Jeż w ogrodzie

Jak zwabić jeża do ogrodu?
Kaja_14614 - specjalista Tipy.pl

Jeże w ogrodzie są bardzo pożyteczne. Zjadają one ślimaki, które zagrażają naszym roślinom i uprawom oraz insekty i owady (również komary). Poza tym jeże są padlinożercami - skutecznie wyczyszczą ogród z martwych myszy i resztek kości pozostawionych przez naszego kota. Im więcej jeży w ogrodzie – tym lepiej dla nas i dla wszystkich roślin. Jak zatem je zwabić do naszego ogrodu i przekonać, aby się w nim zadomowiły? Oto kilka porad.
1
Zrób dom dla jeża 

Możesz to zrobić w sposób naturalny, poprzez zaprzestanie koszenia części ogrodu. Dobrze, aby rosła tam wysoka trawa oraz bujne krzewy. Możesz również zrobić proste schronienie dla jeża, poprzez ułożenie kawałka szerokiej deski przy stosie cegieł lub po prostu kupić gotowy domek.
2
Jeże zapadają w sen zimowy 

Już z końcem września jeże nabierają 100% dodatkowej masy swojego ciała, aby móc dzięki tym zapasom tłuszczu przespać całą zimę (czyli okres od około listopada do marca). Warto jest zatem zapewnić w swoim ogrodzie zimową sypialnię dla jeża. Może to być sterta siana czy sterta zgrabionych w jedno miejsce, opadłych liści, w których jeż będzie mógł wybudować sobie gniazdko.
3
Karmienie jeży 

Możesz przyciągnąć do swojego ogrodu jeża poprzez zapewnienie mu stałego dostępu do świeżej wody oraz pożywienia. Dzięki temu, będzie on regularnie powracać w miejsce swojej "stołówki". Jeże uwielbiają mielone mięso, świeżą wątróbkę, mokry i suchy pokarm dla psów i kotów (nie ten o smaku ryb!) oraz drobno pokrojone jajka na twardo. W sklepach zoologicznych można również kupić gotowy pokarm dla jeży. Jeże lubią mleko, jednak może ono powodować u nich biegunkę. Nigdy nie należy podawać jeżom mleka krowiego. Najlepsza do picia będzie dla nich świeża woda – dobrze jest ją wymieniać codziennie wieczorem i podawać na płaskim talerzyku.
4
Oczka wodne 

Jeże lubią wodę i są świetnymi pływakami. Upewnij się jednak, że z twojego oczka wodnego jeż będzie miał jak się wspiąć na zewnątrz. Jeśli oczko wodne ma pionowe ściany, wówczas ułóż na jego dnie cegły, aby posłużyły za schody. Idealnie by było, aby schodki były niskie i aby w wodzie nie było zbyt głęboko.
5
Kosiarki 

Należy bardzo uważać podczas koszenia trawy pod żywopłotami oraz podczas wykaszania zarośli – w ciągu dnia odpoczywają tam jeże i inne zwierzęta.
6
Studzienki 

Nieostrożne jeże mogą wpaść do otwartych studzienek. Upewnij się, że wszystkie studzienki są zamknięte i że w twoim ogrodzie nie ma żadnych, niebezpiecznych dla jeży pułapek.
7
Siatki 

Upewnij się, że w twoim ogrodzie nie leżą nigdzie żadne siatki (do gry w tenisa itp.). Jeże mogą się w nie zaplątać i zginąć z głodu. Upewnij się, że wszystkie siatki są złożone i szczelnie zapakowane.
8
Trutki na ślimaki 

Jeże mogą się zatruć i zginąć po zjedzeniu trutki na ślimaki jak również po zjedzeniu ślimaka, który wcześniej zjadł taką trutkę lub został nią spryskany. Jeśli masz problem ze ślimakami to spróbuj użyć innych, naturalnych metod – możesz przykładowo zrobić pułapki na ślimaki ze słoików z piwem, obsypać grządki dookoła drobnym piaskiem itp.
9
Opryski 

Należy być bardzo ostrożnym z opryskami. Jeże po zjedzeniu spryskanych owadów mogą zginąć dlatego najlepiej jest używać oprysków ekologicznych i naturalnych nawozów.
10
Ogniska 

Jeśli składujesz w jednym miejscu gałązki i liście, które zamierzasz z czasem spalić, to przed podłożeniem ognia upewnij się, że w środku nie ma jeży ani żadnych innych żywych zwierząt.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Tom
14.06.2016
No to jak zwabić tego jeża?
olek
16.07.2015
nie polecałbym karmy dla kotów dla jeży, szczególnie tych tanich jak np. whiskas czy kitekat gdzie mięska jest śladowa ilość, najlepsze ją żywe robaczki, pozdr.