histogram w Photoshopie

Jak wykorzystać histogram w Photoshopie?·

fifi - specjalista Tipy.pl
histogram w Photoshopie
1 z 6
Histogram w Photoshopie jest dostępny w narzędziu Poziomy. Dzięki niemu w bardzo prosty sposób możemy modyfikować jasność, kontrast i dopasowanie tonalne naszego zdjęcia. Ponieważ każdy obraz ma swój unikalny histogram, nie ma jednego uniwersalnego sposobu na jego prawidłowe wyregulowanie. Można jednak nauczyć się rozumieć histogram, by w błyskawiczny sposób móc określić, czy nasze zdjęcie jest prześwietlone, niedoświetlone, czy odpowiednio widoczne są na nim półcienie. Dzięki narzędziu Poziomy szybko dokonamy wszelkich niezbędnych poprawek. Już za chwilę dowiesz się w jaki sposób.
1
histogram
Jak działa narzędzie Poziomy?

Narzędzie Poziomy umożliwia nam modyfikację poziomów jasności histogramu za pomocą trzech suwaków: punktu czerni, punktu bieli i półcieni. Położenie punktu czerni i bieli definiuje tzw. poziomy wejściowe histogramu. Domyślne wartości to 0 dla czerni, 255 dla bieli i 128 dla suwaka półcieni (średni szary). Umiejscowienie poszczególnych suwaków widać na zdjęciu obok. Domyślny kanał to w tym przypadku RGB, możliwa jest jednak regulacja poziomów osobno dla kanałów poszczególnych kolorów.
2
modyfikacja punktu czerni
Modyfikacja punktu czerni i bieli

Gdy zastanawiasz się, czy punkty czerni i bieli wymagają modyfikacji, zadaj sobie pytanie, czy na twoim zdjęciu istnieją obszary, które powinny być zupełnie czarne lub białe? Czy widać je na histogramie?

Większość obrazów wygląda najlepiej, gdy widać na nich pełną gamę odcieni szarości, od najciemniejszego do najjaśniejszego. Oznacza to, że często najlepiej jest ustawić Poziomy tak, by histogram obejmował pełen zakres od czerni (0) do bieli (255). Zdjęcia, które nie obejmują całego zakresu tonalnego często wyglądają na „wyprane” z koloru i płaskie. Na zdjęciu po lewej widać fotografię wykonaną w pełnym słońcu, która obejmuje zarówno jasne chmury, jak i ciemne cienie rzucane przez kamienie. Jak się pewnie domyślasz, oznacza to, że na zdjęciu powinien być przynajmniej jeden obszar niemalże biały oraz co najmniej jeden czarny. Żeby odpowiednio wyretuszować fotografię przesuwamy więc suwaki histogramu odpowiednio w lewo (punkt czerni) i w prawo (punkt bieli) w taki sposób, by histogram obejmował pełen zakres tonalny.

Z drugiej jednak strony nie wyrabiaj w sobie nawyku bezmyślnego przesuwania suwaków w najbardziej skrajne położenia bez zwracania uwagi na zawartość twojego zdjęcia. Fotografie zrobione we mgle lub przy bardzo delikatnym oświetleniu nigdy nie będą posiadać obszarów zupełnie białych lub czarnych. Modyfikacja punktów bieli i czerni w tym przypadku tylko zepsuje klimat zdjęcia i pozbawi go sensu sprawiając, że obraz wynikowy będzie znacznie ostrzejszy, niż w chwili robienia zdjęcia.
3
modyfikacja punktu bieli
Musisz również uważać, by przesuwając suwaki w skrajne pozycje nie usunąć ważnych dla zdjęcia cieni i podświetleń. Na histogramie mogą być one zaznaczone słupkami wysokości zaledwie jednego piksela, ławo więc niechcący je odciąć. Ma to często miejsce w przypadku fotografii, gdzie większość tonów znajduje się w obszarze cieni. W przykładzie obok widać, że na zdjęciu pierwotnie nie było żadnych pikseli o pełnej jasności, ale po przesunięciu punktu bieli nieznacznie w lewo (do granicy histogramu) otrzymaliśmy wyraźniejsze podświetlenia. Przesuwając suwak dalej w lewo pozbawilibyśmy zdjęcie subtelnych, podświetleń nadających mu klimat.
4
modyfikacja poziomu półcieni
Modyfikacja poziomu półcieni

Przemieszczanie suwaka półcieni zagęszcza lub rozrzedza tony na lewo lub na prawo od niego, w zależności od tego, w którą stronę suwak jest przesuwany.
Ruch w lewo rozrzedza histogram po prawej i zagęszcza po lewej (w ten sposób rozjaśniając zdjęcie poprzez rozrzedzenie cieni i zagęszczenie podświetleń). Ruch suwakiem w prawo działa zupełnie odwrotnie. Jak łatwo się domyślić funkcję tę stosujemy wówczas, gdy chcemy rozjaśnić lub przyciemnić półcienie na zdjęciu.

Do czego jeszcze może służyć suwak półcieni? Rozważ następującą sytuację. Twoje zdjęcie powinno zawierać obszary całkowitej czerni i bieli, ale histogram rozciąga się się tylko do skrajnej wartości punktu czerni, ale nie do punktu pełnej bieli. Jeśli przesuniesz suwak punktu bieli całkiem w prawo, zdjęcie będzie sprawiać wrażenie prześwietlonego. Używanie suwaka półcieni w połączeniu z suwakiem punktu bieli pozwoli ci zachować jasność pozostałej części zdjęcia na odpowiednim poziomie przy jednoczesnym rozciągnięciu podświetleń na ton biały.
Na zdjęciach obok wyraźnie widać o ile wyraźniejsze jest niebo, mimo iż całkowita jasność zdjęcia pozostała na podobnym poziomie. Jeśli półcienie nie uległyby tutaj zmodyfikowaniu, zdjęcie byłoby bardzo prześwietlone. Tą samą metodą można przyciemnić cienie zachowując ciemne półcienie (tym razem przesuwamy suwak półcieni w lewo, a nie w prawo).

UWAGA: Mimo tego, że suwak półcieni na początku zawsze znajduje się na wartości 128, w polu „Input Levels” wyświetlana jest wartość względna 1.00. Dzięki temu, nawet gdy przesuwamy suwaki bieli i czerni wartość ta nie zmienia się. W rzeczywistości jest to tzw. wartość gamma, którą porównuje liczbę poziomów na lewo od suwaka półcieni do liczby poziomów na prawo. Wartość większa, niż 1 oznacza, że więcej poziomów znajduje się na prawo od suwaka, a mniejsza od 1 – na lewo.
5
modyfikacja poziomów kroplomierzami
Modyfikacja poziomów za pomocą kroplomierzy

Poziomy mogą być również modyfikowane za pomocą kroplomierzy. Ten z nich, który znajduje się najbardziej z lewej, służy do ustalania punktu czerni, a ten najbardziej z prawej pozwala wybrać punkt bieli. Wystarczy kliknąć na te miejsca na zdjęciu, co do których wiemy, że mają być całkowicie czarne lub białe. Jak uczy doświadczenie, nie jest to tak precyzyjne jak używanie suwaków, ponieważ nie zawsze wiemy, czy punkt, na który kliknęliśmy w rzeczywistości powinien być czarny lub biały. Z tego powodu kroplomierze lepiej sprawdzają się w przypadku grafiki komputerowej, niż prawdziwych zdjęć.
W przeciwieństwie do dwóch skrajnych kroplomierzy, środkowy z nich wcale nie pełni tej samej roli co suwak półcieni. W rzeczywistości ustala on tzw. punkt szarości, który określa tę część obrazu, która powinna być pozbawiona koloru. Możemy wówczas kliknąć na nią środkowym kroplomierzem i usunąć dominantę barwną poprzez odpowiednie ustawienie balansu bieli. Najlepiej robić to na zdjęciach w formacie RAW.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

poprawienie cery
gimp
zdjęcie z ramką

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane