Dubaj

Jak się zachowywać w Dubaju?

Jess - specjalista Tipy.pl
Osoby podróżujące do Zjednoczonych Emiratów Arabskich powinny zapoznać się z panującymi tutaj zasadami i obowiązującym prawem. Wystarczy, że tylko jedna osoba złoży skargę lub zażalenie na turystę a można wpaść w poważne tarapaty. Trzymanie się za ręce w miejscu publicznym, przeklinanie, długie wpatrywanie się w kobietę arabską czy noszenie nieodpowiedniej odzieży to tylko kilka przykładów zachowań, za które można dostać grzywnę lub nawet trafić do więzienia. Można pomyśleć, że Dubaj jest super nowoczesnym miastem jednak należy pamiętać, że jest to kraj muzułmański z tradycyjnymi wartościami. Każdy turysta musi być świadomy panującego tutaj prawa i pamiętać o różnicach kulturowych. Fakt, że jest się turystą i nie zna się tutejszych obyczajów w żadnym stopniu nie łagodzi kary a wręcz przeciwnie.
1
Alkohol 

Picie alkoholu dozwolone jest od 21 lat. Nie wolno pić alkoholu ani być pijanym w miejscu publicznym. Nie-muzułmanie mogą pić alkohol w restauracjach i lokalach, które mają na niego licencję. Jeśli piłeś alkohol w domu (masz na niego licencję) lub spożywałeś go w licencjonowanym miejscu i wyjdziesz pijany na ulicę, to możesz zostać aresztowany. 

Rezydenci ZEA mogą się ubiegać o pozwolenie na zakup alkoholu i spożywanie go we własnym domu. Jeśli prowadząc samochód zostaniesz złapany za wykroczenie drogowe i policja znajdzie alkohol w samochodu, to należy udowodnić, że ma się pozwolenie na jego zakup – w innym wypadku zostanie się ukaranym grzywną. 

Nie wolno jeździć samochodem po spożyciu alkoholu. Zjednoczone Emiraty Arabskie wykazują pod tym względem zero tolerancji. Karą jest oczywiście więzienie.
2
Narkotyki 

Tak samo jak dla jazdy pod wpływem alkoholu tak i dla narkotyków panuje tutaj polityka zerowej tolerancji. Niestety oprócz środków odurzających, które są nielegalne w naszym kraju, lista obejmuje również niektóre leki. Nawet jeśli podróżujesz do innego kraju, ale lecisz przez Dubaj i zostaniesz tam złapany na posiadaniu nielegalnych substancji to trafisz do więzienia na co najmniej 4 lata zanim cię deportują. Przemyt narkotyków karany jest dożywociem.
3
Taniec 

Pomimo, iż możesz uważać że w tańczeniu na ulicy z przyjaciółmi nie ma nic złego, to w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest to uważane za nieprzyzwoite oraz prowokacyjne (może być bardzo niebezpieczne dla kobiet). Tańczyć można we własnym domu lub pokoju hotelowym za zasłonami lub w oficjalnym klubie – taniec w innych miejscach jest nie do przyjęcia i może być niebezpieczny.
4
Strój 

Należy się odpowiednio ubierać. Krótkie sukienki, topy, krótkie spódniczki i spodenki nie są zalecane w miejscach publicznych. Wychodząc na zakupy lub na spacer należy się upewnić, że ubranie jest odpowiedniej długości (kolana i ramiona są zakryte) i że nie jest prześwitujące. Nie wolno pokazywać zbyt dużo odkrytego ciała. W centrach handlowych można zobaczyć znaki ostrzegawcze, które informują, że niewłaściwie ubrane osoby zostaną wyproszone. Stroje kąpielowe są właściwe na plaży czy na basenie, jednak muszą one zasłaniać wszystkie intymne części ciała. Nie wolno opalać się nago i topless – żadna forma nagości nie jest akceptowana, nawet u dzieci! Przed opuszczeniem plaży czy basenu należy się ubrać. Nie wolno wracać do hotelu w samym stroju kąpielowym. Nie chodzi tutaj o modę czy wyzwolenie, ale o obrazę przyzwoitości za którą można trafić do więzienia a nawet zostać napadniętym (zdarzają się pobicia i gwałty, które są zgodnie z tamtejszym prawem „usprawiedliwione”).
5
Zachowanie 

Nie wolno być agresywnym, pluć, przeklinać i nikogo obrażać – bez względu na wszystko. Jeśli jedziesz samochodem i jakiś inny kierowca zajeżdża ci drogę, to nie wolno ci przeklinać ani wykonywać obraźliwych gestów. Jeśli zadzwoni on na policję, to z racji, że jesteś obcy w tym kraju, zostaniesz ukarany grzywną lub nawet więzieniem. Za pokazanie komuś środkowego palca można zostać nawet deportowanym.
  • W 2009, australijski mężczyzna został aresztowany, gdyż miał powiedzieć do oficera policji w cywilu „What the fuck?”, gdy ten chwycił go za ramię na lotnisku w Dubaju. Po miesiącu w areszcie i po zapłaceniu grzywny pozwolono mu opuścić kraj.
6
Publiczne okazywanie uczuć 

O ile podróżujesz ze swoim małżonkiem, to trzymanie się za ręce w miejscu publicznym jest już maksimum tego, do czego możesz się posunąć jeśli chodzi o okazywanie uczuć. Przytulanie się i całowanie nie jest tolerowane. Fizyczne okazywanie uczuć powinno się ograniczać wyłącznie do czterech ścian pokoju hotelowego.
  • W 2010 roku brytyjska para została aresztowana i skazana na miesiąc więzienia za publiczne całowanie się w Dubaju.
7
Zagadnienia religijne 

Główną religią w Dubaju jest oczywiście islam. Turyści mają swoją religię i to jest tolerowane. Nie jest jednak tolerowane wszystko co może zostać poczytane jako obraza islamu i jest karane grzywną i/lub więzieniem. Muzułmanie modlą się 5 razy dziennie o określonych porach i w tych miejscach, w których aktualnie się znajdują (np. na środku ulicy). Nie wolno się wówczas na nich gapić, robić im zdjęć ani im przeszkadzać. Podczas trwania ramadanu, gdy muzułmanie poszczą od świtu do zmierzchu, osoby innych religii mogą jeść, pić i palić wyłącznie w osłoniętych od wzroku przechodniów restauracjach i hotelach. Nie należy również nosić jedzenia lub picia w ręce ani w przezroczystych reklamówkach.
8
Molestowanie seksualne 

Pomimo, iż zachodnie kobiety nienawidzą sposobu, w jaki muzułmanie się na nie gapią to niestety muszą się one z tym pogodzić. Z drugiej strony, jeśli turysta wpatruje się w muzułmańską kobietę, próbuje nawiązać z nią kontakt wzrokowy, robi jej zdjęcia bez pozwolenia, chodzi za nią lub w jakikolwiek inny sposób jej „przeszkadza”, to po zgłoszeniu tego policji zostanie on ukarany grzywną lub więzieniem. O ile w naszej kulturze mężczyzna podaje rękę kobiecie na przywitanie, to nie powinien on tego robić w stosunku do żadnej muzułmańskiej kobiety. Muzułmańskim kobietom nie wolno podawać mężczyźnie ręki. Również kobiety nie powinny się wpatrywać w muzułmańskich mężczyzn ani zachowywać się wobec nich prowokująco i wyzywająco.
9
Gwałt 

Samotnie podróżujące kobiety powinny być bardzo ostrożne, gdyż ofiary gwałtu są gorzej traktowane niż sprawcy. Sprawca gwałtu jest karany śmiercią, ale jedynie pod warunkiem, że gwałt zostanie udowodniony. Jeśli sprawca sam się nie przyzna, to aby dowieść gwałtu wymagane są zeznania 4 świadków, którzy są dorosłymi mężczyznami wyznania muzułmańskiego. W przypadku braku świadków gwałt traktowany jest jako seks pozamałżeński i karany jest więzieniem. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie ma czegoś takiego jak gwałt w małżeństwie.
  • W 2013 Norweżka została skazana w Dubaju na 16 miesięcy więzienia po zgłoszeniu gwałtu za uprawianie seksu pozamałżeńskiego oraz za pojawienie się na ulicy pod wpływem alkoholu. Została ułaskawiona w trybie nadzwyczajnym na mocy osobistej decyzji przez emira Dubaju po głośnej aferze medialnej.  
  • W 2008 roku Australijka została skazana na 8 miesięcy więzienia po zgłoszeniu gwałtu przez 3 kolegów z pracy, którzy wcześniej wrzucili jej do drinka pigułkę gwałtu.
10
Relacje seksualne 

W Dubaju nie można uprawiać seksu, chyba że uprawiasz go z osobą, z którą jesteś w związku małżeńskim. Nawet jeśli jesteś w związku z partnerem od parunastu lat, to w momencie przyjazdu do Dubaju, nie możesz z nim współżyć ani nawet wspólnie mieszkać (w wynajętym mieszkaniu czy nawet w pokoju hotelowym). Jeśli spędzasz w ZEA wakacje i ktoś doniesie, że nie macie ślubu a dzielicie wspólnie pokój i łóżko, to możecie trafić do więzienia a następnie po kilku latach zostać deportowani. Homoseksualizm jest niedopuszczalny – system karny grozi karą śmierci za ujawnienie stosunku homoseksualnego.
  • W 2008 roku aresztowano na 3 miesiące brytyjską parę, która uprawiała seks na publicznej plaży w Dubaju pod wpływem alkoholu.
11
Palenie papierosów 

Palenie papierosów jest zakazane większości publicznych miejsc m.in. w urzędach i centrach handlowych. Są jednak wyznaczone w całym mieście miejsca dla palących, zatem zakaz ten nie jest bardzo uciążliwy nawet dla najbardziej uzależnionych. Palenie w miejscach do tego nieprzeznaczonych jest karalne.
Strona 1 z 6

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Mieszkam w Dubaju
20.05.2016
Ewidentnie napisała to osoba która w Dubaju nie była
Podróżnik
23.02.2016
Bo Europa chce być wobec tych ludzi tolerancyjna, ale tolerancja nie oznacza, że należy pozwalać na wszystko. Skoro władze lokalne pozwalają na budowę meczetów, powinny być one skromne, bo nasza kultura nie zna meczetów. Nikt nie odważyłby prosić muzułmanów o pozwolenie na budowę kościoła katolickiego w kraju muzułmańskim, bo to im by się także nie spodobało. Jeden mądry człowiek, muzułmanin powiedział, że religię pozostawia "w swoich 4 ścianach", natomiast żyjąc w Europie musi się dopasować, bo jest tu gościem, ale mało osób tak myśli.
ben
17.02.2016
Nie rozumiem jednego dlaczego muzułmanie mogą w europie robić co im się podoba a my musimy przymykać oczy?????
Podróżnik
08.02.2016
Jadąc na urlop, chcę czuć się komfortowo. Ograniczanie swobody turystów jest po prostu nie na miejscu. Goszcząc kogoś w swym domu, także nie nakazujemy mu odpowiedniego zachowania, bo raz, że to nie wypada, a dwa, zrazi daną osobę. A więc najlepiej omijać kraje arabskie, tym bardziej, że nawet zwykły nieumyślny gest, słowo, czy poza może zostać uznane jako obraza, a tam kary są nad wyraz surowe. Dodam, że za niewielkie i w naszej kulturze błahe (nie ścigane przez prawo) przewinienia można zostać wychłostanym. Również Norweżce zgwałconej przez araba groziła chłosta, lecz dzięki skutecznemu wstawiennictwu Ministerstwa Spraw Zagranicznych, została przedwcześnie zwolniona i mogła opuścić kraj.