butelki do specjalnej karafki. Klaruje wygląd i wzmacnia aromat nie tylko starych, ale również młodszych win.

Zalety dekantacji:

  • W przypadku starszych win (10 lat lub więcej) będziesz mieć pewność, że drobinki skórek winogron i inny nieodfiltrowany osad pozostaną na dnie butelki, zamiast znaleźć się w twoim kieliszku.
  • Młode czerwone wina nabiorą łagodnego aromatu i głębokiego smaku, a ich owocowy bukiet będzie lepiej wyczuwalny. Przelej wino do karafki przynajmniej 15 minut przed podaniem i pozostaw w temperaturze pokojowej.
  • Jeśli chcesz zrobić wrażenie na gościach, przelej wino do karafki trzymając butelkę kilkanaście centymetrów nad płomieniem świecy. Płomień oświetli zawartość butelki pozwalając ci określić, kiedy na jej dnie zostanie już tylko osad.
3
wino czerwone
Jak określić czy wino jest jeszcze dobre?

Starsze nie zawsze znaczy lepsze, zwłaszcza w przypadku win ze średniej półki. Żeby określić, czy wino się nie zepsuło, kieruj się następującymi wskazówkami:

  • Sprawdź barwę. Czerwone wina bledną, a białe ciemnieją na skutek upływu czasu lub utleniając się. Brązowe tony w którymkolwiek z nich zazwyczaj nie oznaczają niczego dobrego.
  • Sprawdź zapach. Białe wina powinny pachnieć świeżymi owocami, a czerwone jagodami i innymi owocami leśnymi. Jeśli którekolwiek z nich ma zapach octu lub rodzynek, jest to znak, że nie nadaje się już do spożycia.
  • Skosztuj je. Jeżeli ma cierpki smak, możliwe, że jest zepsute. Niezależnie od tego czy degustujesz je w sklepie, czy w restauracji nie ryzykuj i wymień butelkę na inną.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

otwieranie wina kluczykami
wino czerwone
Wybór wina do kolacji

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane