grejpfrut

Owoce i warzywa usuwające nadmiar wody z organizmu·

ZnachorZnachor - specjalista Tipy.pl
grejpfrut
1 z 16
Zgodnie z zaleceniami powinno się wypijać co najmniej 8 szklanek wody dziennie, a w lecie nawet więcej. Dla wielu z nas wydaje się to nieosiągalne. Mam dla ciebie dobrą wiadomość. Aż 20% dziennej porcji wody może pochodzić z owoców i warzyw. W lecie warto wybierać te z nich, które najlepiej nawodnią nasz organizm. Poniżej znajdziesz listę warzyw i owoców, w których zawartość wody to przynajmniej 90%. Idealnie sprawdzają się nie tylko podczas upałów, ale również w przypadku wszelkiego rodzaju diet i detoksów. Są również bardzo skuteczne w usuwaniu nadmiaru wody z organizmu.
1
Ogórek
Ogórek

Zawartość wody: 96,7%

To letnie warzywo ma największą zawartość wody spośród wszystkich pokarmów stałych. Idealnie nadaje się do sałatek lub na kanapkę. Jak sprawić, żeby jego moc nawadniania organizmu była jeszcze większa? Zmiksować go z lekkim jogurtem, miętą i kostkami lodu. Otrzymasz w ten sposób orzeźwiający koktajl ogórkowy, który doskonale ochłodzi cię i ugasi pragnienie nawet w najbardziej upalny dzień.
2
Sałata lodowa
Sałata lodowa

Zawartość wody: 95,6%

Przez dietetyków uważana jest za bezwartościową pod względem wartości odżywczych. Zalecają oni zastąpić ją szpinakiem lub sałatą rzymską, które zawierają więcej błonnika i składników odżywczych takich jak kwas foliowy i witamina K. Jednak jeśli chodzi o zawartość wody, sałata lodowa bije swoje „kuzynki” na głowę”. To chrupiące warzywo ma jej najwięcej spośród wszystkich sałat. Zatem gdy temperatura na zewnątrz rośnie, dodaj sałatę lodową do kanapek lub przygotuj na jej bazie sałatkę. Jeśli dbasz o linię, wykorzystaj liście sałaty jako wrapy do tortilli czy kebaba.
3
Seler naciowy
Seler naciowy

Zawartość wody: 95,4%

Mówienie, że seler ma ujemne kalorie nie jest do końca prawdą, ale mocno nie rozmija się z rzeczywistością. Tak jak wszystkie warzywa o dużej zawartości wody, także seler ma bardzo mało kalorii – zaledwie 6 kcal w jednej łodydze. Nie oznacza to, że nie można się nim najeść, wprost przeciwnie – połączenie wody i błonnika nasyci cię i utrzyma apetyt pod kontrolą. To dietetyczne warzywo zawiera również kwas foliowy oraz witaminy A, C i K. A dzięki dużej zawartości wody neutralizuje kwasy żołądkowe, co sprawia, że często jest stosowane jako naturalny lek na zgagę i refluks żołądkowy.
4
Rzodkiewka
Rzodkiewka

Zawartość wody: 95,3%

To niepozorne warzywo powinno stać się stałym elementem twoich wiosennych i letnich sałatek. Nie tylko dodaje niezastąpionego ostro-słodkiego smaku i pięknego koloru, ale przede wszystkim zawiera mnóstwo antyoksydantów, w tym obecnych również w zielonej herbacie katechin.
5
Pomidor
Pomidor

Zawartość wody: 94,5%

Pomidory w każdej formie to nieodłączny element sałatek, sosów i kanapek, a malutkie i słodkie pomidorki koktajlowe same w sobie stanowią wspaniałą, gaszącą pragnienie przekąskę. Możesz dodać do nich odrobinę niesłonego sera żółtego lub zrobić szaszłyki z pomidorków, listków bazylii i kawałków mozzarelli.
6
Zielona papryka
Zielona papryka

Zawartość wody: 94,5%

Każda papryka, niezależnie od koloru, zawiera dużo wody, jednak zielona odmiana ma jej najwięcej. Jednocześnie znajduje się w niej równie dużo antyoksydantów, co w jej czerwonych i żółtych kuzynki.
Papryka stanowi świetną przekąskę przed obiadem lub kolacją, gdy czujemy, że dopada nas głód. Pokrój ją w plasterki i schrup oczekując na posiłek.
7
Kalafior
Kalafior

Zawartość wody: 92,1%

Niech nie zmyli cię blady kolor kalafiora. Prócz dużej ilości wody zawiera on również całkiem sporo witamin i fitoskładników, które obniżają cholesterol i działają przeciwrakowo. Badania przeprowadzone w 2012 roku wykazały, że warzywa takie jak kalafior zmniejszają ryzyko śmierci z powodu raka piersi oraz prawdopodobieństwo nawrotów.
8
Arbuz
Arbuz

Zawartość wody: 91,5%

To, że arbuz składa się głównie z wody jest dość łatwo zauważyć, jednak mało kto wie, że jest on również jednym z najlepszych źródeł likopenu – antyoksydantu o działaniu przeciwnowotworowym. Owoc ten zawiera go nawet więcej, niż surowe pomidory – aż 12 mg w porcji (średniej wielkości pomidor to zaledwie 3 mg likopenu).
Arbuz sam w sobie doskonale nawadnia organizm, jednak można go również wykorzystać do aromatyzowania wody mineralnej i drinków. Wystarczy, że zamrozisz go w foremce na kostki lodu i będziesz dodawać do napojów.
9
Szpinak
Szpinak

Zawartość wody: 91,4%

Sałata lodowa zawiera więcej wody, niż szpinak, jednak ten ostatni wypada lepiej w ogólnym rankingu wartości odżywczych. Jest on bogaty w luteinę, potas, błonnik i poprawiający pracę mózgu kwas foliowy. Zaledwie jedna szklanka świeżych liści szpinaku dostarcza 15% zalecanej dziennej dawki witaminy E – bardzo ważnego przeciwutleniacza, który zwalcza uszkadzające komórki wolne rodniki.
10
Karambola
Karambola

Zawartość wody: 91,4%

To egzotyczny owoc, który rzadko jest spotykany w polskich sklepach. A szkoda. Jego chrupiąca i soczysta tekstura przypomina nieco ananasa, za to smak, kształt i zapach sprawiają, że doskonale prezentuje się w letnich sałatkach lub jako dekoracja drinków i koktajli. Co więcej, owoc ten jest bogaty w antyoksydanty, w szczególności epikatechinę – składnik niezwykle istotny dla zdrowia serca, obecny również w czerwonym winie, gorzkiej czekoladzie i zielonej herbacie.
Ostrzeżenie: osoby cierpiące na problemy z nerkami powinny unikać karamboli ze względu na dużą zawartość kwasu szczawiowego.
11
Truskawki
Truskawki

Zawartość wody: 91%

Wszystkie owoce leśne są dobrym źródłem wody, jednak soczyste czerwone truskawki znajdują się na szczycie listy. Zaraz za nimi plasują się maliny i jagody (85% wody), wyprzedzając niewiele gorsze jeżyny (88,2%).
Truskawki zadziałają jeszcze lepiej, gdy wymieszamy je z jogurtem naturalnym, który również posiada właściwości nawadniające. Takie połączenie węglowodanów, błonnika i białka nie tylko orzeźwi cię, ale również szybko postawi na nogi.
12
Brokuł
Brokuł

Zawartość wody: 90,7%

Brokuł to smaczne, chrupiące warzywo, które podobnie jak kalafior doskonale smakuje solo lub jako dodatek do sałatek. Jednak jego profil odżywczy (duża zawartość błonnika, potasu, witaminy A i C) robi nieco większe wrażenie. Co więcej, brokuł jako jedyne warzywo z rodziny krzyżowych zawiera pokaźną ilość sulforafanu – flawonoidu, który poprawia działanie znajdujących się w naszym ciele ochronnych enzymów w taki sposób, by wypłukiwały z organizmu wywołujące raka substancje chemiczne.
13
Grejpfrut
Grejpfrut

Zawartość wody: 90,5%

Ten soczysty, cierpki owoc obniża poziom złego cholesterolu i wydatnie zmniejsza obwód w talii. Badania wykazały, że spożywanie zaledwie jednego grejpfruta dziennie obniża poziom złego cholesterolu (LDL) o 15,5%, a trójglicerydów o 27%. Dowiedziono również, że zjadanie połówki grejpfruta (około 40 kcal) przed każdym posiłkiem pomaga zrzucić dodatkowe 1,5 kg w 12 tygodni. Składniki zawarte w tym owocu pomagają spalać tłuszcz i stabilizują poziom cukru we krwi, przez co jesteśmy bardziej odporni na różnego rodzaju żywieniowe zachcianki.
14
Marchewka mini
Marchewka mini

Zawartość wody: 90,4%

Marchewka to marchewka, czyż nie? Nie jeśli chodzi o zawartość wody. Okazuje się, że dostępne w wielu marketach marchewki mini zawierają jej więcej, niż połowa dorosłej marchwi. Te małe marchewki to super wygodna przekąska, którą można jeść samodzielnie (po wyjęciu z worka i opłukaniu) lub jako dodatek do sosu, hummusu czy salsy. Pokrojona na kawałki marchewka mini doskonale zaprezentuje się również w sałatce.
15
Melon kantalupa
Melon kantalupa

Zawartość wody: 90,2%

Ten soczysty owoc to spora dawka składników odżywczych w zaledwie kilku kaloriach. 180g porcja (około ¼ melona) dostarcza tylko 50 kcal, ale zaspokaja aż 100% dziennego zapotrzebowania na witaminy A i C. Kantalupa doskonale smakuje solo, jako dodatek do sałatek owocowych lub koktajli na bazie jogurtu.
Strona 1 z 16

Powiązane porady

winogrona
Owocowe szaszłyki
owoce

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

żnin
10.08.2015
Nadmiar wody, niedomiar wody???????????? Coś mi tego typu porady śmierdzą! Ktoś nas robi w bambuko!!!