nastolatka w ciąży

Jak powiedzieć rodzicom o ciąży?

MiloscMilosc - specjalista Tipy.pl
Zrobiłaś test ciążowy i wynik okazał się pozytywny. W jednej chwili czujesz, jak twoje życie przewraca się do góry nogami. Jednak najbardziej boisz się tego, jak zareagują Twoi rodzice. Boisz się na samą myśl o tej rozmowie. Jak im powiedzieć, że jesteś w ciąży? Poniżej znajdziesz wskazówki, które z pewnością Ci to ułatwią.
1
Przygotuj się do rozmowy z rodzicami. Bez względu na to jak blisko z nimi jesteś, z pewnością zastanawiasz się nad ich reakcją. Jeśli wiedzieli, że masz chłopaka i to akceptowali to będzie trochę łatwiej. Natomiast jeśli zabronili ci się z nim spotykać (a tym bardziej jeśli wyraźnie zabronili Ci współżycia), to może być ciężko. Z reguły wszyscy rodzice mają odmienne spojrzenie na seks i stosunki przedmałżeńskie, jednak w większości przypadków rodzice nigdy nie dają otwartego przyzwolenia.
2
Pamiętaj, że to, jak zareagują rodzice, zależne jest od ich charakteru. Niektórzy mogą zareagować zbyt gwałtownie, wyrażając swoje emocje poprzez krzyk, inni wręcz przeciwnie - będą siedzieć w milczeniu, zaś jeszcze inni będą się złościć, lamentować, itd. Pamiętaj jednak, iż nieważne jest jak przyjmą tą wiadomość, ponieważ i tak zawsze będą cię wspierać.
3
Znajdź odpowiednie słowa, np. "Chciałabym wam powiedzieć o czymś o czym jest mi trudno rozmawiać. Jestem w ciąży" a następnie poczekaj. Daj im czas na zastanowienie, na dotarcie do nich informacji, która na pewno będzie dla nich zaskoczeniem. Być może ich reakcja cię zaskoczy.
4
Uspokój rodziców, mów wszystko powoli. Odpowiadaj na ich pytania. Daj im czas na mówienie, wysłuchaj ich uważnie i nie przerywaj.
5
Powiedz im jak się czujesz. Wyznaj im, że wiesz, że ich zawiodłaś, że pewnie są tobą rozczarowani i że Ty też nie czujesz się z tym dobrze. Powiedź jak bardzo boisz się tego, co teraz będzie, mów o swoich obawach i niepokojach, ale też daj im do zrozumienia, że odpowiedzialnie chcesz ponieść konsekwencje. Nie możesz zachowywać się jak rozkapryszone dziecko, któremu zepsuła się zabawka. Teraz ty będziesz matką i będziesz miała dziecko.
6
Możesz skorzystać także z rad specjalistów. Będąc u lekarza lub w specjalnej poradni zapytaj, w jaki sposób poinformować rodziców o ciąży. Wizyta ta jest konieczna nie tylko dla Twojego zdrowia, ale także, po to by dowiedzieć się więcej szczegółów na temat twojego stanu. Lekarz z pewnością udzieli ci porad jak sobie z tym radzić.
7
Powiedz rodzicom, jaką decyzje pojęłaś. Rozmawiaj z nimi, z chłopakiem, może również z jego rodzicami. Może pomogą ci spojrzeć na nową sytuację w inny sposób. Nie mogą zmusić cię do niczego i ostateczna decyzja oczywiście będzie należeć do ciebie. Musisz sobie uświadomić, że nastoletnia mama spotka się z wieloma trudnościami chcąc pogodzić wychowanie małego dziecka z nauką, finansami itd., zatem dobrze jest mieć oparcie w rodzicach. Nie odrzucaj ich sugestii i prób pomocy.
8
Kolejne miesiące ciąży mogą być trudne. Będziesz mieć różne nastroje. Jednego dnia będziesz czuła radość, że będziesz miała dziecko, drugiego możesz być przerażona, opuszczona, nie gotowa na wzięcie tak wielkiej odpowiedzialności. Możesz czuć złość, wręcz wściekłość, winić wszystkich dookoła za twój stan. Wówczas będziesz szczególnie potrzebować wsparcia i rozmowy z kimś bliskim, kto jest gotowy ci pomóc i wysłuchać.
9
Pamiętaj, że rozmowa z rodzicami nie zawsze musi być taka straszna. Rodzice wcześniej czy później będą chcieli ci pomóc w tej trudnej sytuacji i udzielić wsparcia. Mogą być dla ciebie źródłem pociechy i zachęty. Czasami trudna sytuacja zbliża do siebie ludzi i wzmacnia więzi rodzinne.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

rozmowa o seksie
rozmowa z nastolatką o seksie

Podobne porady

Komentarze (32)

* Pola wymagane

Krystel
15.07.2016
Hej wam po 1rwsze starajcie się I spokój dla siebie i dziecko po 2 Ciąża to nie choroba i myscie o sobie i o tym dziecku.Porozmawiaj z partnerem że teraz musisz mieć spokój i potrzebujesz jego wsparcia psychicznego.Rodzice nie mają prawa dziecka w ciąży wyrzucić z domu .A ponadtto są domy samotnej matki .Tam będziesz mieć spokój ciszę aż do rozwiązania.
jaro
25.09.2012
pointa jest prosta: "nie uważałaś jak robisz, to rób jak uważasz" - jeśli jesteście gotowe na seks to na ciąże też i trzeba sie z tym liczyć. nie trzeba było się puszczać, to nie byłoby ciąż, płaczu i zgrzytania zębami. ewentualnie zawsze jest coś takiego jak ABORCJA! myślcie pustaki co robicie a nie później płaczecie jakie życie jest okrutne -.-
dominisia22
17.08.2012
mam podobnie i nie wiem jak mam sobie z tym poradzić nie Wim jak powiedzieć mam rodzicom,.
xx
12.08.2012
jakich pytań mogę spodziewać się ze strony rodziców kiedy oznajmię im, ze jestem w ciązy.
Pati
04.08.2012
Hej.. mam 21 lat i podejżewam , że jestem w ciąży..to dla mnie jest targedia , bo właśnie zaczęłam nową pracę i zaczynam stawać na nogi, boję sie powiedzieć o tym rodzicom.. wiem , że zareaugują okropnie , wiem, że wyrzucą mnie z domu, a z tym chłopakiem zabronili mi sie spotykać.. a spotykam sie z nim już 7 miesięcy.. ehh co ja teraz pocznę.. proszę napiszcie jakieś słowa otuchy
Ania
26.07.2012
W czerwcu skończyłam 18lat, okazało się, że jestem w 5tyg ciąży. Mam już jedno zdjęcie USG, byłam na pobieraniu krwi i badaniu moczu. Rodzice jeszcze o niczym nie wiedzą, nawet się nie domyślają. Ostatnio nawet upozorowałam okres żeby uniknąć pytań. Chcemy z chłopakiem powiedzieć zanim zacznie się rok szkolny, bo mam jeszcze 2 lata szkoły. Tylko boję się ich reakcji, ponieważ nie mam z nimi za dobrego kontaktu. Z tatą tym bardziej, z nim to praktycznie wgl nie rozmawiam. W jaki sposób można im to delikatnie powiedzieć?
szczęśliwa?
29.03.2012
W styczniu ukończyłam 18 lat. Z chłopakiem jestem już 20 miesięcy, na współżycie zdecydowaliśmy się 15 miesięcy temu. Okres spóźnia mi się już 6 tygodni :(( Test ciążowy robiłam 3 razy, aż w końcu chłopak mnie namówił i zapisałam się na wizytę do ginekologa. Już jutro jedziemy razem i coraz bardziej się boję :( Chociaż wiem że mnie nie zostawi i wspiera mnie od początku to i tak się boję czy damy radę :( Najbardziej obawiam się rodziców a szczególnie taty ;( Wiem że chciałby dla mnie innego faceta ale ja go nie wymienię a w tej sytuacji to już w ogóle :/ Rozmowa z nimi to będzie tragedia bo wiem, że tata nie będzie mieć do mnie pretensji lecz do mamy bo z nią mam lepszy kontakt i on będzie po niej krzyczeć- a mama przeze mnie jak zwykle będzie miała przesrane ;(( Strasznie się boję jak powiedzieć o tym rodzicom :( I czy powiedzieć sama czy w obecności chłopaka?
Proszę o rady. chybie.klaudia@interia.pl
kamila
20.03.2012
witam... mam 16 lat, jestem w 6 miesiącu ciąży... mój chłopak ma 24 lata i po mino tego że jestem z nim juz póltora roku to moi rodzice nic nie wiezą o tym, że jesteśmy razem... chcę już powiedzieć mamie o ciązy ale sie bardzo boję... proszę o pomoc...
zadowolona
09.02.2012
Dziewczyny ja tak samo miałam obawy przed reakcja rodziców:) ale najpierw wypytalam ich czy by chcieli zostac dziadkami i czy wola miec wnuczka czy wnusie:D natomiast moja mama domyślała sie o ciąży jak poprosilam ja o poszukanie mi ksiażeczki ubezpieczeniowej:) a no i przygotowywalam ich do tej wiadomości pomalu stopniowo;p az nadszedl taki dzień w ktorym powiedzialam ze mam dla nich niespodzianke i powiedziałam prawde ze jestem w ciązy w 7 tygodniu. Nie powiem bo rodzice byli w szoku ale po ich minach bylo widac ze sie cieszyli:) no ale nie omineło mnie ich gadanie i wypytywanie sie o planach na przyszlosc co z chłopakiem zamierzamy:) i wlasnie najlepiej jest przygotowac taki plan niz przy rodzicach pozniej o tym myslec. i powiem wam tak ze teraz mam straszne wsparcie u rodzicow a zwlaszcza u mamy:) dziadkowie już wózek oglądaja:D wiec dziewczyny nie ma czego sie bac wiadomo ze rodzice beda wkurzeni przez pewien okres czasu ale zobaczycie ze pozniej im przejdzie a jak sie pociecha urodzi to bedzie ich najwiekszym oczkiem w glowie:)
dziewczynasam32
30.01.2012
mam 15 lat i jestem w 2 gim . Po pijaku z kolegą współżyłam , ale właśnie nie wiem czy jestem w ciązy ale tak mi sie zdaje ; ( . Boję się reakcji rodziców. Dzisiaj mam zamiar zrobić test , ale ciarki mnie przechodzą . Najbardziej boję się reakcji rodziców i znajomych . Nie wiem jak to będzie ; ( . Jeżeli ktoś mógłby mi pomóc proszę pisać na e-mail : tuska_xdd@buziaczek.pl