Agar agar

Czym zastąpić żelatynę?

Kaja_14614 - specjalista Tipy.pl
Lato nadeszło a my częściej rozglądamy się za przepisami na domowe lody i galaretki. Jednak czym zastąpić żelatynę jeśli twój organizm jej nie toleruje, jesteś weganem, wegetarianinem, lub po prostu nie możesz jej spożywać ze względów religijnych? Na szczęście istnieje kilka zamienników żelatyny a oto i one:
1
Agar – agar 

Najbardziej popularnym zamiennikiem żelatyny jest agar-agar. Substancja ma świetne właściwości żelujące, zatem jest idealna do zrobienia domowej galaretki, żelków, ptasiego mleczka czy dżemu. Agar – argar przez długi czas używane było do robienia deserów w Azji a teraz stało się popularne również i u nas. Substancję tą otrzymuje się z krasnorostów (rodzaj glonów), wydobywanych u wybrzeży Japonii.
2
Na dwie szklanki płynu (np. soku) należy użyć 2 łyżeczki proszku Agar-Agar (jeśli kupiliśmy go w płatkach wówczas lepiej jest go zmielić np. maszynką do kawy). Mieszankę stawiamy na ogniu i cały czas mieszając doprowadzamy do zagotowania a następnie odstawiamy do przestygnięcia. 

Agar – agar ma tą przewagę nad żelatyną, że zastyga i tworzy żel w temp. 40-50 °C. Aby doprowadzić żel do formy płynnej należy całość podgrzać do około 90-100 °C. To otwiera nam szereg nowych możliwości np. do zrobienia gęstego, żelującego sosu.
3
Karagen (inaczej mech irlandzki, Irish moss) 

Kolejnym zamiennikiem jest karagen. Karagen produkowany jest z krasnorostu (rodzaj glonu) zwanego potocznie mchem irlandzkim. Jest on środkiem powlekającym, śluzowym i osłaniającym zatem może być stosowany w przypadku wrzodów żołądka oraz uporczywego kaszlu. Brzmi dobrze, prawda? Niestety ostatnie badania dowodzą, że karagen może być rakotwórczy.
4
Karagen używany jest jako zagęstnik w przemyśle spożywczym i można go spotkać pod tajemniczą nazwę E 407 w wędlinach, konserwach, galaretkach, dżemach, lodach, mleku w proszku, serkach, margarynie o obniżonej ilości tłuszczu itp.

Powiązane porady

Placuszki z kalafiora
ciecierzyca

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Sanni
16.10.2013
Ja używam zazwyczaj Karagenu. Jeśli chodzi o Agar to muszę wypróbować.