wybieranie produktów spożywczych

Wrzodziejące zapalenie jelita grubego – czego nie jeść?·

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
wybieranie produktów spożywczych
1 z 15
Wrzodziejące zapalenie jelita grubego to jeden z rodzajów choroby zapalnej jelit. Jest ono związane ze stanem zapalnym i owrzodzeniem błony wyściełającej jelito grube, okrężnicę i/lub odbytnicę. Może to skutkować napadami bólu, wzdęć i biegunki na przemian z okresami braku objawów. Niewłaściwa dieta nie jest przyczyną tej choroby, może jednak nasilić jej objawy. Zapoznaj się z zamieszczoną poniżej listą i zrezygnuj ze spożywania wymienionych na niej produktów.
1
Fasola
Fasola

Rośliny strączkowe i fasola są bogate w błonnik i mogą wywoływać wzdęcia. Nie są więc polecane osobom cierpiącym na wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Niestety, to bardzo ważny element wielu diet wegetariańskich i wegańskich. Jeśli nie możesz całkowicie zrezygnować z tych warzyw, postaraj się chociaż spożywać je w mniejszych porcjach lub zmienić sposób ich przygotowywania (dobrze płucz groszek z puszki, usuwaj zewnętrzną łupkę z fasoli, ciecierzycę przerabiaj na hummus).
2
Herbata
Kawa i herbata

Kawa często wywołuje wzmożone wizyty w toalecie nawet u osób niechorujących na wrzodziejące zapalenie pęcherza. U tej drugiej grupy sprawia zaś, że objawy stają się szczególnie uciążliwe. To samo tyczy się herbaty i innych napojów zawierających kofeinę, czy guaranę (częsty składnik różnego rodzaju napojów energetycznych).
3
Nabiał
Nabiał

Jeśli nie tolerujesz laktozy, jedzenie nabiału może wywoływać u ciebie objawy zbliżone do wrzodziejącego zapalenia jelit. Nie oznacza to jednak, że wszyscy cierpiący na tę chorobę muszą wystrzegać się nabiału. Wbrew powszechnie panującemu poglądowi wrzodziejące zapalenie jelit nie jest bezpośrednio związane z nietolerancją laktozy. Jedynym sposobem przekonania się jak wygląda sytuacja w twoim przypadku jest przeprowadzenie na sobie eksperymentu i określenie, czy po spożyciu np. szklanki mleka objawy uległy pogorszeniu.
4
Brokuły
Brokuły

Bogate w błonnik włókniste warzywa, takie jak brokuły, brukselki, kapusta, czy seler naciowy nie są łatwostrawne i mogą wywoływać gazy, wzdęcia i skurcze. Możliwe, że będziesz w stanie je jeść, jeśli dobrze je ugotujesz i pokroisz na małe kawałki. Bezpieczniej będzie jednak zastąpić te warzywa tymi, które ci nie zaszkodzą – gotowaną fasolką szparagową, kalafiorem, dobrze ugotowaną marchewką i słodkimi ziemniakami.
5
Truskawka
Ziarna i owoce z nasionkami

Jeśli cierpisz na wrzodziejące zapalenie jelit, unikaj pełnego ziarna. Powinieneś zrezygnować nawet z owoców z drobnymi nasionkami (np. truskawki, maliny, jeżyny) oraz koktajli, dżemów i jogurtów z dodatkiem tych owoców. Ryzyka nie ma, jeżeli ziarna i nasiona są dokładnie przemielone (mielone siemię lniane czy pasta sezamowa).
6
Kukurydza
Kukurydza i grzyby

Zarówno kukurydza, jak i grzyby są ciężkostrawne. Mimo iż przed połknięciem długo je przeżuwamy i tak trafiają w niemalże niezmienionym stanie do układu pokarmowego. U osób z wrzodziejącym zapaleniem jelit może to wywoływać biegunki i prowadzić do podrażnienia błony wyściełająej jelita. Unikaj więc tych warzyw w szczególności w okresach napadów choroby. Zrezygnuj ze wszystkiego, co nie ulega całkowitemu strawieniu, m.in. brokuły, kapusta, małe i twarde pokarmy jak pełne ziarno i orzechy.
7
Tłuste mięso
Tłuste mięso

Tłuste mięsa mogą nasilać objawy wrzodziejącego zapalenia jelit. Wybieraj więc chudsze gatunki i pamiętaj, że im bardziej dokładnie będziesz je przeżuwać, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że podrażnią one jelita. Bardziej łatwostrawne jest również mięso mielone, np. w postaci pulpetów, sosu mięsnego czy pieczeni.
Co ciekawe, tłuste ryby (np. łosoś) wydają się nie szkodzić chorym na wrzodziejące zapalenie jelit.
8
Przyprawy
Świeże, niezmielone przyprawy

Osobom chorym na wrzodziejące zapalenie jelit wydaje się, że wystarczy stosować lekką dietę, w której znaczenie ma to, co jedzą, a nie to w jaki sposób to przyprawiają. Niektórzy smakosze wciąż zajadają się chociażby mocno doprawianymi daniami kuchni azjatyckiej. O ile stosowanie drobno zmielonych przypraw nie powinno stanowić problemu, tak używanie świeżych lub suszonych ziół (np. natka pietruszki czy ziarnka pieprzu) może być bardziej obciążające dla jelit. Jeśli chcesz dodać daniom smaku, zawsze dokładnie miel lub drobno siekaj wszystkie przyprawy. Jeżeli zauważysz nasilenie objawów choroby, zrezygnuj z danych przypraw lub ogranicz ich ilość do minimum.
9
sos serowy
Kremowe dodatki

Kremowe i tłuste dodatki i sosy, takie jak majonez, czy sos serowy mogą czasami nasilać objawy wrzodziejącego zapalenia jelit. Niektórzy chorzy zgłaszają problemy nawet po spożyciu masła orzechowego, które jest bogate również w zdrowe tłuszcze.
10
Czekolada
Czekolada

Cukier i kofeina – dwa najważniejsze składniki czekolady, przyczyniają się do powstawania skurczy i zwiększają częstotliwość oddawania stolca u osób z wrzodziejącym zapaleniem jelit, szczególnie w okresach nasilonych objawów tej choroby. Jeśli jednak nie wyobrażasz sobie życia bez czekolady, nie rezygnuj z niej, a jedynie ogranicz spożycie do małego kawałeczka czekolady dobrej jakości.
11
Alkohol
Alkohol

Różne rodzaje alkoholu mogą inaczej działać na twój organizm, jednak każdy z nich stymuluje pracę jelit i może wywoływać biegunki. Możesz spożywać alkohol, ale wyłącznie w niewielkich lub umiarkowanych ilościach. Badania wskazują, że białe wino tolerowane jest przez chorych lepiej, niż czerwone, a gazowane drinki i piwo wywołują gazy i wzdęcia. Korzystniej również spożywać alkohol po posiłku, a nie na pusty żołądek. Eksperymenty z nowymi drinkami radzi się na początku przeprowadzać w domu, żeby uniknąć ewentualnych kłopotliwych objawów ich nietolerancji ze strony jelit.
12
Masło orzechowe
Orzechy

Podobnie jak ziarno, również orzechy, które nie są całkowicie przemielone mogą wywoływać dyskomfort zarówno ze strony żołądka, jak i jelit. Nie musisz z nich jednak całkowicie zrezygnować (oczywiście o ile nie masz na nie alergii). Wystarczy, że będziesz je spożywać w sproszkowanej postaci, np. kremowego masła orzechowego. Doskonale nadaje się ono jako dodatek do kanapek czy herbatników.
13
Napoje gazowane
Napoje gazowane

Cola i inne napoje gazowane działają na jelita podwójnie niekorzystnie. Nie tylko zawierają dużo kofeiny i cukru (lub sztucznych substancji słodzących), ale znajdujący się w nich dwutlenek węgla prowadzi do skurczy i wzdęć. Jeśli nie możesz w całości zrezygnować ze spożywania napojów gazowanych, ogranicz ich ilość do minimum. Nigdy nie pij ich przez słomkę, ponieważ dostarczasz do przewodu pokarmowego jeszcze więcej wywołujących problemy pęcherzyków powietrza.
14
Cebula
Cebula

To kolejne włókniste warzywo, które zazwyczaj jest ciężkostrawne. Jelitom łatwiej poradzić sobie z nim, gdy jest posiekane na drobne kawałki lub dobrze ugotowane. Możesz również aromatyzować cebulą zupy i inne potrawy zanurzając ją w nich, a później odcedzając.
Strona 1 z 15

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane