Jak grać w Yut? Chińczyk po koreańsku.

konrad.kochel - specjalista Tipy.pl
Yut jest to tradycyjna gra planszowa z Korei podobna do naszego Chińczyka. Jednak Yut jest od niego szybszy i ciekawszy. Yut to świetne źródło zabawy dla całej rodziny lub grona znajomych.
P

Potrzeba plansze. (Można ją sobie wydrukować lub narysować.) Pionki po cztery pionki w jednym kolorze dla gracza. Kości, lub specjalne patyki do gry albo fasolki.

1
Plansza to 29 pól ułożonych jak na obrazku obok. Ewentualnie można ułożyć pola na obwodzie koła a nie w czworobok.
2
Poruszanie Pionków. Pionki porusza się wykorzystując wartości rzutów, jakie wykonał gracz w swojej kolejce. Pionki porusza się po polach narysowanych na planszy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
3
Rzuty wykonuje się tradycyjnie za pomocą czterech specjalnych patyków. Każdy patyk ma dwie strony: płaską i wypukłą. Rzuca się wszystkimi patykami na raz. Liczba patyków, która wypadła płaską stroną określa wartość rzutów. Opis znajduje się obok. Każdy rzut ma swoją oddzielną nazwę. Po wyrzuceniu czwórki lub piątki można rzucać jeszcze raz. Do rzucania oprócz patyków można użyć np. fasolek zaznaczonych z jednej strony, jak czyni się na północy półwyspu koreańskiego.
4
Poruszanie ciąg dalszy.
Na starcie wszystkie pionki znajdują się po za planszą. Pierwsze pole trasy pionków to drugie pole lewego boku planszy. Wprowadza się pionka do gry dowolnym rzutem.
5
Pola specjalne to pola narożne i pole centralne. Pionek stojący na takim polu w następnym ruchu może wybrać, w jakim kierunku pójdzie. Przykładowo czy po obwodzie czy na skróty po skosie.
6
Bicie: pionki zbija się poprzez wprowadzenie pionka na pole zajmowane przez pionka przeciwnika. Za zbicie pionka gracz uzyskuje dodatkowy rzut. Zbity pionek zaczyna podróż od nowa.
7
Pionki podwójne, potrójne, poczwórne. Wprowadzając pionka na pole, na jakim stoi jeden lub więcej pionków gracza. Łączy się je i od teraz poruszają się one wspólnie. Jeśli jednak na pole zajęte przez połączonego pionka wchodzi inny gracz, wtedy wszystkie pionki są zbite i zaczynają podróż od nowa.
8
Cel gry.
Cel gry to doprowadzić wszystkie pionki poza plansze. Aby to zrobić pionek musi wejść na pole ostatnie i następnie wykorzystać dowolny rzut.
?

Wskazówki
Można grać w wersje szybką. Wtedy, aby wyjść wystarczy wykorzystać rzut o wartości pozwalającej opuścić plansze.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

sudoku
Sudoku
Telemarketing

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane