Tofu

7 niezdrowych produktów, które jedzą wegetarianie

Kaja_14614 - specjalista Tipy.pl
Tofu
1 z 8
Warzywa zawierają witaminy, minerały i enzymy, których potrzebuje nasz organizm, aby optymalnie funkcjonować. Wiele z nich jest bogatych również w białko, co jest ważne dla osób będących na diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Zastąpienie tłustego mięsa produktami sojowymi i warzywami jest zdrowe, jednak fakt ten nie oznacza, że każdy wegetarianin dobrze i zdrowo się odżywia. Tak jak w normalnej diecie tak i w wegetariańskiej istnieją produkty "śmieciowe", których należy się wystrzegać.
1
Tofu
Tofu 

Pomimo tego, że tofu produkowane jest z soi (która jest w większości przypadków zdrowa), to jest ono samo w sobie produktem wysoko przetworzonym. Przetwory sojowe, takie jak tofu mają w sobie dużo izoflawonoidów, które spożywane w nadmiarze mogą spowodować zaburzenia w równowadze hormonalnej. Zalecane jest zastąpienie tofu pastą tempeh lub tofu organicznym, które są łatwiejsze do strawienia. Poza tym, rafinowane, wysoko przetworzone produkty, takie jak np. tofu są wymagające, potrzebują większego areału pól uprawnych niż mleko i mięso, a więc nie są przyjazne dla środowiska naturalnego.
2
Przetworzone sery
Przetworzone sery 

W większości przypadków sery są dla wegetarian głównym źródłem białka. Warto jednak wiedzieć, że zbyt duża ilość sera (w szczególności przetworzonego) nie jest dobra dla naszego organizmu. Sery mają w sobie dużo kwasów tłuszczowych nasyconych, które podnoszą poziom cholesterolu we krwi oraz zwiększają ryzyko chorób serca. Jeśli lubisz sery to wybierz raczej te nieprzetworzone bez sztucznych składników.
3
Wegetariańskie hot-dogi
Wegetariańskie hot-dogi 

Tak – wegetariańskie hot-dogi istnieją (tak samo jak hamburgery czy nawet wegetariański boczek - tzw. fakon), jednak większość z nich nie jest robiona z warzyw. Hot-dogi te robione są ze sztucznych dodatków, w tym przetworzonej soi, cukru i substancji chemicznych nadających im odpowiedni smak. Takie hot-dogi wcale nie są zdrowsze od tych "normalnych", nawet jeśli nie zawierają białka pochodzenia zwierzęcego.
4
Suplementy białkowe
Suplementy białkowe 

Niektóre suplementy białkowe zawierają niezdrowe dodatki takie jak cukier, sztuczne smaki czy słodziki. Niektóre z nich zawierają suszoną serwatkę, która się składa w większości z laktozy i wywołuje problemy z trawieniem, wzdęcia, gazy i biegunki. Jeśli wybierasz białko w proszku wybierz takie, które jest produkowane w 100% z białka serwatkowego (nie suszonej serwatki!).
5
Biały makaron
Biały makaron 

Makaron często stanowi podstawowy produkt spożywczy wielu wegetarian, jednak spożywanie jedynie białego makaronu może być szkodliwe dla zdrowia. Jest on wysoko przetworzony, ubogi w błonnik i prowadzi do gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi. Zamiast białego makaronu wybierz makaron pełnoziarnisty czy makaron soba.
6
Biały ryż
Biały ryż 

Tak samo jak biały makaron, tak i biały ryż jest wysoko przetworzony, ubogi w błonnik i może powodować wzdęcia. Alternatywą jest brązowy ryż, kasza czy dziki ryż (ostruda wodna). Pamiętaj jednak, że zbyt duża ilość ziaren w diecie też nie jest zdrowa.
7
Biały chleb
Biały chleb 

Oczywiście, to chleb sprawia, że jesteśmy szczęśliwi i najedzeni, jednak biały chleb jest również wysoko przetworzony i przeważnie nie ma żadnych witamin ani składników odżywczych. Często jest nafaszerowany również jakimiś polepszaczami, zagęstnikami i konserwantami. Alternatywą dla białego chleba jest chleb pełnoziarnisty lub po prostu chleb domowej roboty na zakwasie z użyciem dobrej jakościowo mąki.
?

Wskazówki
* Wiele osób jest zdania, że dieta wegetariańska nie jest zdrowa, gdyż ciężko jest na niej dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość białka. Średnie spożycie protein zależy od wieku i poziomu aktywności, jednak ogólna zasada mówi, że 20-30 % całkowitego spożycia kalorii powinno pochodzić z białek i produktów mlecznych.

!

Uwaga!
* Może się okazać, że większość z nas będzie musiała w przyszłości zostać wegetarianami. Z raportu Międzynarodowego Instytutu Wodnego Sztokholmu wynika, że do 2050 roku nastąpią znaczące, regionalne deficyty wody, które nie pozwolą na wyprodukowanie żywności dla ludzi i zwierząt z całego świata. W tym momencie 1/3 pól uprawnych używana jest do produkcji paszy dla zwierząt hodowlanych, w której zużywa się 10 razy więcej wody, niż w przypadku produkcji żywności wegetariańskiej.

Strona 1 z 8

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (58)

* Pola wymagane

Roma
06.05.2020
Bardzo dziękuję Autorowi za te wszystkie informacje dot żywności czy co istotne propozycji naturalnych zamienników w kosmetyce i różnych dolegliwościach Nie znalazłam nigdzie indziej tak sensownych i świetnie podanych informacji. Z wielu z nich skorzystałam ze znakomitym rezultatem Wielkie dzięki
Wegetarianin
01.01.2019
Najbardziej nas nurtuje odpowiedź na pytanie, co to za tajemnicza „jedna z organizacji działająca na rzecz budowania świadomości żywieniowej konsumentów”?
Wegetarianin
01.01.2019
Pewna organizacja postuluje dopuszczenie stosowania oznaczeń „produkt może być spożywany przez wegetarian/wegan” oraz „odpowiedni dla wegetarian/wegan” również w przypadku, gdy w produkcie „występowała by możliwość niezamierzonego zanieczyszczenia składnikami odzwierzęcymi w ilości poniżej 0,1%”.
Mae
25.10.2018
Żeby tofu szkodzilo, to trzeba by je jeść na kilogramy. Dietą wegebjedt o wiele zdrowsza od diety mięsnej.
Homo sapins sapiens
16.04.2018
Człowiek wyewoluowal jako wszystkożerca. A wiec normalny, zdrowy człowiek powinien jesc i mieso i zboza, owoce, grzyby, orzechy, jaja i korzonki itd. Wszystkie te "diety cud", miesne, mleczne, jajeczne, maslane, wegetarianskie, weganskie to czysta glupota i bezrozumne nasladownictwo jakiegos guru.
Cytrynsky
13.02.2017
Jem tofu już od kilku lat. Moja kupa jest twarda niczym betonowa belka. Czasami boli jak robię kupę no ale w końcu jestem 100 procent wege. Pozdro warzywowe świry.
Wyrak
17.05.2016
Co za bzdury " tofu są wymagające, potrzebują większego areału pól uprawnych niż mleko i mięso" O ile wiem i każdy umie to sobie wykalkulować to hodowla zwierząt jest bardziej wymagająca chocby ze względu na zajmowane arealy pod uprawy paszy dla zwierząt + areały pod hodowle tych zwierząt Dodatkowo więcej wody pod hodowle się wykorzystuje
Molli
17.05.2016
Do produkcji soi zużywa się mniej areału pól niż do produkcji mleka i mięsa. To wiadomo nie od dzis, jak można wciskać takie bzdury ??
kasia
17.05.2016
"tofu są wymagające, potrzebują większego areału pól uprawnych niż mleko i mięso, więc nie są przyjazne dla środowiska naturalnego." naprawdę?? kto pisał te brednie? 98% soi jest zjadane przez zwierzęta hodowlane, wycina się lasy deszczowe, żeby zwiększyć obszary, na których uprawia się zboża przeznaczone dla zwierząt hodowlanych, a jakiś bałwan nieuk pisze, że uprawa soi dla ludzi nie jest przyjazna środowisku.
WegeEko
28.12.2015
Ale bzdury. Przecież sery, biały makaron, biały chleb to nie są produkty częściej jedzone przez wegetarian niż mięsożerców! Poza tym, każdy kto się choć trochę interesuje tym co je, to wie, że biały chleb i makaron pszenny to najgorsze produkty. Sery ogólnie sa niezdrowe bo dostarczają niewiele białka, wapnia czy wit. D - wchłanianej i tak tylko z tłuszczem. Lepsze jest siemię lniane. Wegetarianie wiedzą też, że soja to dziadostwo - modyfikowane genetycznie ustrojstwo. Wegetarianie nie jedzą żadnych substytutów parówek czy boczku, bo nie o to chodzi w wegetarianizmie, chyba że to taka przemijająca moda u celebrytów.