Bieganie w upale

Jak biegać w upale?

Kaja_14614 - specjalista Tipy.pl
Nie pozwól na to, aby upał cię pokonał. Dla prawdziwego biegacza wysoka temperatura nie jest usprawiedliwieniem, aby odpuścić sobie trening. Poniżej przedstawiam sposoby na radzenie sobie z zagrożeniami, które mogą wystąpić podczas biegania w upalne dni.
1
Odwodnienie 

W gorące dni pij nie tylko po bieganiu ale również w trakcie treningu. Zawsze miej przy sobie butelkę z zimną wodą i co 5-10 minut pij jej po kilka łyków lub biegaj w parkach, w których jest wiele fontann. Jak tylko będziesz mieć uczucie otępienia i pustki w głowie to idź do klimatyzowanego pomieszczenia i wypij jak najwięcej wody. Znaczne odwodnienie organizmu może spowodować mdłości, wymioty, zawroty głowy, rozdrażnienie, problemy z koncentracją a nawet omdlenia.
2
Przegrzanie organizmu i udar cieplny 

Nadmierny wysiłek fizyczny połączony z wilgotną i wysoką temperaturą otoczenia może spowodować przegrzanie organizmu a nawet udar cieplny. Bądź świadomy objawów przegrzania, aby móc jak najszybciej na niego zareagować. Do takich objawów należą: nagłe nadmierne pocenie się, wilgotna skóra, gęsia skórka, bóle i zawroty głowy, zmęczenie, bardzo słabe lub bardzo szybkie tętno, skurcze mięśni, wymioty i nudności. Zignorowanie objawów przegrzania organizmu może prowadzić do udaru cieplnego, który z kolei objawia się omdleniami, brakiem pocenia się, dezorientacją, zaburzeniami psychicznymi a nawet śpiączką i w niektórych przypadkach może on zagrażać życiu. 

Aby uniknąć przegrzania i udaru cieplnego najlepiej jest biegać wcześnie rano lub późnym wieczorem, kiedy temperatura jest stosunkowo niska. W innym przypadku lepiej jest pobiegać na bieżni w klimatyzowanej siłowni lub iść popływać. Jeśli jednak zdecydujesz się na bieganie podczas upalnego dnia, wówczas załóż na siebie lekką i oddychającą odzież oraz załóż na głowę czapeczkę z daszkiem zamoczoną w lodowatej wodzie. Co jakiś czas polewaj głowę i twarz zimną wodą.
3
Pęcherze 

Wysoka temperatura i pot sprawia, że twoje stopy są bardziej narażone na obtarcia i pęcherze. Weź zatem ze sobą zapasową parę czystych i suchych skarpetek, które przebierzesz w trakcie biegania. Pamiętaj również, aby zawsze dokładnie wysuszyć buty przed kolejnym treningiem.
4
Skurcze mięśni 

Skurcze spowodowane są odwodnieniem organizmu oraz brakiem minerałów. Staraj się regularnie suplementować potas lub jeść banany. Po zjedzeniu banana i popiciu go dużą ilością wody zmęczenie, skurcze mięśni oraz kiepskie samopoczucie znikną w przeciągu godziny.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Biegacz
25.04.2016
"Jak tylko będziesz mieć uczucie otępienia i pustki w głowie to idź do klimatyzowanego pomieszczenia i wypij jak najwięcej wody" - wspaniała rada na trening w upale, najlepiej biegać wokół tego pomieszczenia żeby zawse było pod ręką :)
Biegacz
17.08.2015
W upale nie biegasz,bo wstajesz przed wschodem słońca o piątej i biegniesz ,temp .wtedy nie przekracza 20 stopni,więc po jakie licho się mordować .Robię tak co dzień i żyję (50 km tygodniowo)
topielica
08.08.2013
W upały najlepiej jest biegac w miejscach zadrzewionych jak parki czy lasy .