Mężczyzna w domu

Jak zmobilizować męża do prac domowych?
karolinak_15644 - specjalista Tipy.pl

Podział odpowiedzialności za prace domowe praktycznie nie istnieje. Niestety wiele obowiązków domowych i nie tylko spada na barki kobiet. Po pewnym czasie zaczyna im towarzyszyć uczucie rozżalenia i niesprawiedliwości, a obowiązki domowe stają się po prostu drugą zmianą. Aby uniknąć małżeńskich kłopotów, stwórz plan działania, dzięki któremu w waszym związku zapanuje harmonijny ład i porządek. Mamy dla Ciebie kilka porad, które pomogą wam to osiągnąć:
1
Wyraźnie zaznacz, co ma być zrobione. 

Zrób listę czynności, które są do wykonania. Za pierwszym razem sprawdź, czy wszystko zostało zrobione jak należy. Poza tym wymienienie konkretnych czynności pozwoli jasno określić kto jakie ma zadania. Przeważnie lista obejmuje: 
  • sprzątanie wszystkich zakamarków w domu, 
  • pranie (obejmuje prasowanie, składanie i wkładanie do szafy), 
  • zakupy (żywność i pozostałe), 
  • gotowanie, mycie naczyń, 
  • płacenie rachunków, 
  • utrzymanie ogrodu, pielenie itp. 
  • zabieranie dzieci na dodatkowe zajęcia, wizyty u lekarza itp.
    zajmowanie się zwierzętami w tym wizyty u weterynarza, karmienie, czesanie
2
Określ trudność zadań. 

Dobrym pomysłem jest określenie, ile czasu zajmują poszczególne czynności, na ile są wymagające i jak często należy je wykonywać. Na przykład mycie podłogi może być średnio trudne, biorąc pod uwagę zamiatanie i kilkukrotne mycie na mokro. Podczas sporządzenia listy, zastanów się jak można ułatwić niektóre czynności. Na przykład, poproś męża, żeby rozejrzał się za nową końcówką do odkurzacza. Odtąd będzie czerpał przyjemność z odkurzania i będzie chciał udowodnić jak wspaniałego zakupu dokonał!
3
Poproś o pomoc. 

Jeśli nie poprosisz o pomoc, Twój mąż może się nie domyślić że jej potrzebujesz. Co więcej, dowiesz się jak bardzo możesz na niego liczyć. Ustal jakiś termin spotkania, na którym przedyskutujecie zasady. Zaplanuj to spotkanie po udanym weekendzie, lub ciężkim tygodniu pracy. Nigdy nie rozmawiajcie o obowiązkach po kłótni, lub gdy mąż ma wiele na głowie. Przygotuj dwie lampki wina, każ dzieciom iść do sąsiadów, a następnie wspólnie zasiądźcie do sporządzania listy.
4
Zacznij od pochwał. 

Niech Twój mąż wie, jak bardzo cenisz jego wkład pracy w wasz wspólny dom. Wymień jego dotychczasowe zadania i daj mu do zrozumienia, że bez niego nie dalibyście rady. Następnie wyjaśnij mu, że czasem to wszystko przerasta Twoje możliwości, dlatego będziesz wdzięczna za każdą pomoc.  
  • Pokaż mu listę wykonywanych przez Ciebie obowiązków. Niech wie, jak wiele masz na głowie. 
  • Nie mów mu, że uważasz to za niesprawiedliwe, że robisz w domu więcej niż on. Być może nie miał świadomości, jak wiele masz na głowie. Powiedz mu, że jego wkład pozwoli ci lepiej wykonywać swoje obowiązki, na przykład - będziesz mieć więcej czasu na przygotowani jego ulubionej potrawy! Poza tym, podział obowiązków oznacza mniejszy wkład czasu każdego z was.
5
Daj mu listę do przeczytania. 

Twój mąż musi wiedzieć, na co się pisze. Lepiej przydziel mu takie obowiązki, które nie wymagają zbyt wiele doświadczenia, jak na przykład kąpanie psa, zamiatanie czy czyszczenie toalety.
6
Nowe obowiązki, to nowe wyzwania. 

 Powinnaś pokazać i wyjaśnić mężowi, jak należy wykonywać poszczególne czynności. Jeśli znajdzie własny sposób, nie wpadaj w złość. Nie musi robić wszystkiego dokładnie jak Ty.
7
Praca grupowa popłaca! 

Raz w tygodniu znajdzie czas na wspólne sprzątanie, albo pracę w ogrodzie. Potem nagradzajcie się odpoczynkiem i relaksem. Sobota rano to dobry czas na chwilę leniuchowania.
8
Bądź wyrozumiała i cierpliwa. 

Zmiana nawyków i przełamanie rutyny wymaga czasu. Jeśli do tej pory tylko Ty zajmowałaś się domem, najprawdopodobniej będziesz musiała dość często przypominać mężowi o pracach domowych. Bądź delikatna w słowach i unikaj deprymowania go nieprzyjemnymi uwagami. 
  • Nawet, jeśli sprzątanie w wykonaniu Twojego męża jest dalekie od ideału, nie przeszkadzaj mu i nie wypominaj mu tego. Pamiętaj, jeśli naprawdę chcesz jego pomocy, pogódź się z niedociągnięciami. 
  • Zacznij od łatwych prac domowych. Najpierw poproś o wyrzucenie śmieci, powieszenie prania i umycie podłóg. Kiedy poradzi sobie z tymi zadaniami, pozwól mu samodzielnie zrobić pranie.
9
Nie zapomnijcie o wzajemnej wdzięczności. 

Dziękujcie sobie nawzajem za świetnie wykonaną pracę domową. Oboje przyczyniacie się do tego, aby dom był zadbany a wasze życie uporządkowane. Nauczcie się często okazywać sobie wdzięczność i dziękować drobnymi gestami miłości. Uczyńcie to wspólnym nawykiem!
?

Wskazówki
* Nie zapomnijcie o dzieciach. One też powinny mieć swoje obowiązki. Dzieci należy uczyć porządku i wypracowywać pewne nawyki. Niech ścielą własne łóżka, sprzątają swoje pokoje czy segregują swoje pranie. Jeśli uda Ci się wypracować w nich nawyk sprzątania po sobie, przydziel im więcej obowiązków. 

* Lista zadań dla męża to bardzo dobry pomysł. Nie każ mu zgadywać, jakie ma obowiązki. 
* Jeśli budżet domowy na to pozwala, przemyślcie zatrudnienie pani do sprzątania. Szczególnie, jeśli oboje dużo pracujecie. Oczywiście część obowiązków może ciągle spoczywać na was. Codzienne utrzymanie porządku i większe sprzątanie to ciągle wasze zadania! 
* Jeśli podział prac domowych nie wychodzi wam najlepiej, wymieńcie się rolami. Niech mąż odbiera dzieci ze szkoły i innych zajęć, oraz niech robi zakupy. 
* Wcześniej zaplanujcie sprzątanie. Przygotuj męża psychicznie na nadejście weekendu, i co za tym idzie, na sprzątanie. Niech wszyscy włączą się w doprowadzanie domu do porządku, tak by wszystko poszło sprawnie. Szkoda całej soboty na bieganie z odkurzaczem. Chodzi o to, by Twój mąż chętnie włączył się w prace domowe. 
* Jeśli nawet nie uda Ci się od razu, nie rezygnuj. Zacznij od lekkich, drobnych czynności, a następnie przejdź do bardziej ambitnych.

!

Uwaga!
* Nie bądź apodyktyczna, nie jesteś szefem swojego męża. To może skończyć się jedynie kłótnią. Nie każ mu wykonywać rutynowych czynności, od których stanie się cierpiętnikiem. Będziesz niezadowolona z pracy, a cała rodzina będzie musiała wysłuchiwać szepty niezadowolenia. 

* Jeśli mąż nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, nie krzycz na niego, ani nie strofuj go. Zapytaj czy nie mógłby Ci pomóc, dodając że cenisz sobie jego wsparcie w pracach domowych. 
* Mężczyźni i kobiety różnią się znacznie od siebie. Nie oczekuj, że wszystko zostanie zrobione dokładnie tak, jak sobie to zaplanowałaś. 
* Nigdy nie poprawiaj pracy po mężu. To może go jedynie zniechęcić do włączania się we wspólne sprzątanie. 
* Nie zaczynaj rozmowy na temat prac domowych podczas kłótni albo, gdy się w czymś nie zgadzacie. Nie dojdziecie wtedy do porozumienia.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane