Upał w mieszkaniu

Jak ochłodzić mieszkanie latem?

Kaja_14614 - specjalista Tipy.pl
Mieszkania w bloku, zwłaszcza te na wyższych piętrach z oknami od wschodniej i południowej strony bardzo szybko się nagrzewają. Jest to dobre w zimie, gdyż w połączeniu z centralnym ogrzewaniem mamy ciepło pomimo uchylonych okien, jednak latem ciężko jest wytrzymać. Jak zatem ochłodzić mieszkanie, aby przetrwać upalne dni?
1
Klimatyzator 

Jest to najdroższe rozwiązanie ale jednocześnie najskuteczniejsze. Nie ma nic przyjemniejszego niż klimatyzowane pomieszczenie gdy na zewnątrz temperatura przekracza 30 stopni C. W nowych blokach nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamontować klimatyzację split, jednak jeśli mieszkasz w bloku z wielkiej płyty wówczas musisz się upewnić, że na balkonie znajdzie się miejsce na zainstalowanie jednostki zewnętrznej. W niektórych mieszkaniach niestety nie ma możliwości jej zainstalowania i wówczas najlepszy będzie klimatyzator przenośny. Jeśli nie możesz wyciąć w ścianie lub szybie otworu odprowadzającego ciepłe powietrze, wówczas możesz wyprowadzić rurę przez uchylone okno a pozostałą szparę uszczelnić (np. twardym styropianem lub specjalnym uszczelnieniem).
2
Klimator 

Klimator schładza powietrze na zasadzie odparowania wody. Zabiera on tyle miejsca co przenośny klimatyzator (czyli bardzo dużo), jest relatywnie tani oraz ma funkcję chłodzenia. Chłodzenie jest jednak bardzo delikatne – przy wylocie urządzenia temperatura jest niższa o około 3 stopnie zaś w całym pomieszczeniu o niecały 1 stopień. Poza tym, materiał przesuwający się po rolkach dość często się zsuwa i należy go poprawiać co nie jest najprostsze.
3
Cyrkulator powietrza 

Cyrkulatory powodują stały obieg powietrza w pomieszczeniu. Wiele osób uważa, że są znacznie lepsze od wentylatorów, gdyż nie powodują zawiania ani przeziębienia. Nie są one jednak najlepsze podczas upałów, gdyż nie dają chłodnego podmuchu a jedynie powodują się mieszanie powietrza w pomieszczeniu. Oznacza to, że chłodniejsze powietrze znajdujące się przy podłodze miesza się z cieplejszym powietrzem znajdującym się przy suficie.
4
Wentylator 

Do wyboru mamy wentylatory tradycyjne oraz kolumnowe. Tradycyjne są dobre do wentylacji małego obszaru, zaś kolumnowe do dużych powierzchni. Przy zakupie wentylatora należy kierować się jego mocą – im większa tym mocniejszy podmuch i większy odczuwalny chłód. Najlepsze są wentylatory z funkcją jonizacji powietrza.
5
Folie przeciwsłoneczne na okna 

Najlepsze są folie zewnętrzne refleksyjne, które odbijają promieniowanie słoneczne. Folie skutecznie obniżają temperaturę w pomieszczeniu o kilka stopni C. Minusem jest ich cena oraz to, że delikatnie zaciemniają pomieszczenie.
6
Nie otwieraj okien 

Okna pozostaw otwarte jedynie w nocy. Rano wstań i przed wschodem słońca zamknij okna od strony wschodniej a później od południowej. Bloki z dużej płyty oraz z cegły dobrze trzymają temperaturę, zatem nie wpuszczaj do środka powietrza, gdy na zewnątrz jest cieplej niż w środku.
7
Żaluzje i kotary 

Pamiętaj, aby cały czas mieć zasunięte żaluzje i kotary. Jeśli masz balkon oraz suszarkę przymocowaną u jego sufitu, wówczas zawieś na niej duże prześcieradło lub koc. Dzięki temu promienie słoneczne zostaną zatrzymane jeszcze na zewnątrz mieszkania.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

ćwiczenia podczas okresu
skurcze mięśni
skurcze mięśni

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Folik
26.07.2015
Ja bym bardziej zapytała jak nie dopuścić do przegrzania mieszkania... My zastosowaliśmy u nas rozwiązanie w postaci pionowych markiz zewnętrznych z gęstej siatki ograniczającej dostawanie się ciepła i promieni uv do wnętrza. Rozwiązanie sprawdza się nawet powyżej temperatury +30.
arimor
08.08.2013
Ulgę podczas upału w naszym klimacie może przynieść także elektryczny nawilżacz powietrza - dojmująca jest tu bowiem nie tyle temperatura powietrza, ile jego suchość. Dobrze jest także na kilkanaście minut włożyć poduszkę do lodówki - gdy ją wyjmiemy będzie się można na niej oprzeć i odczuć wyraźną ulgę.